• Snabeldrake

När började ni introducera potta?

Ja precis som frågan lyder, när började ni visa potta och visa att man ska sitta på den m.m. När började ni från första början? Och hur lång tid tog det innan barnet faktiskt förstod att man skulle bajsa och kissa där? Har hört att man ska köpa en potta långt i förväg och ha den ståendes inne på toaletten så barnet vänjer sig vid själva prylen så det inte blir något främmande föremål som barnet helt plötsligt ska sitta på...... Har ni gjort så?

Många frågor, hoppas ni har lite svar Solig 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 18:16
    Jag vill gärna lite om hur ni gjort när barnet ska vara på pottan. Hur man går tillväga och hur man faktiskt får dom att förstå att det är där man ska kissa och bajsa... Lite rörigt inlägg kanske, men hoppas ni förstår.

• Svar på tråden När började ni introducera potta?
  • Ruggugglan

När han började sitta. Nu är han 15 månader och vet vad man gör på pottan Vi sätter honom där med jämna mellanrum. Han vill gärna inte sitta någon längre stund men om vi ger honom en bok att titta i eller liknande så sitter han kvar iaf en liten stund. Första gångerna blev han rädd för ljudet i pottan när han kissade men vi löste det genom att lägga lite toalettpapper i botten.

Men han är inte torr än. Han föredrar att ha blöja på sig. Jag har försökt att låta honom bara ha kalsonger men då gråter han bara och går och håller mellan benen. Precis som att det känns tomt på något vis. Vi stressar inte med det, men pottan finns där hela tiden som en valmöjlighet.

Vi gjorde likadant med vår dotter. Visade pottan tidigt. Men hon verkligen hatade den och ville hellre sitta på toaletten som vi andra. Så vi fixade en ring som hon kunde sitta på

• Maria222

När sonen var ett år köpte vi en potta som han fick leka med.

Någon månad innan 2 år började vi erbjuda den "på riktigt". Läste mycket böcker om att gå på pottan, om kiss och om bajs. Lät han gå utan blöja för att han skulle lära sig hur det känns när man kissar och se vad som händer... Vi har aldrig givit beröm i form av prestation utan bara förstärkt hans egen känsla, dvs "vad skönt att kissa på pottan" m.m När han bajsade i toaletten de första gångerna behövde han lite vägledning i form av att det var rätt som han gjorde. Att släppa bajset fritt i toan istället för mot tryck i blöjan kan säkerligen upplevas som skrämmande.

Han blev blöjfri dag och natt nästan direkt vid 2 års ålder.

pojke 0706 och pojke 1008.
  • VardagsKvitter
    Maria222 skrev 2011-05-03 09:27:01 följande:

När sonen var ett år köpte vi en potta som han fick leka med.

Någon månad innan 2 år började vi erbjuda den "på riktigt". Läste mycket böcker om att gå på pottan, om kiss och om bajs. Lät han gå utan blöja för att han skulle lära sig hur det känns när man kissar och se vad som händer... Vi har aldrig givit beröm i form av prestation utan bara förstärkt hans egen känsla, dvs "vad skönt att kissa på pottan" m.m När han bajsade i toaletten de första gångerna behövde han lite vägledning i form av att det var rätt som han gjorde. Att släppa bajset fritt i toan istället för mot tryck i blöjan kan säkerligen upplevas som skrämmande.

Han blev blöjfri dag och natt nästan direkt vid 2 års ålder.

• Snabeldrake
    Cocco skrev 2011-05-03 08:39:20 följande:
    Fast det är förbannat mycket enklare att börja med potta så fort de kan sitta där än att ha en treåring som har blöja och vägrar att bajsa utan den. Dessutom så får många barn som har blöja länge problem med förstoppning eftersom man inte tömmer tarmen ordenligt när man bajsar i blöja.
    Har en kompis vars flicka var torr vid nio månader. Väldigt mycket billigare och fräschare än att låta de ha blöja tills de är tre år.
    Ja alltså tre år är nog inte det vi strävar efter. Men vi kommer ändå ta oss den tiden det tar och inte stressa sonen till att göra något han inte vill. Då kan det ju bli effekt åt andra hållet att han absolut inte vill kissa och bajsa någon annanstans än i just blöjan då det känns säkrast. 

• inkka

Våra fick börja sitta på pottan så fort de kunde och ville. Runt 5 månader var de nog båda två. Så fick de sitta där ibland, tex efter maten eller när man skulle byta blöja. Ibland kom det något i pottan (och man sparade en blöja) ibland inte.  Kissa och bajsa i pottan gjorde de redan som mycket små. Dock fick bägge svårt att bajsa i pottan en period när de blev lite större. Runt tre och ett halvt år har båda varit när de slutat helt med blöja.

• Sarilariz
    tahira skrev 2011-05-02 20:02:45 följande:
    Den uppfattningen och inställningen hade vi också.

Om man belönar finns risken att barnet känner att det är något de "måste" göra för att göra föräldrarna glada, det ger samma resultat soma tt uttrycka besvikelse om det inte händer något.
    Fast vi berömmer (berömde då det nu är en självklarhet) efter varje gång hon provat pottan. Behövde inte vara kissnödig för att vara duktig ;)

De skall ju inte vara något tvång att kissa.
  • brünnhilde

Vi köpte en när vår son var 18 månader. Men han var aldrig intresserad. han gick direkt på toaletten istället (nu är han 2,5) Jag tror han fann pottan ologisk eftersom vi aldrig satt där själva...

• 31okt

Jag har tvillingar som nu är 21 månader. Den ena har suttit på pottan i flera månader redan och både bajsar och kissar där. Han måste dock gå utan blöja och kalsonger, annars kommer det i byxan. Han går dit av sig själv så det är inget vi behöver påminna honom om. Flickan vägrar sätta sig på pottan över huvud taget och när hon går utan blöja så håller hon sig, vilket hon kan göra i flera timmar. Och det är ju inte bra så oftast går hon inte utan blöja så länge. Hon är definitivt inte redo än, medan killen är. Vi har tänkt att han ska bli blöjfri till sommaren. Flickan får vänta till hon är redo. Det är ju ingen brådska. Barn är ju redo olika tidigt/sent,

Store sonen blev blöjfri dag som natt när han var ca 2,5 år. Var blöjfri tidigare hemma men pga att det var vinter ville inte dagis att han skulle gå utan blöja där förrän overallernas tid var förbi. Vägrade pottan och ville ha en ring på toalettstolen istället. Jag tycker han blev blöjfri väldigt tidigt, iaf mot våra kompisars barn.

Jag rensade i källaren i vintras och tog upp lite lådor för att kolla igenom dem. I den ena låg pottan från store sonen. Lille sonen kom, tog ner den och satte sig på den. Kissade med en gång. Så han måste ha sett hur de gör på dagis eller något. Jag behövde inte visa.

• kokos

Sonen är lite drygt 2 år och jag kör på här hemma.... På förmiddagen går det jättebra, men efter hans vila på dagen så kissar han liksom småskvätter. Han har blöja när han sover på dagen, ska jag ta bort den kanske?

Hur har ni gjort när ni gått ut på dagen? Har barnet varit blöjlöst då?

Jag är som sagt ny på detta därför lite konstiga frågor kanske Skäms

• Snabeldrake
    kokos skrev 2011-05-04 07:03:09 följande:
    Sonen är lite drygt 2 år och jag kör på här hemma.... På förmiddagen går det jättebra, men efter hans vila på dagen så kissar han liksom småskvätter. Han har blöja när han sover på dagen, ska jag ta bort den kanske?

Hur har ni gjort när ni gått ut på dagen? Har barnet varit blöjlöst då?

Jag är som sagt ny på detta därför lite konstiga frågor kanske Skäms
    Skrattande Bra frågor! jag har dock inga svar heller så väntar ivrigt också på dom  Flört
  • Snabeldrake
    brünnhilde skrev 2011-05-03 20:29:42 följande:
    Vi köpte en när vår son var 18 månader. Men han var aldrig intresserad. han gick direkt på toaletten istället (nu är han 2,5) Jag tror han fann pottan ologisk eftersom vi aldrig satt där själva...
    Skrattande Ja det stämmer nog, vilken smart kille ni har. Vi ska köpa en potta nu i helgen, då är sonen nästan 1,5 år så det känns som en bra tid att testa lite med pottan. Har som sagt inga krav men vill ändå att han vänjer sig vid det.

Sen verkar det ju som alla här är så tidiga med pottan så man känner sig lite... ja jag vet inte.. efter kanske. Men vi ska testa och se vart det leder. Blöjfri blir han säkert en vacker dag ändå Drömmer
  • 31okt

Snabeldrake: Tänk inte så! Alla barn mognar olika och det är ingen fara att de har blöja ett tag till. 1,5-2 år är ju ingen ålder. Jag känner barn som har blöja på dagarna som är 3,5 år och barn som har haft blöja på natten tills de var nästan 5. Så det är så väldigt olika.

Tvinga inte bara så ska du se att det går bra så småningom. Men det brukar ta tid och det måste det få göra. Jag berömmer mina barn när de kissar på pottan, men har läst att det är flera som inte gör det. Men mina barn blir väldigt glada och vill visa att de faktiskt har gjort något i pottan. Och jag tycker att det är ett stort framsteg och vill berömma dem, likaväl som man berömmer barn när de lär sig t.ex. cykla eller simma eller vad som helst annat. Det är ju också sånt som alla (de flesta) kan när de blir större, men det är ju en färdighet och ett stort steg för barnet att lära sig det.

• Snabeldrake
    31okt skrev 2011-05-06 08:03:57 följande:
    Snabeldrake: Tänk inte så! Alla barn mognar olika och det är ingen fara att de har blöja ett tag till. 1,5-2 år är ju ingen ålder. Jag känner barn som har blöja på dagarna som är 3,5 år och barn som har haft blöja på natten tills de var nästan 5. Så det är så väldigt olika.

Tvinga inte bara så ska du se att det går bra så småningom. Men det brukar ta tid och det måste det få göra. Jag berömmer mina barn när de kissar på pottan, men har läst att det är flera som inte gör det. Men mina barn blir väldigt glada och vill visa att de faktiskt har gjort något i pottan. Och jag tycker att det är ett stort framsteg och vill berömma dem, likaväl som man berömmer barn när de lär sig t.ex. cykla eller simma eller vad som helst annat. Det är ju också sånt som alla (de flesta) kan när de blir större, men det är ju en färdighet och ett stort steg för barnet att lära sig det.
    Tack så hemskt mycket för ditt svar Solig
  • stoltcissi

ja köpte potta t sonen i 2 års åldern o ba visade den för han.. ja har nyligen köpt potty trains han e 2,5 år nu.. han håller sig på natten o även på morgonen tills han sätter sig på pottan om han sovit naken.. har han kalsong på natten så kissar han i dem på morgonen..o under dagarna hemma går han naken utan nånting o har börjat nu eftter några dagar o fatta att när han tar sig där nere behöver han gå på toa..men ja får ändå säga det till han att nu ska du t pottan då han e envis o ibland ej vill gå t pottan..
    o så givetvis mkt beröm när de kommer:)

• Lilla Lycka

Vi hade potta från början och hon använde den första halvåret ganska regelbundet. Sen när hon fick kryp i benen var pottan ointressant länge, men den fanns alltid till hands. När hon närmade sig två började vi uppmuntra genom att prata om pottan i samband med blöjbyte (hon hatade att byta blöja).

Lite okonventionellt kanske, men vi har pottan stående i vardagsrummet, så att hon inte behöver gå iväg till toaletten utan bara kan sätta sig direkt.  Hon får även titta på tv samtidigt om hon vill. Dockan har en potta bredvid henne och ett tag var det väldigt viktigt att dockan också satt på pottan samtidigt. Ibland vill hon hellre sitta på toan (har en sittring till) och då får hon såklart det. Där har vi pixieböcker att läsa under tiden.

Sen när hon var ca 2,5 bestämde jag mig för att vi slutar med blöjorna. Hon fick fina trosor som hon gärna ville ha istället och det gick väldigt snabbt och smärtfritt att sluta. Enstaka olyckor första veckan bara. Hon har fortfarande blöjor på natten (dagtorr för ca en månad sen), men de är oftast torra så vi får väl prova att ta bort dem också snart.

• Tummelisa
    tahira skrev 2011-05-02 20:02:45 följande:
    Den uppfattningen och inställningen hade vi också.

Om man belönar finns risken att barnet känner att det är något de "måste" göra för att göra föräldrarna glada, det ger samma resultat soma tt uttrycka besvikelse om det inte händer något.
    Jo har funderat på det där jag också. Vi säger tex inte vid matbordet att "var nu duktig och ät upp allt", och när det är slut att "nu har du varit duktig". Utan mer kanske att "oj, blev det helt slut, du var nog hungrig idag" eller "verkade som att du gillade den här maten". Just för att jag läst det där om att man inte ska göra maten till en prestationsgrej, utan till något naturligt, man äter om man är hungrig.

Dock har vi hittilss berömt när han suttit på potta. Helt enkelt för att han ska tycka det är lite roligt och spännande jämfört med att kissa och bajsa i blöja. Fast om det inte kommit något så är vi positiva då också och säger med glad röst att "jaha, du var nog inte kissnödig just nu helt enkelt". Så jag hoppas att han inte ska känna det som någon press att just "prestera något" i pottan.

Kan tillägga att vår son är drygt 2 nu. Han har suttit på potta då och då under senaste året, tex före han ska hoppa i badkaret, eller om han ibland sprungit naken hemma. Han har både kisast och bajsat och hitills har det bara kännts bra. Ska göra lite mer seriöst nu när det börjar bli sommar och varmt och lättare att ha mindre kläder.
  • stoltcissi

har ni nåt tips ang få dem o göra nr 2? för min sons del har ja tatt bort blöjan helt o hållet.. han kissar på pottan men nr 2 verkar va svårt o göra o de ej bra att ha de kvar i sig.. då han e van o kunna få gö det i blöjan..

• mama90j

Vi har nyligen börjat introducera potta. Det gjorde vi när dottern var ett år och hon förstod galoppen väldigt snabbt. Lite ovant i början såklart sätter henne där när hon sovit på dagen och strax innan hon ska sova om hon är på humör. Vi stressar inte fram något utan allt får ta sin tid :)

Svar på tråden När började ni introducera potta?