• Icnivad

Häst och barn, hur går det ihop?

Jag äger världens mest underbaraste häst.
    Men när jag blev gravid och fick foglossning klarade jag inte av att ta hand om henne, och lämnade ut henne på foder.
    Det var alltid en självklarhet att hon skulle komma hem igen.

Nu är min son ett år, om mindre än en månad kommer min häst hem.
    jag ska börja plugga i höst.
    Nu har jag panik!
    Hur ska det här gå ihop?
    Hur får man tid till allt? Hur ska jag hinna plugga, rida och umgås med sonen?

Hur går det ihop för er?
    Finns det solskenshistorier eller är det redan dömt att misslyckas?

Ska även tillägga att jag har en tjej som kommer att hjälpa mig med hästen.
    Vi kommer alltså att dela på henne. Så jag kommer "bara" att ha hästen 4 dagar i veckan.
    Men hur ska jag hinna i alla fall?

• Svar på tråden Häst och barn, hur går det ihop?
  • Icnivad
    Ina78 skrev 2011-05-06 07:37:30 följande:

Gissar på att din lilla plutt sover middag? Ställ vagnen vid sidan av paddocken och rid under den tiden han sover tycker jag e det smidigaste istället för att krångla med barnvakt varje gång man ska rida.

Jo, men som jag skrev innan. Jag pluggar ju dagtid.
    Så jag kommer att oftast behöva åka ut till stallet EM/kväll, och då är sambon på jobbet, och sonen sover inte.
    Men jag tror nog att det börjar lösa sig i alla fall!
    Jag har som sagt en kompis som ska rida min häst de andra 3 dagarna, och hon har också en liten son.
    Så vi kom fram till att vi kan hjälpa varandra lite med barnen också.
    Antingen åker vi ut tillsammans nästan alla dagar, en rider och en har barnen, eller så stannar den som inte rider hemma och tar hand om båda barnen! :D
  • Ina78

Hoppas du fåt ihop det på något sätt och slipper sälja din fyrbenta vän. Det är ett pusslande men man brukar hitta en lösning som fungerar. Lycka till!!

• Ariom

Inte för att jag vet om det hjälper, men du får mer än gärna kika in på den blogg som jag och två andra driver. Den är inriktad på just det du beskriver: hur man får hästeriet att gå ihop med livspusslet. Den är hyfsat nystartad (tidigare i år), men vi tycker att den är rätt bra (förstås!) och vill gärna ha fler läsare som vi kan bolla tankar med!

solbergaflickorna.blogspot.com 

• Icnivad
    Ariom skrev 2011-05-12 16:38:55 följande:
    Inte för att jag vet om det hjälper, men du får mer än gärna kika in på den blogg som jag och två andra driver. Den är inriktad på just det du beskriver: hur man får hästeriet att gå ihop med livspusslet. Den är hyfsat nystartad (tidigare i år), men vi tycker att den är rätt bra (förstås!) och vill gärna ha fler läsare som vi kan bolla tankar med!

solbergaflickorna.blogspot.com 
    Tycker bloggen verkar super! den ska följas! Tack!
  • Ariom
    Vad roligt, tack! Sprid gärna vidare, vi är lite trötta på att det bara är vi och våra närmast sörjande som läser... ;) Vi vill verkligen ha mer input på hur man löser saker och ting, och förhoppningsvis kan vi kanske bidra en del också.
  • stjärna2007

jag hinner inte allt jag vill hästen blir minst tid till och nu när jag började jobba åkte hon på sommarbete.
    det är inte kul att ta med min tjej på 2år till stallet för jag kan inte ta hand om hästen i lugn o ro.
    Men ser man det som en mor dotter utflykt så har vi mysigt men mkt borstande blir det inte.
    Rida hinns aldrig o trött är man efter jobb o nummer ett är ju att hinna umgås med lillan....

• Sar

Det låter bra med att ni kan sköta varandras barn, utan den hjälpen tror jag att det blir jättesvårt! Jag har tyckt att det varit väldigt tufft att ta med barnen till stallet, inte nog med att jag måste kolla dem gentemot min egen häst men det finns ju ett gäng andra hästägare i stallet med hästar och även där får man ju vara väldigt uppmärksam (och även om min häst tål en del ljud och liv så är det inte säkert att det fungerar med andras....). Har man kollektiva fodringar och in- och utsläpp så ska ju även det kunna fungera med barn säkerhetsmässigt.

Har nu en bebis igen och har flyttat till stall med manege (står dock på lösdrift tack och lov), planerar att åka när barnen är på väg i säng och så får deras pappa sköta. Efter jobbet vill jag ju främst umgås med mina barn.

• hejlis

Tyvärr så har det inte fungerat för mig Med ett barn, tja, jag hann bara med det absolut nödvändigaste i stallet ( stod kollektivt), men knappt att rida. Med två barn så, nej, det fungerade helt enkelt inte. Kanske om jag hade ställt hästen på helinackordering, och haft en medryttare minst hälften av veckans dagar. Men det var inte aktuellt för mig.

• skoteroverall

har 4 hästar hemma och vi har börjat fundera på barn. såhär innan är jag helt inställd på att det kommer att gå bra. sen lär väl alla säga "vänta så får ni se". men jag tänker inte släppa allt för att det kommer ett barn in i familjen.  han/hon kommer att få lära sig leva med djur på gården. hur var det förr i tiden? när man hade en hel bondgård att ta hand om...inget är omöjligt, det tror jag många har glömt bort.

• Sar

Jo, då satte de ungarna i en lekhage och gick ut och gjorde ladugården...kanske inte riktigt så man vill ha det idag. Däremot tror jag att man har goda chanser att lyckas om man har stöttning av varandra (skötningsmöjligheter av äldre släktingar är ju också guld värt!) och så länge barnet är litet och sover mkt så brukar det fungera klockrent, det blir tuffare sedan.

• vargaa

Jag har insett att man stöter på problem man inte räknat med men är inställd på att det nog ska gå ändå!
    När dottern var bebis kunde hon ju sova i vagnen vid ridbanan medan jag red. Blev med tiden allt kortare pass då hon började ogilla att sova i vagnen, att ens vara där alls men det gjorde inte så mycket för jag sysslar med AR/CR och då är det inte ovanligt att passen är bara 10 minuter ibland. Det vilktiga ör att det är produktiva 10 minuter.

Jag delar hästen med min syster så jag red bara när jag fick tid. Mockade inte dagligen då han går på lösdrift, men vi hade kollektiva fodringar (2ggr/dag delat på 10 hästar) och ansvarsuppgifter. Turligt nog delade jag ju även detta med syster som dessutom ofta tog lite mer än jag så att jag kunde rida istället. Jag kom ofta till stallet, körde fram bilen till ridbanan med sovande dotter i, hämtade hästen i hagen med tränset, hoppade upp och red, hoppade av när dottern vaknade och borstade och pysslade sen med henne på armen eller i sjal. Sen bar det iväg hem igen. Ingen kvalitetstid direkt, mrn det funkade. Systern fick sköta uteritterna.

Med tiden fick jag börja lämna henne hemma med sambon när han kom hem efter jobbet men det är svårt att få tid ändå. Men 25-30 min enkel resa till stallet hann jag inte ycket innan dottern behövde ammas igen, och gubben behövde ju också fritid ibland. Och tid tillsammans.

Nu är dottern 13 månader och hästen står på ett bete med 15 min enkel resväg vilket underlättar, dessutom behöver jag inte hem och amma (jag ammar dock fortfarande). Så när jag väl åker ut till hästen får jag den tid jag behöver men det är svårt att kunna komma iväg pga husbygge som fyller sambons tid. Ihöst kommer hästen dock 4 min hemifrån så då blir det mycket lättare. Då kan hon följa med när jag inte ska rida, sambon kan hämta henne där om hon är med och tröttnar, det är nära hem om hon bajsar ner sig eller blir hungrig eller helt enkelt tröttnar. Och jag kan åka dit en snabbis och rida om det är ont om tid. BEhöver inte planera in 4 timmar i stallet.

Hur det ska bli när man jobbar sen återstår att se, men jag tänker göra allt för att inte behöva jobba heltid förrän mina barn är i skolåldern tidigast. Då får man mer tid till dem och därmed också till hästen.

Hästeriet får förstås inte samma uppmärksamhet som innan den närmaste tiden. Men jag tycker att det går ihop faktiskt. :)

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • Kallebus

För mig har det gått bra!
    Har en häst, en son på snart fem år och en liten pojke på tre månader.
    Har alltid haft barnen med i stallet, sysselsättning och mutor får man räkna med.
    Rider fyra dagar i veckan och har medryttare två dagar men hade nog klarat mig själv.
    Letar just nu efter en rejäl gammal lekhage som lillen kan ha när han inte tycker att vagnen är så kul.
    Ibland får man välja mellan en välryktad eller välriden häst och då får han vara lite tovig i svansen den dagen.

• Jea79

Jag har också klarat det :)
    Med sambo som jobbar borta varannan vecka har min son  haft mycket tid i stallet. Från han var 4 veckor har hästen varit igång, har haft fantastisk medryttare/slav/barnvakt och vänner som ställt upp och underhållt barnet medan jag ridit.
    Hästen blev igångsatt nog till att gå både LA dressyr och fälttävlan förra året ;) 

• aaaprilmamma

Jag har också världens underbaraste häst.. Tog hem honom när sonen var 1 månad eftersom han går på bete under sommaren.. Men nu känner jag mig som världens sämsta hästägare.. Han kommer inte få den uppmärksamheten han förtjänar nu när han börjar gå in på nätterna om nån månad. därför har jag bestämt mig för att sälja! :(

• Icnivad

Det har gått bra för mig änn så länge.
    Jag delar på hästen med en kompis som också nyss har fått barn, som gärna skulle vilja ha en egen, men inte heller har tid alla dagar i veckan.
    Dessutom sökte jag in till en annan utbildning lite närmare där jag bor.
    Hoppas det här ska gå vägen nu :)

• odda

vi har 4 hästar min 2 åring har 1 egen häst och det går väldigt bra och den hade hon haft från starten vi köpte denna häst några månader innan 2 åringen föddes

• Novia

Har flera hästar men bor på gård med stall, dock är det SVÅRT när barnen är små, speciellt om man har rymlingsbenägna barn somgärna hittar på hyss....

Här har det blivit så att ena vuxna får sköta hästarna/stallet/gården och den andra tar barnen, är vi i stallet med barnen så är det mest för skojs skull, annars är det lätt att man som vuxen blir vansinnig då inget går som man tänkt. När de blivit lite äldre har det fungerat bättre men som småttingar är det både roligare och mer avkopplande att få vara i stallet och med hästarna själv, utan barn.

Svar på tråden Häst och barn, hur går det ihop?