• Anonym

otrohet...sjuk, vad kallar man det?

Vi är gifta sedan 10 år har två barn ihop. Detta började för ca 2år sedan. Tidigare har han porrsurfat, ångrat sig och berättat allt för mig och vill att jag förlåter honom för det vilket jag har gjort. Hans bror och familj bor grannar med oss.
    När jag var höggravis med vårt andra barn hade han i misstag råkat se sin brorsfru (grannen) toppless i fönstret. Han började efter det tjuvkika över till dom för att ev se något. Detta ångra han så djupt att han tillochmed for till henne och berätta vad han gjort och ville att hon skulle förlåta honom vilket hon gärna oxå gjorde. Han är så känslig att han berätta oxå för mig vad han gjort och sa att han måste ju vara sjuk som gjort sådär.
    Efter det var det lugnt men nu har jag börjat jobba igen och är mycket nätter för att vi inte skall behöva föra bort barnen till dagis.
    Han erkände nu igen att han fallit tillbaka och börjat titta över till grannen på min svägerska. Han har varit i skogen sen barnen somnat och kikat in dit. Han skäms nåt fruktansvärt för detta men vet inte vad som driver honom att göra det. Han påstår att han inte alls är intresserad av svägerskan utan det är nå spänning som driver han att göra så.

Vad skall man göra...behöver han hjälp på nåt sätt? Det driver mig till vansinne men ändå förlåter jag honom gång på gång..

• Svar på tråden otrohet...sjuk, vad kallar man det?
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Ja, jag tror att han behöver hjälp att förstå sitt beteende. Om han skulle fortsätta med sitt beteende och du förlåter honom gång på gång så urholkas förtroendet och känslorna mellan er. Din man mår väldigt dåligt och skäms över det han gjort vilket gör att han hamnar i en ond spiral där han riskerar att se mer och mer negativt på sig själv. Jag tror att han och du behöver stärka er relation genom öppenhet och närhet. Genom att han vänder sig utåt mot andra skapas ett avstånd till dig. Han kanske har svårt att vara känslomässigt öppen mot dig och nära dig. Det kan också vara så att någonting förändrats för honom  och för er när ni fick barn som kan ha bidragit till det här beteendet. Din man skulle behöva gå och prata med någon för att bättre förstå sig själv och därigenom också bidra till att er relation blir bättre. Alternativet kan vara familjerådgivning dit ni kan gå tillsammans på gemensamma samtal.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden otrohet...sjuk, vad kallar man det?