• Anonym

panikångest vid sex!!

Jag undrar varför jag får panikångest vid tanken på sex med min man? var otrogen med en man som jag fick känslor för och kände stark åtrå till.. e det därför?

• Svar på tråden panikångest vid sex!!
  • sexologen

Hej!
    Panikångest och ångest i största allmänhet är ju kroppens sätt att vilja lyfta fram känslor och säga till oss att något känns fel, är obearbetat och där kroppen/psyket vill att vi tar fram och känner våra känslor. För att komma till rätta med dina känslor måste du släppa fram dem och ta emot dem som de kommer utan att värdera eller tänka så mycket på orsak till dem. Andas och känn efter vad du känner.

När du känt dina känslor kan du börja analysera dem och ställa frågor till dig själv såsom:
    "Vad är det för känslor som kommer till mig då jag tänker på sex med min man? Började de i samband med min otohetsaffär? Vad känner jag för känslor gentemot min man? Vad har jag för känslor för den andre mannen?"

Känn efter vad du känner inför frågorna och svaren och de känslor som kommer till dig är svaret på frågan du ställer till mig.

Lycka till!
    Hälsningar
    sara

• Mie03

ja svaren som jag försöker förneka tror jag är att jag känner mig sviken  på ngt sätt. den andre mannen har såsom jag ser det inte utnyttjat mig, för det var ju upp t mig att välja eftersom jag var gift och vi tyckte om varann.. men kanske det ändå blir så att jag låser mig för jag kommer i tanke på sex m den andre istället...
    känns som jag är färdig m att ha sex m min man.. så sorglig känsla...det är ju min man och jag borde ju vilja ligga med honom o kunna slappna av, men jag får sån panik när han börjar med ngt med min kropp...

• Anonym

Jag har nu ställt dessa frågor tlll mig, Till den andre mannen känner jag stark åtrå och respekt för, han känns som en man som jag blir alldeles darrig bara av att vara i närheten av..han e klok, intelligent, och svåråtkomlig.
    min egen man tycker jag mkt om och han är rolig, snäll och eg världens snällaste människa(när han inte arg o aggressiv), dick känns det som jag har fått moderskänslor och en form av tycka synd om känslor... det är ju inte så attraherande...

Ja mina spärrar och ångest kom i samband med otrohetsaffären, el snarare när jag hade berättat för honom om den..
    När min man rör vid mig, blir jag irriterad och kan inte slappna av, el gå vidare... får nästan ett flyktbeteende.. aldrig  varit med om detta nånsin förr..

• sexologen

Hej!

Ja där har du ju svaren för känslorna du känner och för den panik de skapar. Det är svårt att lura sina känslor vilket du nu upptäckt, frågan är ju nu vad du är beredd att göra för att komma till rätta med de känslor av panik sex med din man skapar. Den enda som kan svara på detta är återigen du själv. Det flyktbeteende du känner och den irritation du känner då din man rör vid dig bottnar troligen i att du inte är färdig med vad de känslor du har för din man och den andre mannen gör med dig. De kan också vara en följd av att du inte gjort upp med dig själv, du säger att din man förlåtit dig och vill gå vidare, har du förlåtit dig och vill du gå vidare eller kommer du inte att förlåta dig om du går vidare? Svåra frågor, men nödvändiga.

Ta hand om dig!

Hälsningar
    Sara

• Anonym

tack!! ja, e bara rädd för att jag faktikst har slutat älska min man.. men kan inte bara lämna honom utan att ta reda på det..
    har nog också svårt att förlåta mig själv för att jag var otrogen med en annan man under lång tid.. det känns inte riktigt som jag...

• sexologen

Var inte för hård mot dig själv och ta hand om dig!

• Anonym

Tack. Tiden ska nog hjälpa mig el oss svårt att lämna bara när man har barn. Min man har ändrat på mkt hemm. E mkt snällare o mer hjälpsam. Har haft lite enklare att ha sex o närhet nu med honom. Kär i den andre är jag fortf, men e kanske ngt som bleknar o att attraktionen försvinner när jag inte ser el pratarm honom.

Svar på tråden panikångest vid sex!!