Hur agera mot "ouppfostrad" 2,5-åring som aldrig blir tillsagd av sina föräldrar?
I vår bekantskapskrets har vi en familj med en 2,5 årig son som är en jättego kille på många sätt men som är ganska vild och "ouppfostrad". Föräldrarna ägnar extremt lite (läs: ingen) tid åt att visa honom hur man bör uppföra sig, sätta gränser och förklara saker och ting. Barnet får t.ex. slänga sina hårda leksaker hur som helst, även efter husdjuren, banka och slå på möbler och prydnadssaker, leka med dyra prylar som mobiltelefon, fjärrkontroller etc, slänga mat och dryck på golvet och har ett (även för att vara ett litet barn) extremt dåligt bordskick (bestick används ej och läggs ofta inte ens fram till honom) Det mesta i familjens hem är trasigt eller i dåligt skick pga sonens lekar.
Vid minsta lilla motgång eller "nej" från föräldrarna (som iofs kommer väldigt sällan) så börjar han skrika och ofta ger de då med sig så han får som han vill.
En del i varför jag ser detta som ett så stort problem är att han tillåts uppföra sig likadant var han än är. Det spelar alltså ingen roll om de hälsar på hos oss eller någon annan som har mer respekt för sin inomhusmiljö eller vill uppfostra sina egna barn.
OBSERVERA nu att jag anser att detta är ett hyffsat normalt beteende hos ett barn, särskilt när han inte får någon guidning i hur man kan bete sig på ett bättre sätt. Mitt problem är föräldrarna!
Så min fråga är: Hur mkt krav kan jag ställa på honom när de är hos oss? Hur mkt gränser kan jag sätta och räkna med att han förstår? Bör det funka att säga "Här hos oss vill jag inte att du gör så, men du får gärna leka med bilen här borta istället" osv osv... Jag har tidigare agerat på det sättet, samt ägnat honom mkt tid för att undvika olyckor, hjälpt honom med maten osv utan större framgång, han ändrar inte sitt beteende men framförallt så gör inte föräldrarna det heller! (så varför skulle han?) Min förhoppning är ju att de ska reagera och åtminstone se efter honom när de är borta.
Långt, jag vet... Men kom gärna med tips på hur man kan tänka och agera i min situation. Att en och annan sak går sönder när man har småbarn på besök är inte så konstigt och inget att bli arg över normalt sett. Men när det sker pga föräldrarnas ignorans blir jag förbannad...