• Chaktio

Nya arbetsuppgifter efter föräldraledighet?

Har man rätt att få tillbaka sina gamla arbetsuppgifter efter en föräldraledighet? Även om man bara kommer tillbaka på 50% från början?

Jobbar inom inköp på ett mindre verkstads-/teknikföretag, med 15-20 anställda. När jag gick på mammaledighet förra våren så pratade min chef och jag om möjligheterna att jag skulle vilja jobba deltid när jag kom tillbaka. Då var vi överens om vilken del av mitt dåvarande jobb  jag i så fall skulle ta. Den delen av min tjänst är det jag verkligen brinner för och vill fortsätta utveckla mig inom.

Nu har jag bestämt att jag vill komma tillbaka på 50% i oktober. Men då vill min chef att jag ska jobba med arbetsuppgifter som ligger på försäljningssidan istället, eftersom det behövs avlastning där och min vikarie är redan lovad att jobba kvar.

Jag vill absolut inte jobba med sälj på längre sikt. Men vi planerar att skaffa ett syskon hyfsat tätt, så jag räknar med att inte behöva jobba så många månader emellan... Men vad händer sen? Eftersom företaget är i ett expansionsskede är jag rädd att det kommer att anställas fler personer under min mammaledighet som gör att någon annan får de arbetsuppgifter jag skulle vilja ha långsiktigt...

• Svar på tråden Nya arbetsuppgifter efter föräldraledighet?
  • Barbabok

Likvärdig tjänst med samma lön tror jag reglerna säger. Inte exakt samma tjänst.

• Chaktio
    Barbabok skrev 2011-04-30 10:16:49 följande:
    Likvärdig tjänst med samma lön tror jag reglerna säger. Inte exakt samma tjänst.
    Det är ju det som är frågan, vad innebär egentligen "likvärdig" tjänst???
  • Barbabok
    Chaktio skrev 2011-05-04 22:20:08 följande:
    Det är ju det som är frågan, vad innebär egentligen "likvärdig" tjänst???
    Bra fråga, fråga facket. Men jag gissar att de inte kan sätta dig på städning istället för kontor. Hoppas det ordnar sig!
Svar på tråden Nya arbetsuppgifter efter föräldraledighet?