• Silverräven

Australien- Medicare sjukförsäkring???

Hej alla utlandsföräldrar i Australien, och även ni som INTE är föräldrar (visste inte var tråden passade bäst så det blev utlandsförälder...).

Vi är precis nyinflyttade till Australien (Melbourne) sedan en månad, vi tänker vara här i 1,5 år till att börja med och sedan får vi se vad som händer. Det mesta har ändå ordnat sig rätt bra för oss denna första månad och saker som Child care (dyyyyyrt), skola (dottern är 4,5 år, börjar nästa år), bostad och sådant elementärt är ordnat.

Nu till nästa utmaning.... sjukförsäkring... Kollade upp detta och tydligen har Sverige ett avtal med Australien så svenskar får gå med i Australiensarnas egna sjukvårdssystem Medicare (Reciprocal Health Care agreement hette det visst).

Min fråga är dock.....när vi flyttade från Sverige blev vi automatiskt utskrivna från Svenska försäkringskassan eftersom vi planerade att vara borta i över ett år. Gör detta att vi INTE kan utnyttja detta avtal då? Ni som flyttat till Australien från Sverige, vad gjorde ni?? Pratade med en kollega från England (som också har detta avtal) och de var tvungna att visa att de ingick i Englands health care system,,,

Phu, frågor, frågor, frågor... Just nu har vi 45 dagars täckning på hemförsäkringen men de börjar ju rinna ut... 420 dollar per månad som privat försäkring skulle kosta för vår familj lockar INTE....Kan någon hjälpa mig?? Supertacksam om någon vet!! Tusen tack på förhand!!!

• Svar på tråden Australien- Medicare sjukförsäkring???
  • matilda77

Jag bodde 4 år i sydney under medicare, minns inte riktigt men tror inte vi gjorde nåt mer än skaffade ett medicare card. Jag var också utskriven från fk i sverige.
    Endast 5 länder går under detta avtal och vad jag minns så tog jag bara med passet till ett medicare center och sen var det fixat men jag kan minnas fel....

• Tjatmorsan

Jag kan inte heller minnas att jag hade nat intyg fran FK. Bara pass och visum. 

Privat forsakring ar enligt mig langt ifran en nodvandighet. Vi har en ratt sa dyr men anvander nastan alltid public system i alla fall! 

• Downy

Hejsan,

Det ska räcker med att ni är svenska, alltså behöver ni bara visa passet. Gå och prata med dem, de är bra på att förklara och hjälp till.

• Tjatmorsan
    Downy skrev 2011-05-10 06:37:24 följande:
    Hejsan,

Det ska räcker med att ni är svenska, alltså behöver ni bara visa passet. Gå och prata med dem, de är bra på att förklara och hjälp till.
    Bra pa att hjalpa till vet jag val inte riktigt.... Sloare, oartig och mer ineffektiv instans har jag da aldrig varit med oSkrattande 
  • Silverräven

Hej! Tusen tack för era svar. Vi var där igår o det räckte med att bara visa passen o visum, underbart. Den person som vi träffade var väldigt bra o kunnig. Och trevligGlad

• Candylicious

Jag HATAR medicare personalen, ytterst ovanligt att man springer på någon där som faktiskt kan sitt jobb. I de fall jag varit där har jag varit tvungen att förklara för dem hur de ska göra sitt jobb. De har till och med frågat efter mitt försäkringskassankort för EU-länder, man bara hallå, det heter EU-kort av någon anledning! 

När det gäller privat försäkring, kolla upp hur mycket ni kommer tjäna under ett år. Är det mer än $77,000 per person och runt $100,000 per familj (tror jag det var), och man inte har en privat försäkring så får man betala mer i skatt. Kolla upp det! Tjänar man under summan betalar man 1% i skatt, tjänar man över är det 1,5% av sin hela årsinkomst, vilket gör att en privat försäkring kan löna sig. 

Svar på tråden Australien- Medicare sjukförsäkring???