• virvel

    munsårsvirus dödade mitt barn

    Fick reda på idag att vår dotter som blev 8 dagar(dog 30mars iår)dog utav herpesvirus typ 1 som i vanligaste fallen orsakar munsårsherpes. Tydligen kan mamman smitta barnet om hon har en primär infektion i samband med förlossningen, då hinner det ej överföras antikroppar till barnet. Har man däremot en återkommande infektion sen tidigare skall antikroppar hunnits överföras och risken är liten att barnet skall smittas. de har tagit blodprover på mig för att se om jag har antikroppar men jag har iallafall aldrig haft några symtom som blåser så för mej verkar det osannolikt att jag precis innan hon kom till väelden ha blivit utsatt för en primär herpesinfektion.
    Om det inte kommer från mej måste hon ha blivit smittad av personal då hon var inlag på neontalavdelningen.
    Finns någon som har efarenhet av nåt liknande?
    Han var frisk och kry när hon föddes, ej omogna lungor och anades utan hjälp, blev lite sämre efter 5 dagar och mycket sämre 7 dagar senare innan hon dog dag 8. Hela hennes lungor och levern blev förstörda av viruset. Virusprover som togs när hon blev dålig visade inget, borde det inte ha visat infektionen?


    Nova, min älskade dotter och ängel
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-05 21:44
    Hur går man tillväga om man vill göra en anmälan om det visar sig att hon blivit smittad på avdelningen? Det här får inte hända igen.
  • Svar på tråden munsårsvirus dödade mitt barn
  • Minnamamma

    Beklagar verkligen sorgen. Kan inte föreställa mig hur ont det måste göra.
    Om utredningen visar att hon blivit smittad på avdelningen är avdelningen skyldiga att anmäla sig själva enligt lex maria. Men det skadar ju då inte att ni "stöter" på och försäkrar er om att det blir gjort. Så att de kan noggrant se över sina hygienrutiner och se till att det ALDRIG händer igen. (om det nu kom därifrån)

  • Tobbelina

    Beklagar verkligen sorgen av din dotter!!
    Ville bara säga att jag för länge sedan jobbade som assistent åt en multihandikappad pojke som fått en Herpesinf. av barnmorskan vid födseln. Han satt i rullstol och hade varken förmåga att röra sig eller tala.
    Verkligen sorgligt!!
    Såklart att ni ska anmäla!

  • aldrigmer

    Jag har genital herpes och blev informerad av MVC vid båda graviditeterna som en del av den generella informationen. Nu löstes detta med sätesbjudningar och planerade snitt.......men faktum är att jag vet med mig 2 herpesutbrott, det kan givetvis ha förekommit fler som inte givit besvär.

    Däremot har jag ingen munherpes. Aldrig i hela mitt liv haft vare sig munsår eller blåsor.

    Det är djupt beklagligt vad som inträffat. Kolla med förlossningsavdelningen och MVC/BVC om de lämnat in någon Lex Sara. Annars, ta kontakt med Patientnämnden så får du hjälp.

  • virvel

    Det om genital herpes har jag oxå hört om att man inte ska föda vaginalt då man har det. Men munsår? Som man inte ens vet om, det verkar så himla konstigt.
    Har också läst att barn som överlever ett ånt virus kan bli svårt hjärnskadade och det är någon man inte önskar någon. Jag ska ringa min barnmorska och tala om för henne att dom kan tänka sig att tala om det här för blivande mammor.  

    Har fått reda på att man numera anmäler till socialstyrelsen som privatperson istället för hsan som förr.

    Ska träffa läkaren igen på tisdag, få se om det kommit fram nåt nytt.

     

  • virvel
    virvel skrev 2011-05-08 20:57:22 följande:
    Det om genital herpes har jag oxå hört om att man inte ska föda vaginalt då man har det. Men munsår? Som man inte ens vet om, det verkar så himla konstigt.
    Har också läst att barn som överlever ett ånt virus kan bli svårt hjärnskadade och det är någon man inte önskar någon. Jag ska ringa min barnmorska och tala om för henne att dom kan tänka sig att tala om det här för blivande mammor.  

    Har fått reda på att man numera anmäler till socialstyrelsen som privatperson istället för hsan som förr.

    Ska träffa läkaren igen på tisdag, få se om det kommit fram nåt nytt.

     
    Nu är mina blodprover klara, tydligen har jag någon gång mellan november och mars, då hon föddes blivit smittad av viruset typ 1(munsårsviruset). Antagligen blev tjejen smittat redan i magen men att hon då klarade sig pga mina antikroppar. Det är denna förstagångsinfektion som kan vara så farlig. Att bli sjuk utan symtom verkar konstigt tycker jag men det förekommer tydligen. När hon kom ut från magen så orkade hennes kropp inte stå emot infektionen. Hon visade inte heller de vanliga teckenen på herpesinfektion, då det var hennes lungor som angreps, i vanliga fall får de blåsor och/eller hjärnhinneinflammation.
    Jag tycker det är kosntigt att mammor som har tex hiv kan föda friska barn om nu min dotter blev smittat redan i magen borde inte de barnen oxå bli sjuka?
     Känns skit helt enkelt!!!
  • Jennywise

    Virvel- Jag beklagar, ibland ät livet bara för orättvist. Däremot är det inget konstigt att ha en primär herpesinfektion som är symptomfri. Om jag minns saken rätt är en tredjedel av befolkningen bärare av herpesviruset och kan få herpesutbrott utan att veta om det.

  • LRA

    Hej! Mitt hjärta värker för dig. Är du verkligen säker på att det var typ 1?
    Vår son fick herpes på skalpen under sin andra levnadsdag typ2 (jag har aldrig haft det tidigare) 2v senare fick jag det.... Han torde blivit smittad av personal, men då jag sen fick det så var det svårt att bevisa. (inkubationstiden är max 1v så att det kom fr mig är inte troligt) han hade heller inga antikroppar.

    I vårt fall så fick han hjärninflammation och ingen trodde att han skulle klara sig och om han gjorde det skulle han bli en grönsak... Han lever (tack och lov) men har hjärnskador (allvarliga) som vi ännu inte vet vad de innebär, han är bara2 år. Iaf så anmälde vi felbehandling för herpesen till patientskadenämnden, det är dit ni ska vända er.
    Jag vet precis ert helvete, jag fick hans dödsbud och hann känna efter hur den förlusten skulle vara. Jag önskar ingen annan ert och vårat helvete.
    Vi har fått rätt och landstinget betalar våra omkostnader och för vår sons framtid, men inga pengar i världen kan ersätta detta....

  • virvel
    Regine skrev 2011-05-13 22:53:04 följande:
    Hej! Mitt hjärta värker för dig. Är du verkligen säker på att det var typ 1?
    Vår son fick herpes på skalpen under sin andra levnadsdag typ2 (jag har aldrig haft det tidigare) 2v senare fick jag det.... Han torde blivit smittad av personal, men då jag sen fick det så var det svårt att bevisa. (inkubationstiden är max 1v så att det kom fr mig är inte troligt) han hade heller inga antikroppar.

    I vårt fall så fick han hjärninflammation och ingen trodde att han skulle klara sig och om han gjorde det skulle han bli en grönsak... Han lever (tack och lov) men har hjärnskador (allvarliga) som vi ännu inte vet vad de innebär, han är bara2 år. Iaf så anmälde vi felbehandling för herpesen till patientskadenämnden, det är dit ni ska vända er.
    Jag vet precis ert helvete, jag fick hans dödsbud och hann känna efter hur den förlusten skulle vara. Jag önskar ingen annan ert och vårat helvete.
    Vi har fått rätt och landstinget betalar våra omkostnader och för vår sons framtid, men inga pengar i världen kan ersätta detta....
    Ja, de har analyserat och det är typ 1 som ändå tydligen inte ska vara lika allvarligt som typ 2.
    Hemsk att leva med ett barn som har hjärnskador om barnet lider och man inte vet hur gravt felen är.
    de säger att de inte kunde räkna med den här diagnosen när hon blev sjuk för att den är så ovanlig, men den står ju med på socialstyrelsens sida på ovanliga diagnoser så man tycker ju att det ska vara med i beräkingen då ett barn blir oväntat dålig på kort tid då hon tidigare mått bra, hon blev sjuk på 6e dagen.

    'Jag hade 7 dagar efter snittet massor antikroppar så jagmåste fått det före eller i samband med förlossningen, kanske dotter och jag blev smittade samtidigt på nåt vis? Verkar så konstigt att jag annars skulle fått det när man inte råkat ut för det förr. 
  • LRA
    virvel skrev 2011-05-14 20:08:44 följande:
    Ja, de har analyserat och det är typ 1 som ändå tydligen inte ska vara lika allvarligt som typ 2.
    Hemsk att leva med ett barn som har hjärnskador om barnet lider och man inte vet hur gravt felen är.
    de säger att de inte kunde räkna med den här diagnosen när hon blev sjuk för att den är så ovanlig, men den står ju med på socialstyrelsens sida på ovanliga diagnoser så man tycker ju att det ska vara med i beräkingen då ett barn blir oväntat dålig på kort tid då hon tidigare mått bra, hon blev sjuk på 6e dagen.

    'Jag hade 7 dagar efter snittet massor antikroppar så jagmåste fått det före eller i samband med förlossningen, kanske dotter och jag blev smittade samtidigt på nåt vis? Verkar så konstigt att jag annars skulle fått det när man inte råkat ut för det förr. 
    Ja, det låter skumt, men det är nog som i vårt fall, möjligt att man själv varit bärare och att ha oturen att det bryter ut just vid detta olämpliga ögonblick eller så har smittan kommit via någon annan? den frågan kommer vare sig ni eller vi få ett svar på ....så jag har försökt att lägga ner det, det tar för mycket energi att tänka om. Satsa istället på nästa steg, anmäl behandlande läkare till patientskadenämnden och se ifall de handlade fel. Gör det inte för pengar, för pengarna ersätter inte tomheten, utan gör det för att det inte ska ske igen, drabba nåt mer litet barn! Vår son har gett hela Sverige nya riktlinjer på förlossning, bb, barnakuter och visst det är tragiskt för oss, men det som nu faktiskt hänt kan kanske förhindras i framtiden!
    Ring och prata m sjukhusets kurator, hon tar fram alla papper mm som du behöver för att göra anmälan. Lycka till! ...och en stor kram.
  • virvel

    Nu har jag skrivit iordning anmälan till patientförsäkringen, känns skönt att göra något konkret åt saken, vill inte att dett ska drabba fler barn och vill att det ska uppmärksammas.

  • pluppfamiljen

    Vad otäckt var 3 person har ju Herpes av olika slag jag som jobbar på BB har då aldrig hört att jag inte ska komma om jag har herpes. 


    Blivande 6 barns mamma
  • virvel
    pluppfamiljen skrev 2011-05-25 18:47:12 följande:
    Vad otäckt var 3 person har ju Herpes av olika slag jag som jobbar på BB har då aldrig hört att jag inte ska komma om jag har herpes. 
    Man kanske borde tala med om det här att små barn faktiskt kan bli hemskat sjuka av det
Svar på tråden munsårsvirus dödade mitt barn