• Odetta

Hur gammal ser han ut att vara?

Bara för att det är lite kul och jag har tråkigt

Hur gammal ser lillkillen ut att vara??? (avslöjar svaret senare idag)

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-07 10:46
    Kan tillägga att senast vi mätte och vägde honom var för 2 veckor sedan och då var han 67,5cm lång och vägde 9650 gram...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-07 18:45
    Nu ska jag avslöja hur gammal han är....lilleman är 3½ månader gammal!

Tack för alla era gissningar, det var intressant att se faktiskt.
  • Svar på tråden Hur gammal ser han ut att vara?
  • Odetta
    OHs mamma skrev 2011-05-07 19:43:32 följande:
    odd: kan inte svara på ditt gb, så jag skriver här. Tack! Då måste jag nästan ha rätt om vem du är 
    Tänker du avsnitt 6 så är det jag, japp
  • pyjamastrollet

Shit! Jag som tycker att min kille är stor...
    Han är iofs bara 7 1/2 veckor men för en vecka sen var han 57 cm och vägde 6500g och det är ju inte ens nära din sötnos storleksmässigt.
    Hur mycket vägde han vid födseln?

• Odetta
    pyjamastrollet skrev 2011-05-07 20:05:17 följande:
    Shit! Jag som tycker att min kille är stor...
    Han är iofs bara 7 1/2 veckor men för en vecka sen var han 57 cm och vägde 6500g och det är ju inte ens nära din sötnos storleksmässigt.
    Hur mycket vägde han vid födseln?

Hihi, men liten är din lilleman inte heller

V vägde 4575 gram när han kom och var 55cm lång...just nu ligger han över den streckade linjen på viktkurvan, men BVC säger att det är helt OK för han följer ju sin kurva. Huvud och längd ligger han på den översta, så hela han är ju stor. Mycket att gosa 

• pyjamastrollet
    Odetta skrev 2011-05-07 20:18:57 följande:

V vägde 4575 gram när han kom och var 55cm lång...just nu ligger han över den streckade linjen på viktkurvan, men BVC säger att det är helt OK för han följer ju sin kurva. Huvud och längd ligger han på den översta, så hela han är ju stor. Mycket att gosa 

Haha, ja det är så det ska vara. Skrattande
    Vi ligger "bara" precis i toppen på kurvan, hehe.
  • Margarit
    Odetta skrev 2011-05-07 20:18:57 följande:

Nästan exakt som min son då. Min var 4570g och 55 kg vid födseln. Han är mycket stor för sin ålder fortfarande (105 cm vid 2år10 månader) men din kille verkar vara ännu större nu. När min son var tre månader var han "bara" 66cm och 7650g. :)
  • OHs mamma
    Odetta skrev 2011-05-07 20:01:41 följande:
    Tänker du avsnitt 6 så är det jag, japp
    Jag tyckte väl det :D
  • Odetta
    Margarit skrev 2011-05-07 20:23:21 följande:
    Nästan exakt som min son då. Min var 4570g och 55 kg vid födseln. Han är mycket stor för sin ålder fortfarande (105 cm vid 2år10 månader) men din kille verkar vara ännu större nu. När min son var tre månader var han "bara" 66cm och 7650g. :)
    Ja, vi funderar hur det blir sen, om han lugnar ner sig eller om han alltid kommer att vara lite större än jämngamla barn. Storebror är ju lång för sin ålder, men inte så tung...men då föddes han som en lättviktare i jämförelse med sina 3085 gram.

Men V har alltid varit större än genomsnittet. På tillväxt UL i v 24 låg han nästan +20% på kurvan och i v28 låg han på +15%. Han kom i v37+2 och var sådär stor...haha, vill inte veta vad han hade vägt om jag inte blivit igångsatt  (och nej, vi räknade inte fel på BF eller så, hade stenkoll och såg honom första gången på VUL i v7 )

Hur har ni upplevt det att eran son varit så stor? Vi är lite rädda att folk ska tro att han är äldre och ställa högre krav på honom pga det. Är det nått ni har upplevt?
  • OHs mamma

Min son var 53 cm lång och vägde 4270 g när han föddes, vilket jag tyckte var STORT! Han är 15 månader nu och har alltid varit och är fortfarande betydligt större än sina jämnåriga kompisar. Han är mycket längre än jämnåriga och är fortfarande rätt tung även om det har planat ut lite. Drar stora storlekar i kläder också.

• Margarit

Ja, folk tar honom ofta för äldre än vad han är. Han pratade väldigt tidigt också och är väldigt verbal och lite lillgammal vid det här laget och det gör sitt till.

Många tror att han är över fyra år. Ibland har det varit situationer där han förväntats uppföra sig som ett större barn trots att han inte fyllt tre än.

Men överlag så är det inga problem. Kollar man lite närmare på honom så har han kvar sitt bebisansikte, så man ser att han är liten. Jag är mest stolt över min stora lille kille. :) Jag är själv 181 lång och växte över alla kurvor som barn, så han brås nog på mig.

Men shit vad stor din son var, om han var så stor redan i vecka 37! Min son kom v 41+5 och var rätt jobbig att föda ut om man säger så. Vilken tur att du blev igångsatt!

• Odetta
    Margarit skrev 2011-05-07 20:39:57 följande:
    Ja, folk tar honom ofta för äldre än vad han är. Han pratade väldigt tidigt också och är väldigt verbal och lite lillgammal vid det här laget och det gör sitt till.

Många tror att han är över fyra år. Ibland har det varit situationer där han förväntats uppföra sig som ett större barn trots att han inte fyllt tre än.

Men överlag så är det inga problem. Kollar man lite närmare på honom så har han kvar sitt bebisansikte, så man ser att han är liten. Jag är mest stolt över min stora lille kille. :) Jag är själv 181 lång och växte över alla kurvor som barn, så han brås nog på mig.

Men shit vad stor din son var, om han var så stor redan i vecka 37! Min son kom v 41+5 och var rätt jobbig att föda ut om man säger så. Vilken tur att du blev igångsatt!
    Det är just det där jag är rädd för, att andra ska ha högre krav på honom sedan bara för att han verkar äldre. Men jag finner det hoppfullt att ni nite upplever det som problem
    OHs mamma skrev 2011-05-07 20:38:59 följande:
    Min son var 53 cm lång och vägde 4270 g när han föddes, vilket jag tyckte var STORT! Han är 15 månader nu och har alltid varit och är fortfarande betydligt större än sina jämnåriga kompisar. Han är mycket längre än jämnåriga och är fortfarande rätt tung även om det har planat ut lite. Drar stora storlekar i kläder också.
    stor lillkille hur har ni upplevt att han är så stor?
  • OHs mamma
    Odetta skrev 2011-05-07 20:52:41 följande:
    stor lillkille hur har ni upplevt att han är så stor?
    VI har ju i och för sig inget att jämföra med då han är vårt första barn, men vi märker ju att han är kroppsligt större än sina jämnåriga. Sen känns han lite klumpig eller hur jag ska uttrycka mig, han har liksom så mycket kropp att balansera att det blir lite svårt ibland, om man jämför med en nätt liten krabat som inte väger så mycket och som får koll på kroppen rätt snabbt. Men han är inte sen motoriskt heller utan han kryper, går, klättrar och småspringer som alla andra. En robust liten kille med andra ord!

Det enda jag kan känna ibland är att jag kan få för mig att andra som inte känner oss tror att han är jättesen med allt då han ser ut att vara nästan två år eller nåt. Han har i alla fall samma klädstorlek som tvååringarna. Det kan störa mig eftersom han fortfarande är liten fast i en rätt stor kropp Tungan ute
  • Finesse
    OHs mamma skrev 2011-05-07 20:38:59 följande:
    Hur stor var han när han var ungefär 10 veckor?
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • Tesso84

Åh herre!! Min dotter är 1 1/2 år och väger 9800:) haha! Jesus vad olika det kan vara hörredu :)

• OHs mamma
    Finesse skrev 2011-05-07 21:07:06 följande:
    Hur stor var han när han var ungefär 10 veckor?
    Vid 2 månaders ålder var han 62 cm lång och vägde 6060 g.
  • Finesse
    OHs mamma skrev 2011-05-07 21:34:37 följande:
    Vid 2 månaders ålder var han 62 cm lång och vägde 6060 g.
    ok.. min son vägde 4260g och var 53 cm lång när han föddes så ganska precis lika stor som din son.. fast han väger nu 6445g och är 63 cm lång
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • WilleNova

Hade tänkt skriva 5 månader men såg sen hur gammal han var:) den vikten hade min son vid 2 år! Nu vid 3 år och 4 månader väger han 11,8 :p

Svar på tråden Hur gammal ser han ut att vara?