• Anonym (3an)

magknip och ersättning?

har en dotter som snart blir 2 månader och hon har verkligen en känslig mage verkar det som. Hon får magknip och skriker varje kväll i ca 2 timmar ibland upp till 4 timmar.
    Det verkar inte spela nån roll vad  jag äter hon reagerar på allt. Enda gångerna hon inte har haft magknip och ont var när jag var sjuk och bara åt fruksoppa.
    Hon skriker varje kväll tills hon somnar i min famn.
    Varför får hon så, finns de nå man kan göra? Är det nått som hon inte tål som jag äter?
    och jag ska bort en hel dag ska på klassträff när hon är 4 månader så jag försöker få hon att vänja sig vid flaska. har köpt en special flaska så de ska vara samma sugteknik som när hon ammas. medela tror jag den hett. den var för bröstmjölk. tror du man kan ge ersättning ur den oxå? och om jag ska he hon ersättning hur ska jag börja med det?
    och har du nån sort du kan rekomendera hennes känsliga mage?

• Svar på tråden magknip och ersättning?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Om din dotter för övrigt är frisk och välmående rör det sig säkerligen om "vanlig" spädbarnskolik. Har hon däremot andra symtom som till exempel hudbesvär eller kräks ovanligt mycket, kan det röra sig om en allergi/överkänslighet. Vanligast är komjölksallergi i hennes ålder. Detta bör du i så fall prata med erat BVC om.

Min erfarenhet är dock att alla barn mellan 0-3 månader har mer eller mindre ont i magen. Oftast är barnet mer besvärad på kvällen och under förnatten. Det beror med all säkerhet på omogna tarmar. Detta är inte farligt och går över med tiden.

Normalt märker man det inte förrän barnet är runt två veckor och därefter eskalerar det och är som värst mellan 6-8 veckor, då det börjar avta. Vid tre till fyra månader är barnen normalt besvärsfria.

Det brukar underlätta om man hjälper barnet att äta lugnt, rapa under och efter måltiden, se till att det inte blir överstimulerat. På apoteket kan man även köpa semper magdroppar som är aktiv bakteriekultur, vilket hjälper magen i balans. Många barn blir även lugnare av beröring/närhet och napp.

Förhoppningsvis är hon vid fyra månader "återställd" och du kan med gott samvete gå på klassträff. Oavsett tycker jag det är bra att vänja henne vid flaskan, ett tag innan.

Har du möjlighet är det bra om du pumpar ut och spara. Det brukar vara lättare för barn att acceptera flaskan om de känner igen smaken. Dessutom kan det vara bra att, till en början, blanda ersättning med din bröstmjölk. På så vis får hon chans att vänja sig vid ersättningen.

Det finns många olika ersättningar på markanden. Jag brukar rekommedera att se efter vad som finns "nära till hands" och sedan prova sig fram. Några kända märken som dock finns i de flesta affärer är ; Nan pro (Nestlé) och babysemp lemolac (semper) som båda finns med aktiv bakteriekultur, vilket är bra för oroliga magar.

Hoppas du fått lite råd och tips!

MVH Christine

Svar på tråden magknip och ersättning?