• tahira

När slutade ni hjälpa era barn på toaletten?

Hej. Jag undrar när ni andra slutade hjälpa era barn att torka sig på toaletten?

Vid vilken ålder var de helt självständiga med torkning, toalettborstning (vid behov), spolning och handtvättning?

• Svar på tråden När slutade ni hjälpa era barn på toaletten?
  • whitestar

Min son som snart är 4 år,kan torka sig själv när han kissat,spola och tvätta händer,men jag brukar hjälpa han ibland.
    Min bonus som snart är 10 borstar vi fortfarande tänderna på eftersom rekommendationerna är att det ska göras upp till dom är 12 år.men vid behov så borstar han själv,tror han gjort det i nåt år..men oftast är det vi.
    Han fick lära sig att torka sig själv helt innan han började 6-års eftersom dom ska klara av det då

• Nessie99

Min bonus var precis fyllda fem, men jag misstänker att han kunde innan dess (blev lite bekväm av sig och ropade på pappa/mamma). Så länge de når dit med armarna så ska det ju fungera! ;)

• tahira

Min son är fem och sköta sig själv efter toalettbesök kan han ju. Men jag tror ändå inte att han är så noga efter nummer två, som man skulle önska alltid, framförallt inte om han håller på att leka och snabbt vill tillbaka till leken. Jag brukar hjälpa till, men känner att han börjar bli lite väl stor.

I skolan fixar han ju det själv, och samma sak när han är hemma hos kompisar, eller har barnvakt. Är det helt enkelt dags för oss att sluta hjälpa och se till att han duschar noga om kvällarna istället? Eller borde han kunna fixa det ordentligt själv?

• Cia o krabaten

Dottern klarade det från 5år även när hon bajsat, men hon vill helst att jag torkar På fsk gör hon det själv.
    Tandborstning vill hon göra själv, men jag gör också. Det ska man tydigen till typ 10år eller nåt!  

• lindaha

Dottern på 3.5 år torkar sig alltid själv när hon har kissat och har gjort det nått år. 
    Men har hon bajsat så torkar vi, känns som om hon skulle få bajs på sig annars?
    Men det kanske är dags för henne att börja lära sig?

Andra dottern på 1år är lat så henne måste man göra allt på ;) 

• Tant Green

Vid 5,5 ungefär, men ibland får man påminna om att hon ska spola och tvätta händerna när hon har för bråttom iväg...

Svar på tråden När slutade ni hjälpa era barn på toaletten?