• Chappen

Sovrutiner på dagen för 7 månders TIPS!?!?!

Hej har en tjej på 7 månader och tycker jag har svårt att få in rutinerna med sömn på dagarna så jag vill gärna ha lite tips från er med 7 månaders bebisar hemma. Hon sover flera korta pass. Jag har en kille på snart 3 år och honom fick jag in rutinerna bättre på han sov oftast 1 timme på förmiddagen, 2 timmar på eftermiddagen och sen en kortis vid 5-tiden när han var i denna ålderna. Hur har ni gjort med era rutiner, tips mottages gärna Hon sover bra på natten.

• Svar på tråden Sovrutiner på dagen för 7 månders TIPS!?!?!
  • Natulcien
    emilou77 skrev 2011-05-01 08:38:16 följande:
    Fast här snittar vi mellan 12-13 h per dygn oavsett hur det sovs på dagen. Bebisar är ju olika och har olika sömnbehov.

Min nästan 7-månaders försöker jag få att sova ett längre pass på förmiddagen och sedan två kortare. För att han ska sova länge måste jag nästan alltid vara ute med vagnen. Jag har dock börjat inse att ett exakt sömnschema är omöjligt att få till för oss. Så istället för att jag ska stressa över hur han sover så försöker jag låta honom göra lite som han vill. Blir det ett kort pass på fm sover han en extra lur runt lunch bara. Och sover han 15 istället för 16 får vi klämma in en extra lur innan nattsömnen bara. På förmiddagen orkar han också bara vara uppe ca 2 h, men på em kan det bli upp mot 4 h... 

Hursomhelst, mitt bästa tips är att inte stressa över sömnen. Det blir bara värre för er båda då. Eftersom hon sover bra på natten så kanske bara det är en liten extra lur du ska klämma in under dagen så hon inte är gnällig på dagen.  
    Nej, några exakta sömnscheman skulle aldrig funka för oss heller. Man måste ju kunna vara flexibel. Så länge min son får sova när han har varit vaken 2-3 tim, och att han åtminstone får ihop totalt, minst en timmes sömn på dagen, så är han glad. Och jag med. Glad
  • vittra

Sover hon bra på natten så förstår jag inte riktigt problemet?

Vi har inte haft några tydliga rutiner utan det viktiga är ju att de får sova när de behöver. Det kan ju bli flera kortare stunder eller ibland bara någon enstaka lång. Och beroende på dagsform osv så varierar ju även sömnbehovet i stort.

Blir hon trött och gnällig så lägg henne då helt enkelt. Det behöver ju inte vara exakt lika varje dag utan när hon har behov av det.

• vittra
    Natulcien skrev 2011-04-29 17:35:44 följande:
    Ok. Då är det min son som sover mindre än vad han "ska" då... Fast han är ju å andra sidan nöjd och glad, så han kanske har mindre sömnbehov än genomsnittet?
    Fast han sover ju 12 tim. på natten istället för 11, så han hamnar ju på 13,5 tim. per dygn vilket bara är 1 tim. mindre än rekommenderat.
    Vår yngsta sov också 3x30 min i den åldern, inget konstigt med det. Sov ju å andra sidan 12-timmars nätter även hon, ibland ännu längre. Och det var ungefär samma med äldsta dottern om jag inte minns helt fel. Alla bebisar fördelar ju inte sömnen exakt lika över dygnet...
  • Leiben
    vittra skrev 2011-05-01 11:32:03 följande:
    Sover hon bra på natten så förstår jag inte riktigt problemet?

Vi har inte haft några tydliga rutiner utan det viktiga är ju att de får sova när de behöver. Det kan ju bli flera kortare stunder eller ibland bara någon enstaka lång. Och beroende på dagsform osv så varierar ju även sömnbehovet i stort.

Blir hon trött och gnällig så lägg henne då helt enkelt. Det behöver ju inte vara exakt lika varje dag utan när hon har behov av det.
    ja man behöver säkert olika mkt sömn också beroende på vad man gör/gjort. I bland gör man så stor skillnad på barn och vuxna. VI får minsann äta olika mycket och på oregelbundna tider och sova olika mycket varje natt och ibland har man sovit mycket ocg är fortfarande trött och ibland lite och känner sig pigg. Ibland kan (eller kunde man innan man fik barn) lägga sig på soffan en stund och om man vaknade kunde man gå upp eller ligga kvar och säkert sova 1 timme till. SKulle jag då ha BEHÖVT den timmen? gjorde det till eller från?

Visst är det skillnad på vuxna och barn på alla möjliga sätt men i bland tror vi (även jag) att barn ska vara maskiner och man ska hitta det exakt perfekta och så ska det gälla ALLTID varje sekund och funkar det inet en dag så tvivlar man på att man ju hittat det där bästa och så letar man vidare.

Nä, alla människor har olika behov olika stunder. NU somnade skrutt här i sängen tittandes på mig helt lugn. Andra gånger behöver han ammas eller gosas med för att varva ner. Vilket sätt är då det rätta? Båda så klart!
  • Natulcien
    vittra skrev 2011-05-01 11:34:54 följande:
    Vår yngsta sov också 3x30 min i den åldern, inget konstigt med det. Sov ju å andra sidan 12-timmars nätter även hon, ibland ännu längre. Och det var ungefär samma med äldsta dottern om jag inte minns helt fel. Alla bebisar fördelar ju inte sömnen exakt lika över dygnet...
    Nej, visst ser det olika ut.
    Men det här är mitt första barn, och jag har ju varit van vid vänner som har haft bebisar som har sovit sina 1-2-timmarsvilor på dagarna, och då blev jag lite förvånad till en början när sonen endast sov 30 min i stöten. Men nu har jag vant mig och anpassat mig till det. Tycker t.o.m. att det är ganska praktiskt. Glad
  • Yobbly

Tycker att detta med rutiner är en bra grej och ger oss stabilitet i livet.
    Här hos oss har det fungerat kanon med rutiner.
    Sonen, som nu är 4 år, åt och sov som skalman, på sekunden. Och det var väldigt skönt.

Dottern, som nu är 9 månader, sover inte så rutinmässigt men ganska och det känns bra.

Hon vaknar 7:45 när vi ska gå till skolan. Sover 1½ timme på förmiddagen runt 10:30.
    På eftermiddagarna kan det vara lite olika men 1-1½ timme. Fast ofta blir det inget alls och nu på senare tid har jag funderat på om hon håller på och lägga av med att sova två gånger om dagen och ska börja med en lång istället. Det brukar ju bli så efter ett tag.

Nätterna ska vi inte tala om här hemma:
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2011/may/det-har-med-att-sova.html

Det verkar som om folk tänker olika om detta med rutiner och jag vil bara säja att jag är FÖR och tror att det är BRA!
    Annars så tycker jag du ska göra som du vill. Då blir det bäst.
    Hälsningar
    Yohanna

• emilou77
    Yobbly skrev 2011-05-01 12:21:39 följande:
    Tycker att detta med rutiner är en bra grej och ger oss stabilitet i livet.
    Här hos oss har det fungerat kanon med rutiner.
    Sonen, som nu är 4 år, åt och sov som skalman, på sekunden. Och det var väldigt skönt.

Dottern, som nu är 9 månader, sover inte så rutinmässigt men ganska och det känns bra.

Hon vaknar 7:45 när vi ska gå till skolan. Sover 1½ timme på förmiddagen runt 10:30.
    På eftermiddagarna kan det vara lite olika men 1-1½ timme. Fast ofta blir det inget alls och nu på senare tid har jag funderat på om hon håller på och lägga av med att sova två gånger om dagen och ska börja med en lång istället. Det brukar ju bli så efter ett tag.

Nätterna ska vi inte tala om här hemma:
    yohannailaspalmas.webblogg.se/2011/may/det-ha...

Det verkar som om folk tänker olika om detta med rutiner och jag vil bara säja att jag är FÖR och tror att det är BRA!
    Annars så tycker jag du ska göra som du vill. Då blir det bäst.
    Hälsningar
    Yohanna
    Självklart är det bra med rutiner, i den mån det är möjligt. Men jag har själv stressat sönder mig i jakten på rutiner. Ibland sover min son en halvtimme på förmiddagen och ibland tre timmar och så får det ju helt enkelt vara. Jag kan inte bli uppjagad över att det bara blev en halvtimme för att det står nåt annat på schemat, och jag tänker heller inte väcka en trött son bara för att mat-och-sovklockan visar på lunch. Vill han sova en timme extra  så blir det så den dagen helt enkelt. 

Alla mår bra av rutiner, vuxna som barn. Men ingen mår bra av den stress och oro som man lätt kan få av att jämföra sig med andra och troatt de tfinns en modell som är bäst för alla.
  • Leiben

yohanna: jobbiga nätter! Jag känner igen både nattföreteelsen och tankarna fööör väl.

jag säger inte att rutiner är dåligt. tvärtom mår både barn och vixa bra av förutsägbarhet både psykiskt och fysiskt. men ibland är det som om vi tänker att barn ska programmeras och gör man det rätt blir alla som skalman. det tror inte jag. det är inte förenligt med min mässiskosyn då jag inte är en behaviorist. den är det ju också olika från människa till männsika hur mycket förutsägbarhet man behöver för att funka som bäst.

men mitt barn kan inte ens ha fasta sovtider eftersom han sover oftast 30 min men kan sova upp till 1½ timme så när han sover nästa pass blir alltid 2 timmar efter att han sist vaknat för det är det han orkar vara vaken.

• Bradbury

Jag gick ut och gick slaviskt, exakt 10.00 och 14.00 varje dag med vagnen.
    Det tog ett tag men nu sover min 6 månaders alltid från 10, 1-1,5 timma och 14, 1-2 timmar. 
    Jag behöver inte gå ut längre, det räcker att jag lägger honom i vagnen och ställer ut den på balkongen. Somnar för natten gör han sedan 19.00. Han vill tyvärr fortfarande äta på natten gånger två, 23.00 och 04.00. Fattar inte hur jag ska få honom att ge upp det :( 

• När vi två blir tre

Hej!
    Vill först och främst säga att jag tycker att det är skönt att läsa i denna tråd! Jag har (och fortfarande) stressat upp mig över min sons söms. Han är 7 mån och  sover så här: Somnar vid 18.30-19.00 för natten, vaknar 1-2 ggr under natten men oftast för att få napp eller lite vatten. Vaknar vid 06.00. Går upp, äter frukost. Somnar igen vid ca 08.00-08.30 och sover oftast minst en timme och max 1,5 h. Tidigare sov han bara 30 min, men har av sig själv börjat sova längre. Sedan är det lunch mellan 10.30-11.30. Sover en stund till efter lunch, mellan 13-14 och då bara ca 30 min. Sen brukar han sova ett pass på ca 30 min runt 16 (då är det mest jag som "säger till" att han ska sova för annars är han helt otroligt trött redan vid 18!). har funderat länge på om jag ska ta bort någon av sovpassen, men samtidigt så fungerar det rätt bra och det verkar vara den sömn han behöver. Det pass man då skulle kunna tänka sig ta bort är eftermiddagspasset, men då blir han så sjukt övertrött. Han sover ju inte toppenbra under natten, men inte heller är han jätte bökig. Så tycker det känns skönt att läsa om att vissa inte tar så hårt på det här med rutiner utan låter barnet styra. Min tanke är, att när det börjar närma sig dagis, då kan man börja tänka på lite sömnrutiner just för att underlätta under dagistiden.

• aelb

Hej, min lilla tjej är nyss fyllda 7 månader och jag tycker att vi har fått in bra rutiner.

Hon sover två pass, ett på fm och ett på em. På förmiddagspasset passar jag på att lata mig :)

7.30 vaknar

8 går upp

9 gröt

10 amma

10.30 sova i vagn på balkongen

12 vakna

13 lunch

14.30 promenad i vagnen vaken

16 amma, sover hemma på balkongen

17 mellis

19 amma

20 amma sova för natten

Vaknar dock tre gånger i snitt per natt fortfarande. Hur är det med era 7 månadets, hur gjorde ni för att vänja av med natt amning? Hur stora portioner äter era barn? Lillan äteer fortfarande inte så stora portioner mat, hon vill hellre amma...

• Natulcien
    aelb skrev 2014-09-26 13:25:41 följande:

Hej, min lilla tjej är nyss fyllda 7 månader och jag tycker att vi har fått in bra rutiner.

Hon sover två pass, ett på fm och ett på em. På förmiddagspasset passar jag på att lata mig :)

7.30 vaknar

8 går upp

9 gröt

10 amma

10.30 sova i vagn på balkongen

12 vakna

13 lunch

14.30 promenad i vagnen vaken

16 amma, sover hemma på balkongen

17 mellis

19 amma

20 amma sova för natten

Vaknar dock tre gånger i snitt per natt fortfarande. Hur är det med era 7 månadets, hur gjorde ni för att vänja av med natt amning? Hur stora portioner äter era barn? Lillan äteer fortfarande inte så stora portioner mat, hon vill hellre amma...

Oj, det var en gammal tråd...men eftersom du tog upp tråden så...

...vår lille åt inte alls några stora portioner som 7 månaders. Ammades ca varannan timme, och utöver det åt han ett par teskedar lagad mat till lunch och ca en halv portion gröt på kvällen.
    Du behöver inte stressa med maten. Det är bara bra om amningen finns med ett par månader till. Ta det hellre lugnt med maten och ta det i hennes takt. Kanske prova att hon får plocka och äta själv, det brukar öka aptiten för vissa bebisar. Glad
Svar på tråden Sovrutiner på dagen för 7 månders TIPS!?!?!