• Solskensbullen

Nattmatning - hur gör ni?

Lite råd och hjälp snälla.

Jag har flaskmatat och ammat om vartannat. Mestadels har jag ammat på natten och gett flaska på dagen. Nu måste jag sluta med amningen på natten för att jag måste ta mediciner och vill inte utsätta min lille ifall det går över i mjölken. Han är 5 mån och har kanske ammat 2-3 ggr på natten.
    Ni som flaskmatar, hur gör ni enklast med flaska och ersättning? Några bra tips? Gör ni i ordning flaskan med pulvret och har termos... eller annat bra tips?
    Han kan vakna till och vilja äta flaskan 2 gånger.... är det för mycket?
    Är lite ovan då han bara tuttat och vi somnat om nästan direkt. Men med flaskan så äter han uppåt 200 ml varje gång...kanske är det för mycket? Jag tänkte också till när man ska försöka att få dem att sluta äta på natten!
    Berätta lite hur ni gör... :)

• Svar på tråden Nattmatning - hur gör ni?
  • Louise89

Nu äter inte våran kille på natten längre men vi kokade vatten i vattenkokaren och hällde upp i flaskorna och ställde i kylen. Sen värmde vi vattnet i micron och blandade i pulvret från vattendoseraren. Har tagit kallt kranvatten någon gång också fast det känns bättre att koka det innan och det tar ju inte direkt någon extratid.

• lillasysterfia

Jag har ibland doserat upp pulver i vällingdoseraren sen värmer jag bara vatten i micron och i med pulvret. Men vi har ju så smidigt att sovrummet ligger vägg i vägg med köket. Men skulle nog göra lika även om jag så behövde gå ner en våning. Vår kille äter dock bara en gång per natt och somnar direkt efter maten.

• Louise89
    MammaLindaa skrev 2011-05-02 22:06:52 följande:
    Ni som bara värmer i micro och inte ens värmer det till 70 grader hur vågar ni göra så??
    När Oliver var nästan en vecka var vi på sjukhuset ett par dagar och där sa dom att det var okej att göra så. Så jag litar på det. Sen har jag för mig att man inte behöver värma Nan till 70? Men är inte alls säker..
  • Lindreas

Äsch, vi gjorde i ordning ett par flaskor på kvällen, kallt vatten från kranen och pulver och ställde i kylen. Bara att micra på natten sen, tog 25 sekunder. Man behöver knappt vakna.

• MammaLindaa
    Louise89 skrev 2011-05-03 07:24:06 följande:
    När Oliver var nästan en vecka var vi på sjukhuset ett par dagar och där sa dom att det var okej att göra så. Så jag litar på det. Sen har jag för mig att man inte behöver värma Nan till 70? Men är inte alls säker..
    Okej.. ja det står ju på förpackningen att det ska värmas till minst 70 grader, så jag vågar inte chansa eftersom om de rekomenderar det så borde det ju vara aktuellt..
  • Louise89

Det är nog ingen fara vilket som. Min plutt mår hur bra som helst och han har fått ersättning sen dag 1

• thegoddess

För det finns så många som har egen brunn skulle jag tro och det är inte många länder som har så bra vatten som vi

• syntharen

Jag kokade alltid vattnet till min son i början och ställde in i kylen och sedan hade jag varmt kokt vatten i termos som jag sedan blandade till rätt temp (vet inte varför jag inte micrade det kokta kalla vattnet, men jag tror det var för att jag tyckte det var svårt att få rätt temp). Vet att många inte tycker att man behöver koka kommunalt vatten, och jag var beredd att hålla med, förr. Men efter parasiten i Östersund och nu Skellefteå så skulle jag nog koka mitt vatten till en bebis. Jag gör det inte till min 10 månaders men är ibland lite tveksam till att inte göra det. Man vet ju inte förräns det är för sent om det är nåt i vattnet... 

• Niiskuneiti

Kokar vatten som får svalna och förvaras i kylen, micrar det och blandar med nan. Går jättesnabbt! Man ska inte blanda färdigt innan barnet ska äta och förvara det färdigblandat och absolut inte värma på ersättning som varit värmd en gång.

• thegoddess

Jag kokar ju vatten med men inte alltid.. Sen så diskar jag ju i vanligt vatten med

• Kraxa

Lillan är nu tre månader och vi har slutat att koka vattnet. Dessutom äter hon ersättningen kall så vi häller upp vatten i flaskor på kvällen, pulver i vällingdoseraren och sen är det bara att blanda och ge.

• 201201232
    syntharen skrev 2011-05-03 14:32:54 följande:
    Jag kokade alltid vattnet till min son i början och ställde in i kylen och sedan hade jag varmt kokt vatten i termos som jag sedan blandade till rätt temp (vet inte varför jag inte micrade det kokta kalla vattnet, men jag tror det var för att jag tyckte det var svårt att få rätt temp). Vet att många inte tycker att man behöver koka kommunalt vatten, och jag var beredd att hålla med, förr. Men efter parasiten i Östersund och nu Skellefteå så skulle jag nog koka mitt vatten till en bebis. Jag gör det inte till min 10 månaders men är ibland lite tveksam till att inte göra det. Man vet ju inte förräns det är för sent om det är nåt i vattnet... 
    Jag gjorde så att jag kollade upp hur mitt vatten är renat och det är parasitsäkert (i alla fall med avseende på Östersundincidenten så renas det mot sådant här). 
  • Helene70
    MammaLindaa skrev 2011-05-02 22:06:52 följande:
    Ni som bara värmer i micro och inte ens värmer det till 70 grader hur vågar ni göra så??
    Varför ska man värma ersätnning till 70 grader?
Svar på tråden Nattmatning - hur gör ni?