• Alvi

Ni som jobbar heltid med stillasittande men stressigt jobb... Hur pallar man 40 veckor?

Jag arbetar som vårdadministratör (typ läkarsekreterare) och trivs massor med mitt jobb. Är gravid i v 26 och känner att det blir mer och mer gröt i hjärnan. Har 2 barn sedan innan och ibland blir inte sömnen som den ska, dels p.g.a. dem och dels p.g.a. jag sover dåligt av graviditeten.

Jag har troligtvis ingen som helst rätt att få HP, "sitter ju bara stilla" typ... Men jag har rätt hög  arbetsbelastning och min arbetsplats (där jag ska göra massa administrativt förutom att skriva diktat) är i en reception så jag blir avbruten ideligen av patienter i luckan. Det är till och från mycket att tänka på, mycket att ha i huvudet och jag känner mig dessutom stor som ett hus. HUR pallar man att jobba i 40 veckor?

Jag har tur som har bf i sommar, så jag går på semester när jag är i v 35. Men hur gör folk för att inte gå omkring som hjärdöda badbollar mot slutet...??

Once you try menskopp you´ll never go back!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-28 21:09
    Oh, ett tillägg - jag jobbar 100 %.
  • Svar på tråden Ni som jobbar heltid med stillasittande men stressigt jobb... Hur pallar man 40 veckor?
  • Micka

Bra fråga! Jag har absolut ingen aning. Jag är gravid i v. 28 och sitter i samma sits. När dagen går mot sitt slut så får det inte plats mycket mer i huvudet. 
    Jag förstår inte hur jag ska kunna stå ut sen när värmen slår till på riktigt^^

Min barnmorska tyckte jag skulle försöka få HP i alla fall, man kan ju inte få mer än ett nej. :) 

• mymy

Jobbar som medicinsksekreterare oxå o planerar jobba ända till slutet, hoppas det går. Vet inte hur lätt eller svårt det är att få HP men annars får man försöka sjukskriva sig, eller nåt sånt :)

• Sthlm74

Har också kontorsjobb som periodvis är ganska stressigt och krävande (men inte fysiskt jobbigt).

Ett alternativ är att gå ner i arbetstid (tex från 100% ner till 75-80%) så kan man sluta lite tidigare om dagarna.

Annars kan man 60 dagar innan BF börja ta ut FP på barnet i magen så då kan man annars tex välja att ta ut 1 FP-dag i veckan. Så gör jag själv.

Ovanstående är såklart såvida man inte blir sjukskriven, men det har jag själv inte blivit. Mår prima med jättebra värden på allt. Är helt enkelt bara väldigt trött nu (i v36) och orkar inte lika mycket som tidigare.

• MoonFlight

Jag har också ett stilla sittande arbete dock ej kontor då jag kör taxi. Är bara i v 19 än så länge men i början vart jag sjukskriven pga tabletter vid illamående.

Ska skicka in papper om gravidpenning så får vi se vad dom säger. Är ju lite svårt att bli omplacerad alt jobba hemifrån med detta yrke så...

• Carisma95

Med första sonen jobbade jag till V.38, med andra till V.36 och nu med tredje till V.37. Det är nog väldigt individuellt hur man mår, men personligen tyckte jag att det var rätt skönt att jobba. Så långsamt som tiden ändå gick, hade jag dött om jag hade behövt gå hemma längre än de veckorna jag tog för att "vila upp mig".

Inte för att man vilar upp sig heller, för är man hemma sista veckorna har man antingen 2 barn hemma, eller också kör man dem fram och tillbaka till dagis/skola för att de har rätt till 15 timmar per vecka. Ingen lugn och ro direkt...

Jag tror att ni får väldigt svårt att får gravidpenning om ni inte har tunga arbetsuppgifter eller arbeten som innehåller risker. I så fall är det sjukskrivning som gäller, men även där är det nog svårt då "gröt i hjärnan" inte uppfyller någon nedsatt arbetsfunktion...

Lycka till med 3:e barnet! 

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • MissSept
    Alvi skrev 2011-04-28 21:00:10 följande:
    Jag arbetar som vårdadministratör (typ läkarsekreterare) och trivs massor med mitt jobb. Är gravid i v 26 och känner att det blir mer och mer gröt i hjärnan. Har 2 barn sedan innan och ibland blir inte sömnen som den ska, dels p.g.a. dem och dels p.g.a. jag sover dåligt av graviditeten.

Jag har troligtvis ingen som helst rätt att få HP, "sitter ju bara stilla" typ... Men jag har rätt hög  arbetsbelastning och min arbetsplats (där jag ska göra massa administrativt förutom att skriva diktat) är i en reception så jag blir avbruten ideligen av patienter i luckan. Det är till och från mycket att tänka på, mycket att ha i huvudet och jag känner mig dessutom stor som ett hus. HUR pallar man att jobba i 40 veckor?

Jag har tur som har bf i sommar, så jag går på semester när jag är i v 35. Men hur gör folk för att inte gå omkring som hjärdöda badbollar mot slutet...??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-28 21:09
    Oh, ett tillägg - jag jobbar 100 %.
    Jag är i samma sits som dig...ska jobba 3 veckor till  innan sem, men hur orkar man med det ?? 

• WSalma

Har precis samma. Kontorsjobb med hög arbetsbelastning.

Jag ska jobba vecka 34 ut (fyra dagar kvar) och gar sedan pa föräldraledighet (andra regler här där jag bor - jag kan ga hem med full lön sex veckor innan beräknad förlossning). Det känns faktiskt jätteskönt, vilket jag aldrig hade kunnat föreställa mig.  Själva jobbet gar väl rätt bra fortfarande, men detär jobbigt att vara borta ca 12 timmar om dagen - när jag är hemma äter, duschar och sover jag i princip. Har tre timmars restid om dagen. Jag märker ocksa att jag inte presterar pa samma niva som tidigare (orkar inte jobba hemma pa kvällarna t ex).

Jag tror inte att jag hade orkat jobba pa topp i 40 veckor, trots att jag har en helt okomplicerad graviditet.

• MissSept
    WSalma skrev 2011-05-01 11:54:53 följande:
    Har precis samma. Kontorsjobb med hög arbetsbelastning.

Jag ska jobba vecka 34 ut (fyra dagar kvar) och gar sedan pa föräldraledighet (andra regler här där jag bor - jag kan ga hem med full lön sex veckor innan beräknad förlossning). Det känns faktiskt jätteskönt, vilket jag aldrig hade kunnat föreställa mig.  Själva jobbet gar väl rätt bra fortfarande, men detär jobbigt att vara borta ca 12 timmar om dagen - när jag är hemma äter, duschar och sover jag i princip. Har tre timmars restid om dagen. Jag märker ocksa att jag inte presterar pa samma niva som tidigare (orkar inte jobba hemma pa kvällarna t ex).

Jag tror inte att jag hade orkat jobba pa topp i 40 veckor, trots att jag har en helt okomplicerad graviditet.
    Låter toppen att kunna vara hemma med full lön från v 34. Jag går just in i v 33 nu och känner mig helt slut, ont i kroppen främst huvudvärk ont i händer/fötter och fogar. Har massa förvärkar så som tenderar att bli längre och längre... Såg att du har 3 timmars restid, jag tycker det är jobbigt med 1timme/dag som jag har. Reser dock rätt mycket i mitt jobb och då kan restiden bli flera timmar max ca 5 timmar dock. 

Hur kommer det sig att du får gå hemma med full lön?  *nyfiken* 
  • Alvi

Skönt att höra att jag inte är ensam om att faktiskt inte tycka det är plättlätt att sitta på sin (onda) röv i 40 veckor.....

Jag har käckt sagt "Jag jobbar tiden ut!" till mitt jobb, eftersom jag har mått så bra de andra 2 gångerna... vad jag inte har tänkt på då, är att med första barnet blev jag sjukskriven i v 33 pga hotande förtidsbörd, och med andra barnet jobbade jag timmar på ett gruppboende där jag lagade lite mat, gick på promenader och tittade på tv typ. Nu.... 8 timmar per dag med full koncentration och service minded till tusen - INTE samma grej....

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • WSalma

Jag bor inte i Sverige, därför har jag andra regler.

Fyra dagar kvar, sedan kan jag ägna mig at min trädgard, fixa det sista i barnkammaren, tvätta babykläder, sola och vila mig etc...

• Dinna

Har exakt samma arbete som du, arbetar dock på en akutmottagning. Går in i vecka 31 imorgon. Jag jobbar Maj månad ut och sedan tar jag FP för babyn i magen. Tänker lämna dottern hos dagmamman och passa på att vila upp mig, cykla lite, läsa, fixa i lekstugan, boa och bara göra sådant som är kul för mig under juni månad. I juli kommer babyn...

• Carisma95
    Dinna skrev 2011-05-09 11:15:28 följande:
    Har exakt samma arbete som du, arbetar dock på en akutmottagning. Går in i vecka 31 imorgon. Jag jobbar Maj månad ut och sedan tar jag FP för babyn i magen. Tänker lämna dottern hos dagmamman och passa på att vila upp mig, cykla lite, läsa, fixa i lekstugan, boa och bara göra sådant som är kul för mig under juni månad. I juli kommer babyn...
    Får du verkligen ha dottern på heltid (om det var det du menade?) hos dagmamman när du är föräldraledig?
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • MissSept
    WSalma skrev 2011-05-01 23:33:25 följande:
    Jag bor inte i Sverige, därför har jag andra regler.

Fyra dagar kvar, sedan kan jag ägna mig at min trädgard, fixa det sista i barnkammaren, tvätta babykläder, sola och vila mig etc...
    Låter toppen :) 
  • Ellieott
    Ja, det undrar jag också. Jag är alldeles nygravid (v. 5) och mår oerhört illa, är dödstrött och känner inte att jag har någon koll på min kropp. Dessutom har jag otroligt ont i ländryggen, och att sitta i en stol hela dagarna framför datorn fick jag ont av  redan innan!

Jag jobbar om LSS-handläggare, så jag måste vara trevlig mot brukare och prestera i form av att skriva utredningar. Stillasittande men väldigt krävande.

Dessutom handlägger jag ju ärenden som rör personer med funktionshinder, så jag läser läkarintyg och psykologutlåtanden mest hela dagen om personer som fötts med skador, utvecklingsstörning, grav autism osv osv och ännu värre skador i samband med förlossningen.... Jag blir liksom påmind om sådant varenda dag på jobbet...

Samtidigt känns det löjligt att klaga, jag gör inga tunga lyft, kan gå på toa när jag vill och i värsta fall vila i vilorummet om det skulle bli nödvändigt (om jag inte har möten osv då). Men det är mest stressen som är jobbig. Att högen växer om jag inte jobbar snabbt, och att mitt jobb påverkar personernas liv! Alla vill ha sina beslut snabbt, och man är inte sen på att skälla i telefon om de tycker det går långsamt eller att de får fel beslut...
  • Ellieott

Jag kan tillägga att jag inte jobbar heltid än ens, men däremot har jag tre veckor kvar till min examen så jag pluggar 100% och jobbar 60%..och försöker ta körkort samtidigt.. :-S

Svar på tråden Ni som jobbar heltid med stillasittande men stressigt jobb... Hur pallar man 40 veckor?