• BlueSun

vad ta med på solsemester + en till fråga

Hej,

Min pojk kommer bli 10 månader i juli när vi ska till medelhavet. Nu undrar jag vad som är bra att ha med i form av mini-apotek, vad är måsten?

Finns det något mer att tänka på? T.ex. av mat, om han kommer kunna äta t.ex. äggomelett, potatismos etc. Han har fått tuberkulosspruta.

En helt annan sak:

Lillen blir 8 månader till helgen och jag undrar om det är vanligt att de vid denna ålder upptäcker sitt könsorgan? Jag märker att så fort blöjan är av så vill han pilla och dra där nere.

Tacksam för svar

• Svar på tråden vad ta med på solsemester + en till fråga
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det låter som en superhärligt att hänga vid medelhavet!

Det är alltid bra att vara förberedd med ett litet "husapotek".
    I det skulle jag rekommendera att du har; febernedsättande, hydrokortisonsalva (1%) vilket fungerar utmärkt på bett och kraftig solbränna, xylocainsalva som ger bra smärtlindring om du skall ta bort en sticka eller på ett kliande myggbett, en pincett, någon form av sårtvätt + plåster, kylbalsam, solskyddfaktor och vätskeersättning (både till er och sonen).

Som säkerhetsåtgärder skulle jag tänka på att vara noga med att använda bilbarnstol (eventuellt ta med egen) och flytväst om ni skall ut på sjön. Gå även igenom huset, hotellrummet eller var ni planerar vistas, för att kolla vilka risker som finns (trapp, eluttag, spis, fönster, pool osv).

Vad gäller mat tycker jag att ni, för säkerhets skull, tar med någon barnmatsburk ni vet han gillar och välling om han dricker det. För övrigt är maten runt medelhavet väldigt barnvänlig. Beställ gärna mat ni vet är väl kokt eller stekt och drick aldrig kranvattnet. Köper ni frukt skulle jag se till att alltid skala den först.

Att han pillar på sin snopp är inget konstigt. Låt det vara!

Ha en riktigt skön semester i sommar Cool

MVH Christine

Svar på tråden vad ta med på solsemester + en till fråga