• MammaSandra1989

När vet man om man ska ge mer?

Min lilla kille är 8 veckor på lördag och får idag 165 ml baby semp lemolac. Han dricker upp allt men brukar kräkas lite efteråt men när vet jag när jag ska öka? Han äter ungefär varannan - var tredje timme förutom på natten då han brukar sova 4-5 timmar.

Hur mycket ger ni era på 2 månader? 

• Svar på tråden När vet man om man ska ge mer?
  • Lindreas

Det enda du kan göra är egentligen att prova. Man säger ibland att barnet ska lämna lite i flaskan, då får det i sig tillräckligt. Testa att göra lite mera och se om han äter upp allt.

• ramsylina

jag gör så mycket att han dricker upp allt o det finns lite kvar. min kille är 3 månader och jag gör 150 ml.(vi ger nan men det borde inte påverka mängden) Kommer inte ihåg när vi gick upp tll att göra 150 men det var när ha ntyp varje gång tömde flaskan med 120 ml, då ökade vi på 30 så att man skulle se att det blev lite kvar i flaskan. Det är bättre att göra för mkt än för lite.. Ibland dricker han upp hela 150 och när han gör det oftare än inte så kommer jag börja göra 180 varje gång.

• pågmamman

Men dricker inte era som äter så ofta som var 2 t 3e timme mindre vid vissa måltider & mer vid andra? min son som i o för sig bara e 4 veckor äter med 2 - 3 timmars mellanrum 6 ibland 60 & ibland upp till 120 ml. Fast ofta då han bara äter 60 vill han ha påfyllnad efter 20-30 min med ca 60 till.

Får jag fråga er vilka flaskor ni har & vilken stril på nappen?

• MammaSandra1989

Jag har mamflaskan och storlek 1 .

Oftast dricker han upp allt, testade att ge 200 förut och då drack han upp allt, sen ville ha ha mat 3 timmar senare och då gav jag 150 men då kräktes han en del men på nätterna äter han inte upp allt och då ger jag 150ml. 

• Kazeer

När min yngste var nio veckor åt han 80-90 ml per mål och han åt åtta gånger per dygn. Jag ökade på mängden, när han tömde flaskan och blev hungrig igen inom tre timmar.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • pågmamman

Intresant att höra att de kan dricka de mängderna med mam 1 - har fått för mig att min son tycker det e kämpigt att dra i sig 120-130 med 1.an & tänkt att det kanske e dax att byta till 2.an men rädd att det istälelt ska gå för snabbt & att han ska få ont i magen. & kanske e det bara en fas att han strular lite vid matningen just nu 6 inte alls har med hålet på nappen att göra?! Hur lång tid ca tar det för honom att dricka 165? Hur mycket åt han då han var ca 4 veckor?

Jag har i alla fall oxå alltid hört att man ska göra så mkt så att man de alltid lämnar lite. Men man måste nog anpassa det efter sitt eget barn. din lille verkar ju rätt glupsk - så i hans fall kanske du ska fortsätta som du gör. Kräks han lite, går upp bra i viklt & e nöjd & belåten så hde jag väntat lite emd att öka....

• MammaSandra1989
    pågmamman skrev 2011-05-06 21:44:52 följande:
    Intresant att höra att de kan dricka de mängderna med mam 1 - har fått för mig att min son tycker det e kämpigt att dra i sig 120-130 med 1.an & tänkt att det kanske e dax att byta till 2.an men rädd att det istälelt ska gå för snabbt & att han ska få ont i magen. & kanske e det bara en fas att han strular lite vid matningen just nu 6 inte alls har med hålet på nappen att göra?! Hur lång tid ca tar det för honom att dricka 165? Hur mycket åt han då han var ca 4 veckor?

Jag har i alla fall oxå alltid hört att man ska göra så mkt så att man de alltid lämnar lite. Men man måste nog anpassa det efter sitt eget barn. din lille verkar ju rätt glupsk - så i hans fall kanske du ska fortsätta som du gör. Kräks han lite, går upp bra i viklt & e nöjd & belåten så hde jag väntat lite emd att öka....
    Ja glupsk det är han, när jag ammade satt jag hela dagarna med honom. Han ökar väldigt bra i vikt, inte så konstigt med tanke på hur mycket han äter ;) . Han drar i sig det på cirka 20 minuter kanske, har faktiskt aldrig tagit tiden. Vi började med 90 men fick efter någon vecka öka till 120 (nu räknar jag vattenmängden) .
     Jag tror jag väntar med att öka också, verkar inte finnas nått stopp på honom och eftersom han vill äta varannan/var tredje timme (Om han inte sover) så får han nog göra det, för han sover väldigt bra om natten, oftast 4-6 timmar, så han verkar ju inte bli hungrig då.
Svar på tråden När vet man om man ska ge mer?