• AmandaBrun

Hur skulle du reagera/ känna / tycka?

Du är i matbutiken med ditt barn som krånglar. Barnet är högljutt, missnöjt och argt. Det kastar sig ner på marken och skriker. 

Då stiger en för dig främmande människa in och går fram till barnet och säger i en bestämd ordnad ton

-" Du såhär beter man sig inte i en butik. Nu reser du på dig och går bort till din mamma , inget mer gnäll" 

?  

• Svar på tråden Hur skulle du reagera/ känna / tycka?
  • Birgitta2

Jag hade tackat så mycket för hjälpen. Oftast lyssnar barnen mer på främlingar än på sin förälder. Och ibland kan det krävas lite mer än mammas tjat.

• Fikon

Oj. Hade nog blivit lite chockad!

*Pyret i magen BF 24 Juli*
  • MajaVira
    Birgitta2 skrev 2011-04-28 15:23:41 följande:
    Jag hade tackat så mycket för hjälpen. Oftast lyssnar barnen mer på främlingar än på sin förälder. Och ibland kan det krävas lite mer än mammas tjat.
    Samma här!
  • bengke

Jag hade blivit riktigt förbannad på idioten som la sig i en situation som hen inte hade en aning om

• pigglet

Kanske skulle jag tackat för hjälpen. Eller känt det som att jag fick en tillsägelse själv, för att jag inte kunde hantera mitt barn på ett bra sätt. Beror säkert på dagsformen hos mig själv...

• morochmer

Om barnet måste resa sig och gå bort till mamman, betyder det då att barnet ligger på golvet och skriker och mamman inte ens är vid barnet? då har folk rätt att bli irriterade även om det var missriktat. Främlingen borde sagt till mamman att skärpa sig.

• La Lola
    Birgitta2 skrev 2011-04-28 15:23:41 följande:
    Jag hade också tackat!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Gunny

Jag var med om en sådan situation när mina barn var små, jag blev lite paff men samtidigt innerst inne tacksam.

• Maria222

Jag hade tyckt att människan la sig i saker han/hon inte hade något med att göra.
    Om mitt barn får ett utbrott är det min sak att lösa det.

pojke 0706 och pojke 1008.
  • morochmer
    Maria222 skrev 2011-05-04 21:48:28 följande:
    Jag hade tyckt att människan la sig i saker han/hon inte hade något med att göra.
    Om mitt barn får ett utbrott är det min sak att lösa det.
    Jag uppfattar det som att den ansvarige inte löste det och därför kände sig en utomstående tvungen att lägga sig i. det handlar om respekt mot sin omgivning.
  • GAGA

Tacksam!
    Det där om att föräldern inte var i närheten? Det kan lika gärna vara så att föräldern står 10 meter bort och snabbt plockar ner matvaror för att komma därifrån asap.

• morochmer
    GAGA skrev 2011-05-05 09:07:18 följande:
    Tacksam!
    Det där om att föräldern inte var i närheten? Det kan lika gärna vara så att föräldern står 10 meter bort och snabbt plockar ner matvaror för att komma därifrån asap.
    Ja, möjligen men då får man räkna med att andra lägger sig i.
  • Iryelle

Tror det blir lite situationsbaserat, varför det sker, vilket tonläge etc. Men överlag så tycker jag nog att man som utomstående kan få en bättre effekt ibland och att folk ofta drar sig för att korrigera andras barn i onödan. Så länge tillsägelsen inte är direkt otrevlig eller fysisk så är nog ingen större skada skedd även om personen skulle ha missuppfattat situationen. Jag har ännu inte barn så jag har svårt att veta hur jag skulle reagera men min förhoppning är att jag kommer att uppskatta ovanstående scenario.

• RainMan1x7x

Skulle tacka för hjälpen, även om man skulle känna sig lite naken.

A quitter never wins and a winner never quits
Svar på tråden Hur skulle du reagera/ känna / tycka?