• Anonym

Skillnad på Sertralin Krka och Sertralin Teva?

Började må mycket bättre efter jag började ta Krka, när jag skulle ta ut nästa recept fick jag Teva. Har nu tagit dom i ca 3 veckor. Igår och idag är första gången jag känt av min ångest (på 7 veckor) I helgen hade jag extrem yrsel när jag vaknade på morgonen. Svettas som en gris på nätterna.

Kan det vara skillnad på tabletterna? Ska inte båda innehålla samma sak?

Mår inte bra idag...

• Svar på tråden Skillnad på Sertralin Krka och Sertralin Teva?
  • sleeping angel

Det ÄR en skillnad och vissa märker inte skillnaden (för att göra en dålig jämförelse, vissa känner inte skillanden mallan pepsi och cola, visa kan inte dricka det ena). Kom bara ihåg att be din läkare att kryssa för "får ej bytas ut" rutan på receptet så du ändå hamnar på högkostnadsskyddet.

• GrodanHopp

Jag vägrade låta byta ut mina sertralin Ranbaxy, Oavsett om läkaren kryssat i "får ej bytas ut" rutan eller ej. Efter lite käbblande få fick jag veta att jag då fick betala mellan skillnaden själv. Sure fine sa jag. O skillnaden? 1,50!!!!! Hon bråkade om 1,50!!!!

• Anonym7703
    Anonym skrev 2011-05-03 11:45:04 följande:

Bimsan Tack.

Jag gick till apoteket idag och bytte ut från Teva till Krka som jag hade första gången. Hade grym ångest igår och idag när jag vaknade...Hoppas det hjälper nu då..

Blev det bättre när du bytte tillbaka?
  • Anonym (M)
    sleeping angel skrev 2011-05-02 21:04:34 följande:

Nej företegen måste använda samma fabrik och om dom flyttar tillverkningen så måste man göra nya tester så det gör dom ogärna. Det är samma aktiva substans (seratanin) men olika hjälpämnen. Jag tycker du ska säga till din läkare att kryssa i ruten på receptet att man inte får byta preparat dvs du ska få det som står på receptet och inte det billigaste alternativet. det jobbiga kan ju vaa att du kan få jaga efter just ditt läkemedel om det inte finns på första apoteket.

Det är exakt samma läkemedel med tillverkade av olika företag. Det är inte heller sk synonympreparat till varandra. 

Synonympreparat innehåller olika hjälpmedel med samma verksamma substans. Men de har också helt olika namn. Inte vara olika företagsnamn. 

Och nej, företagen måste inte alls använda samma fabrik. 

Och ja, jag vet att tråden är 13 år gammal men i tillfälle någon läser så är det bra att allt är korrekt. 
  • Anonym (Huh?)
    Anonym (M) skrev 2024-08-31 00:55:21 följande:
    Det är exakt samma läkemedel med tillverkade av olika företag. Det är inte heller sk synonympreparat till varandra. 

Synonympreparat innehåller olika hjälpmedel med samma verksamma substans. Men de har också helt olika namn. Inte vara olika företagsnamn. 

Och nej, företagen måste inte alls använda samma fabrik. 

Och ja, jag vet att tråden är 13 år gammal men i tillfälle någon läser så är det bra att allt är korrekt. 
    Vad bra att nån plocka upp tråden igen med korrekt info! Vet du även om detta stämmer:
    Themis skrev 2011-05-02 21:30:58 följande:

1) mängden aktivt ämne i tabletterna får lov att variera lite enligt de regler som gäller. Det KAN vara så att en tablettkarta innehåller 90% av det som står på etiketten, och nästa karta innehåller 120%. Så det behöver inte vara skillnad mellan preparaten men det kan vara skillnad i mängden aktivt ämne i en viss tablettkarta eller ibland bara i några enstaka tabletter.

Det låter ju inte klokt??? Skulle t.ex. en 45mg-tablett av ett visst preparat alltså ibland kunna innehålla 54mg och ibland 40,5mg???
  • Anonym (M)
    Anonym (Huh?) skrev 2024-08-31 06:14:23 följande:
    Vad bra att nån plocka upp tråden igen med korrekt info! Vet du även om detta stämmer:
    Themis skrev 2011-05-02 21:30:58 följande:

1) mängden aktivt ämne i tabletterna får lov att variera lite enligt de regler som gäller. Det KAN vara så att en tablettkarta innehåller 90% av det som står på etiketten, och nästa karta innehåller 120%. Så det behöver inte vara skillnad mellan preparaten men det kan vara skillnad i mängden aktivt ämne i en viss tablettkarta eller ibland bara i några enstaka tabletter.

Det låter ju inte klokt??? Skulle t.ex. en 45mg-tablett av ett visst preparat alltså ibland kunna innehålla 54mg och ibland 40,5mg???
    Nej, en läkemedel med styrkan 45mg innehåller alltid 45mig av det verksamma substansen oavsett vem tillverkaren är och oavsett om det är ett synonympreparat (med olika hjälpämnen).  Verksamma substansen är alltid samma styrka. Så nej, de får inte variera utifrån några gällande regler. Ska tabletten ha styrkan 45mg  av verksamma substansen, så innehåller alla tabletterna det. 

Däremot kan det bli fel om man delar tabletter utan delstreck, eftersom man då kan få en halv tablett som inte innehåller hälften av den verksamma substansen. Rent tekniskt så får inte tabletter utan delstreck delas. 

Tabletter med delstrekk får delas och innehåller då halva verksamma substansen i varje del av tabletten. 
  • Anonym (M)
    sleeping angel skrev 2011-05-03 20:11:40 följande:

Det ÄR en skillnad och vissa märker inte skillnaden (för att göra en dålig jämförelse, vissa känner inte skillanden mallan pepsi och cola, visa kan inte dricka det ena). Kom bara ihåg att be din läkare att kryssa för "får ej bytas ut" rutan på receptet så du ändå hamnar på högkostnadsskyddet.

"Får ej bytas" innebär enbart att det inte för bytas mot ett billigare synonympreparat. Ex har man Tramadol 50mg recept så får detta inte bytas mot Nobligan 50mg då det är ett synonympreparat med den aktiva substansen tramadol. 

Däremot kan man få Tramadol HEXAl 50mg även om ens läkare har skrivit Tramadol Krka 50mg på receptet, då dessa är samma preparat med samma verskamma substans och samma hjälpämnen, men tillverkade av olika företag. 

Du kan jämföra med Pepsi och Cola då det är två helt olika drickor. 

Det är skilland på synonympreparat, med samma verksamma substansen men olika hjälpämnen och preparat tillverkade av olika företag, med samma verksamma substansen och samma hjälpämnen. Synonympreparat är billigare att tillverka och så billigare att sälja, därför heter de synonympreparat. 
  • Anonym (J)

Det är samma ämne i. Men man KAN reagera på olika tillverkare. 

Du kan säga till din läkare att du enbart vill ha samma tillverkare så får du det i fortsättningen. 

• Anonym (J)

Detta en apotekare till mig en gång.

• Anonym (M)
    Anonym (J) skrev 2024-08-31 11:24:42 följande:

Det är samma ämne i. Men man KAN reagera på olika tillverkare. 

Du kan säga till din läkare att du enbart vill ha samma tillverkare så får du det i fortsättningen. 

Olika synonympreparar med olika hjälpämnen kan man reagera på. Är inte ovanligt att göra det. 

Men inte olika tillverkare med samma, exakt samma läkemedel. 

Du har du fått rätt förklarar för sig, eftersom du hade fått det helt om bakfoten. 

Nej, man kan inte be om enbart samma tillverkare. Däremot kan man be om att inte få synonympreparat utan enbart originalpreparatet. 

Tillverkare beror på vad apoteket har inne. 
  • Anonym (Huh?)
    Anonym (M) skrev 2024-08-31 10:49:52 följande:
    Nej, en läkemedel med styrkan 45mg innehåller alltid 45mig av det verksamma substansen oavsett vem tillverkaren är och oavsett om det är ett synonympreparat (med olika hjälpämnen).  Verksamma substansen är alltid samma styrka. Så nej, de får inte variera utifrån några gällande regler. Ska tabletten ha styrkan 45mg  av verksamma substansen, så innehåller alla tabletterna det. 

Däremot kan det bli fel om man delar tabletter utan delstreck, eftersom man då kan få en halv tablett som inte innehåller hälften av den verksamma substansen. Rent tekniskt så får inte tabletter utan delstreck delas. 

Tabletter med delstrekk får delas och innehåller då halva verksamma substansen i varje del av tabletten. 
    Tusen tack! Tyckte väl att det lät konstigt! Är du apotekare? Du verkar väldigt kunnig.
  • Anonym (M)
    Anonym (Huh?) skrev 2024-09-01 18:50:22 följande:
    Tusen tack! Tyckte väl att det lät konstigt! Är du apotekare? Du verkar väldigt kunnig.
    Nej, men har receptarieytbildning samt sjuksköterskeutbildning och jobbar inom i omvårdnad.

Jobbade också på apotek under sjuksköterskeutbildningen och även till och från under några år. 
  • Anonym (M)
    Anonym (M) skrev 2024-09-01 20:09:43 följande:
    Nej, men har receptarieytbildning samt sjuksköterskeutbildning och jobbar inom i omvårdnad.

Jobbade också på apotek under sjuksköterskeutbildningen och även till och från under några år. 
    *receptarieutbildning
  • Anonym (Huh?)
    Anonym (M) skrev 2024-09-01 20:09:43 följande:

Oj, då är du väl ännu mer kvalificerad - inte konstigt att du verkar veta vad du talar om då 😊
Svar på tråden Skillnad på Sertralin Krka och Sertralin Teva?