• tosse9

Prematura sammandragningar - hur många sdr har/hade ni i timmen, cirka?

Är gravid 32+0, sjukskriven för prematura sdr. Varierar hur många, men "dåliga dagar" kanske 7 i timmen :(

• Svar på tråden Prematura sammandragningar - hur många sdr har/hade ni i timmen, cirka?
  • vittra

Jag kunde ha ca var tionde minut emellanåt. Men de var väldigt oregelbundna så i perioder var de betydligt mer sällan. Märkte dock aldrig någon skillnad om jag låg och vilade eller så, utan de kunde komma mycket tätt ändå.

• pigglet

Samma här - de kunde komma även när jag bara låg och vilade. Räckte att jag tänkte att jag borde gå på toa, så satte det igång...
    Jag hade ofta ganska täta, ca var 3:e minut eller så. Blev sjukskriven vecka 23, skulle ligga hela tiden som det var möjligt.
    Bebisen stannade hela tiden ut.

• Toffeeluv

Jag hade också många, svårt att avgöra hur många för jag fattade inte vad det var o ignorerade. :(  Trodde det var normalt .. Var olika från dag till dag men kanske fem på en timme ibland. Men inte hela tiden, o de kom närsom. Värre när jag ansträngde mig (alltså typ gick, inte ett träningspass).

• Vill ha bebbe

Jag har haft prematura sd med båda barnen, en född i v.35+6 och en i v.38+0. Kommer inte riktigt ihåg hur ofta det var med första barnet, jag fattade nog aldrig att det var "onormalt" och trodde att det skulle va så när man var gravid.

Med andra barnet blev jag sjukskriven 100% i v. 22 och fick inte anstränga mig (mest bara ligga och vila) och de dagar det var som värst hade jag kraftiga sd med 3-5 min mellanrum och de varade i allt från 30-60 sek. Det kunde hålla på så i några timmar och upp till ett dygn. Blev det för jobbigt fick jag åka in till spec. förlossnigen och fick Bricanyl injektioner och övervakades med CTG tills det lugnade ner sig. Barnet föddes i v.38+0 trots ett otal besök fram och tillbaka för att stoppa värkarbetet.

**Max 070716** **Leo 090726**
  • Lillafrejasmamma

Haft Prematura sd från vecka 15 men eftersom det inte syntes när jag åkte in och kollade upp på CTG trodde jag att det var normalt och jobbade på som vanligt. I vecka 34 + 0 gick vattnet och 5 dagar senare kom vår lilla dotter. Antalet sd kunde variera, ibland hade jag perioder på några timmar med 5 minuters mellanrum och ibland kunde det dröja 1-2 timmar mellan sd.

• Kyanita

Med lilleman kom de med 25- 5 min mellanrum dygnet runt från v 30. Han kom på bf, läkarna var helt paffa för de var helt säkra på att han skulle komma tidigare. Denna gången är det mer spritt (har haft dem sedan v 20). De kan komma varannan minut men sen bara komma en varannan timme för att sedan komma var sjätte minut. Nu är jag v 35+3. Lycka till gumman!!

• Lillafrejasmamma

Håller tummarna för er föresten, hoppas ni får gå så länge som möjligt och att ni får friska och krya så barn:D

• tosse9

Tack för era svar :) Kommit till 33+6 nu, varje dag känns ju bra!

• Lillafrejasmamma

Det är ju jätte bra Tosse9:D Håller tummarna för att du får gå några veckor till:D Är du inskriven nu eller får du vara hemma och kämpa med samandragningarna på egen hand?

Ta hand om dej och magen:D

Svar på tråden Prematura sammandragningar - hur många sdr har/hade ni i timmen, cirka?