Yobbly skrev 2011-05-01 12:21:39 följande:
Tycker att detta med rutiner är en bra grej och ger oss stabilitet i livet.
Här hos oss har det fungerat kanon med rutiner.
Sonen, som nu är 4 år, åt och sov som skalman, på sekunden. Och det var väldigt skönt.
Dottern, som nu är 9 månader, sover inte så rutinmässigt men ganska och det känns bra.
Hon vaknar 7:45 när vi ska gå till skolan. Sover 1½ timme på förmiddagen runt 10:30.
På eftermiddagarna kan det vara lite olika men 1-1½ timme. Fast ofta blir det inget alls och nu på senare tid har jag funderat på om hon håller på och lägga av med att sova två gånger om dagen och ska börja med en lång istället. Det brukar ju bli så efter ett tag.
Nätterna ska vi inte tala om här hemma:
yohannailaspalmas.webblogg.se/2011/may/det-ha...
Det verkar som om folk tänker olika om detta med rutiner och jag vil bara säja att jag är FÖR och tror att det är BRA!
Annars så tycker jag du ska göra som du vill. Då blir det bäst.
Hälsningar
Yohanna
Självklart är det bra med rutiner, i den mån det är möjligt. Men jag har själv stressat sönder mig i jakten på rutiner. Ibland sover min son en halvtimme på förmiddagen och ibland tre timmar och så får det ju helt enkelt vara. Jag kan inte bli uppjagad över att det bara blev en halvtimme för att det står nåt annat på schemat, och jag tänker heller inte väcka en trött son bara för att mat-och-sovklockan visar på lunch. Vill han sova en timme extra så blir det så den dagen helt enkelt.
Alla mår bra av rutiner, vuxna som barn. Men ingen mår bra av den stress och oro som man lätt kan få av att jämföra sig med andra och troatt de tfinns en modell som är bäst för alla.