• sebbe

vill ej bajsa

min dotter som blir 3 år i aug. har börjat med att hon inte vill bajsa?hon försöker i det längsta hela tiden att hålla emot..i övrigt verkar hon pigg o glad...kan det ha att göra med att hennes mamma o jag bråkar (inte inför barnet) om mitt umgänge med flickan..hon har också först flyttat ifrån mig till en annan bostad med mamman...strax efter det bara några månade så flyttar mamman igen med henne hem till sin nya kille....bvc har sagt till mamman att det är typiskt denna åldern,men då berättade hon inte om allt detta andra...är orolig för att det har nåt samband,vad tror du...och vad kan vi göra åt det?

• Svar på tråden vill ej bajsa
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att barn som på något sätt upplever stress kan få problem med förstoppning. Men precis som er BVC sköterska resonerar, är det också ett helt "vanligt" problem för barn i hennes ålder.
    Det kan då bero på att barnet lärt sig kontrollera tarmtömningsmuskulaturen och tenderar hålla sig för länge. Vilket kan resultera i att det gör ont att bajsa, vilket i sin tur gör att de håller emot. Sedan finns de även de barn som inte vill släppa ifrån sig bajset, för att de tänker att det är en del av sig själva. Det sistnämda är en mognadsfråga som löser sig med tiden.

För att kunna hjälpa henne är det bra om ni inte gör en grej av det. Hon är trots allt i en känslig ålder, då tjat ofta kan leda till besvär. Däremot bör ni ge henne rätta förutsättningar för att kunna upprätthålla bra rutiner.
    De flesta bajsar någon gång efter ett av huvudmålen under dagen, då kroppen reflexmässigt vill tömma tarmen. Uppmuntra henne därför att sitta på toaletten efter frukost och/eller middag till exempel (gissar att hon går på förskola vid lunch).

Använd gärna en toalettsist och en fotpall, för att hon skal sitta mer stadigt och "anatomiskt" rätt. Förmodligen underlättar det om ni läser en saga eller berättar något som hon gillar att lyssna till. Hur som helst bör hon få lugn och ro, inte känna någon stress eller hets.
    Kontrollera även att hon inte har små sprickor kring analöppningen, vilket leder till mycket smärta i samband med krystningarna. I så fall bör ni smörja med till exempel mild hydrokortisonsalva 1%, som lindrar besvären.

Fundera även på vad hon äter och hur mycket hon rör på sig.
    Kosten är ofta det som ger upphov till förstoppning. För mycket pasta, vitt bröd och mjölk är då ofta orsaken. Erbjud gärna fibrer och hellre vatten som dryck till måltiderna. Frukt, speciellt päron, har även en bra effekt på tarmen.
    Om ni låter henne åka vagn mycket kan även det vara en bidragande faktor. Barn i hennes ålder bör helst gå. Naturligtvis skall man ta vagnen om det är väldigt långt eller bråttom. Men återigen, låt henne gå en stund och försök att undvika stressen ;)

Prata med hennes mamma om hur ni kan hjälpa er dotter upprätthålla bra rutiner.
    Vet ni att hon är förstoppad, vilket man kan räkna med om hon inte bajsat på 3-4 dagar kan det vara aktuellt att ge henne Lactulos och/eller microlax. Microlax (lavemang) ger man ofta initialt då det effektivt löser förstoppningen. Lactulosen, som inte har lika "akut" effekt, är däremot bra att ge i förebyggande syfte. Min uppfattning är att relativt många barn behöver det i hennes ålder.
    Prata med er BVC sköterska. Hon kan göra en mer grunläggande bedömning och utifrån det avgöra om det är nödvändigt.

Pågår dessa besvär fortsatt efter att ni gjort de förändringar som krävs, tycker jag att ni hör av er till BVC igen eller BUMM. Då kan det vara aktuellt att ta ställning till om det finns någon bakomliggande orsak.

Min erfarenhet är dock, som sagt, att detta är ett vanligt problem och kunde lika gärna uppstått utan att ni separerat. Gör vad ni kan för att hjälpa henne, så är jag säker på att det löst sig inom en tid.

MVH Christine

• sebbe

Tack så mycket för att du tog dig tid till detta...ska visa för mamman...

Svar på tråden vill ej bajsa