• Cecilia1986

Allmänbildning (Klarar du UTAN att fuska?)

Enjoy it Cool

Varför hata när man kan älska?
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Allmänbildning (Klarar du UTAN att fuska?)
  • jahapp

9/10! Men jag måste ju säga att jag chansade på minst 3 av dem! :)

• Boothwalker

6/10
    Visste 4 och gissade rätt på 2 =)

♪♫♪ Ajv siin vat aj chous änd ajv siin vat aj niid, änd dät is enaff, tu vant mår vud bi griid. ♪♫
  • Cecilia1986
    Fru Kwasthilda skrev 2011-05-06 05:20:11 följande:
    Oj, så dåligt. Nåja hellre intelligent än allmännbildad
    Varför hata när man kan älska?
  • pluvdo

Jag har inte svarat på frågorna än för som vanligt så stör jag mig på språket. Det är inte mellanrum framför skiljetecken. Det heter alltså inte exempelvis "Vad är pelota ?" utan "Vad är pelota?"...

• pluvdo

Jag hade fyra rätt. Fel bland annat på första eftersom jag aldrig läst bibeln och så på fjärde för jag tänkte att "fossa" var med för att lura en eftersom rovdjuren i den animerade Madagaskar kallas så. Då tänkte jag att de kanske bara är filmfigurer och inte någon art som finns på riktigt. Nåväl.

Och ja, alternativen på svampfrågan bör ha varit annorlunda för jag tycker två alternativ skulle kunna vara rätt.

• Kitsune

4/10

Jag håller med om svampfrågan, den fick mig att stanna upp och undra för det finns två alt. som kan vara rätt. Så egentligen vill jag ge mig själv 5/10.

It seems to me that we all look at Nature too much, and live with her too little.
  • Boothwalker
    pluvdo skrev 2011-05-10 01:09:27 följande:
    Jag hade fyra rätt. Fel bland annat på första eftersom jag aldrig läst bibeln och så på fjärde för jag tänkte att "fossa" var med för att lura en eftersom rovdjuren i den animerade Madagaskar kallas så. Då tänkte jag att de kanske bara är filmfigurer och inte någon art som finns på riktigt. Nåväl.

Och ja, alternativen på svampfrågan bör ha varit annorlunda för jag tycker två alternativ skulle kunna vara rätt.
    Fråga ett har inte särskilt mycket med att göra om man läst bibeln eller inte. Utan om man hört den kuriosan och kommer ihåg den =)
    ♪♫♪ Ajv siin vat aj chous änd ajv siin vat aj niid, änd dät is enaff, tu vant mår vud bi griid. ♪♫
  • pluvdo
    Boothwalker skrev 2011-05-10 01:23:01 följande:
    Fråga ett har inte särskilt mycket med att göra om man läst bibeln eller inte. Utan om man hört den kuriosan och kommer ihåg den =)
    Jag stänger av hörseln så fort bibeln kommer på tal, så... ;)

Jag valde "hund" för att det vore lite ironiskt då det är människans bäste vän och blabla, men det var visst fel val. Orm visste jag, svin misstänkte jag och mus... nja, men jag misstänkte att råttor omnämns i alla fall. Hund hade jag ingen aning om och gällande katt så tänkte jag att egyptier ju gillade katter och Moses var ju i Egypten och härjade så.. Nåväl. Fel val, uppenbarligen.
  • Boothwalker
    pluvdo skrev 2011-05-10 01:35:29 följande:
    Jag stänger av hörseln så fort bibeln kommer på tal, så... ;)

Jag valde "hund" för att det vore lite ironiskt då det är människans bäste vän och blabla, men det var visst fel val. Orm visste jag, svin misstänkte jag och mus... nja, men jag misstänkte att råttor omnämns i alla fall. Hund hade jag ingen aning om och gällande katt så tänkte jag att egyptier ju gillade katter och Moses var ju i Egypten och härjade så.. Nåväl. Fel val, uppenbarligen.
    =)

Well. Ett genomtänkt svar är ju bättre än blint gissande =)
  • Em00

3/10...
    Jag kunde inte svaret på någon, kan inte bibeln alls, men gissade på katt...
    Vad skulle en katt i bibeln att göra, typ =P

annars var det den om madagaskar och klagomuren... iofs var jag rätt säker på den om klagomuren! =)

• Odhos

10/10

Ingen som helst match om man är normalt bildad.

//Odhos

• ingensignatur

haha 0/10 - jag är absolut totalt obildad :P men jag e bra på de jag kan ;)

• Meddelande borttaget
  • Argo

9 av 10. Jag gissade rätt på husdjur och rovdjur men missade på vägen längd. 

• ingensignatur
    Hoppsaan skrev 2011-07-13 19:38:02 följande:
    Kanske är det för att jag bara hade 6/10 rätt som jag "klagar". Men nog kan väl svamparnas egna rike ha "svampriket" som smeknamn? Vår biologilärare använde alltid benämningen "svamparnas rike". Så den frågan kändes lite väl "kuggig" ;).

@Odhos: helt ärligt så ser jag inte dig som mer "bildad" än ingensignatur som hade 0/10 (eller ok..Klagomuren och Norsk-Svenska unionen kanske jag kangå med på går under " vanlig allmänbildning", men knappast alla de andra frågorna).

Jag kan förklara relativitetsteorierna på hyffsat djup nivå men visste inte hur lång E40 är, ser mig dock som åtminstone "normalt bildad".
    haha, historia är väl inte min grej, men jag visste de om svamparna, fast jag tog "svampriket" - hann inte längre ner :)
Svar på tråden Allmänbildning (Klarar du UTAN att fuska?)