• JuliaDufva

Hjälp! Info om vårdnad? När pappan säger en sak och gör en annan.

Hej!
    Precis som så många andra har jag nu tyvärr hamnat i en tråkig situation med min sons pappa.
    Jag kan börja med att kort dra hur situationen ser ut.
    Vi har en son på snart 16 månader som bor hos mig och har efter vad vi själva kommit övernens om umgänge med sin pappa två nätter ena veckan och en natt andra veckan, alltså cirka sex nätter i månaden.
    Pappan har fortfarande inte kommit över att jag av goda själ lämnade honom i augusti förra året och har sedan dess ständigt försökt komma åt mig för att göra mig illa, i början handlade det om ord och hotelser för att sedan övergå till pengar, den gemensamma lägenheten och annat. Nu har det gått så långt att han så gott som vid alla lamningar och hämtningar hotar med om att han ska gå till rätten för att ha vårt barn varannan vecka. Att han älskar sin son är det ingen tvekan om men han gör det helst bara när det passar honom. Han har uteblvit från umgänget så många gånger att jag tappat räkningen, många gånger utan att ens höra av sig. Under hela April hade han barnet en enda natt. Han tycker att det är fullgoda själ att utebli för att han ska på fest/på kryssning/är bakfull/städa o.s.v. Om han nu är så angelägen om att ha sitt barn borde han väl då sköta den tid han har?

Nu till mina frågor. Jag är egentligen inte särskillt orolig men har han verkligen laglig rätt att ha barnet varannan vecka, bara för att vi har gemensam vårdnad?
    Och, finns det information på internet att tillgå så att jag i lugn och ro skulle kunna sitta och läsa om mina och barnets rättigheter?

Mer än tacksam för svar!

Det är som det är och det blir som det blri
  • Svar på tråden Hjälp! Info om vårdnad? När pappan säger en sak och gör en annan.
  • Marnet

Personligen tycker jag 16 mån e för litet för att bo varannan v...

Googla på vårdnadstvist eller umgängesrätt så kan du nog hitta en hel del...

• Red drum

Socialstyrelsens hemsida finns deras "rekommendationer". Man brukar säga ett år - en natt, två år-två nätter i sträck, tre år - tre nätter i sträck osv. Men vid ett bra samarabete mellan föräldrarna kan vv mycket väl införas vid först fyra års ålder, om barnet verkar må bra och klarar av det. 16 månader är ALLDELES för litet för vv och det skulle ingen tingsrätt gå med på.

• JuliaDufva

Tusen tack!

Det är som det och det blir som det blir.
Svar på tråden Hjälp! Info om vårdnad? När pappan säger en sak och gör en annan.