• mommy

Frågor om feber o alvedon . . .

Hej!

Har några frågor om feber;

När man ger en supp-alvedon till en 3 åring, när börjar den verka och hur länge verkar den?

Jag undrar och när man gett en supp-alvedon hur mkt febern bör sjunka?

Sonen är 3 år och väger 13 kg bör han ha starkare än 10-15 kg, suppar?

E det bättre att ge oralt? Snabbare effekt eller andra fördelar?

Jag ger oftast inte alvedon förrens febern är över 39.3 och han är påverkad.

När ska man söka läkare. Det är nu andra dygnet med hög feber (upp mot 39.5) som bara går ner till 38.5 med alvedon.

Tack för dina synpunkter! 

• Svar på tråden Frågor om feber o alvedon . . .
  • mommy

Kom på en fråga till...

Hur ofta är det meningsfullt att ta tempen? var 30:e minut? 1 ggr/timme?
    Vill fånga om febern är påväg upp eller ner.  

Om han fryser och skakar är febern påväg upp då?

Tack igen! 

• BVC Sköterskan

Hej!

Jag tycker att det är klokt att vara ganska restrektiv med febernedsättande.
    Feber i sig är generellt inte farlig, utan är kroppens sätt att försvara sig mot virus och bakterier. Naturligtvis skall man ge det till barn som har feberkramper eller är påtagligt påverkade.

När barnen är små brukar det vara enklare att ge supp, så småningom är mixturen dock mer behändig. Många barn kan dessutom tycka att supparna är obehagliga. Båda tas upp snabbt och uppnår effekt redan efter en halvtimme. Efter 1-2 timmar är ofta maximal effekt uppnådd och de håller i sig runt 4-5 timmar.

Du kan räkna med att temperaturen sjunker en grad med febernedsättande, vilket den verkar gjort hos din son.

Fass rekommenderar att barn som väger mellan 10-15 kilo får 125 mg fyra gånger per dygn, dvs var 6:e timme. Att ge det regelbundet kan vara bra, så att barnet slipper få febertoppar.
    Med tanke på hans ålder och vikt, tycker jag att du kontaktar VC om febern inte gett med sig på 3-4 dagen. Även om febern kan vara upp till en vecka, brukar den vid en vanlig infektion ge med sig då.

Frossa och frysningar brukar komma när man får feber, dvs när febern stiger. När tempen går ned brukar man däremot svettas istället.

Jag tycker att du tar tempen när han får frossa, ger febernedsättande vid behov och kollar tempen igen om 4-6 timmar. Har han fortsatt hög feber och är påverkad är det bra att ge febernedsättande igen. Fortsätt med det tills du märker att febern gett med sig. Dock max i 3-4 dagar, då du bör höra av dig till sjukvården.

Naturligvis skall du höra av dig tidigare till sjukvården, om han är väldigt påverkad.

MVH Christine

Svar på tråden Frågor om feber o alvedon . . .