• VirrAnna

Ska jag byta till välling?

Hej!

Min dotter på snart 7 månader har avvikit från sin viktkurva igen och jag har beslutat mig för att helt sluta amma för att vara säker på hur mycket hon får i sig. Hon har tidigare fått ersättning då min mjölk inte räckt. Hon äter både mat och gröt.

Som det ser ut nu ger vi ersättning på morgonen, sen får hon gröt, äter lunch, gröt igen och sen ersättning på kvällen innan läggdax. Jag undrar nu om jag borde byta ut ersättningen mot välling? Kan jag i så fall ge välling  de två gånger jag ger ersätt ning? Jag hörde nämligen att man inte ska ge gröt och välling mer än 3 gånger/dygn för att det blir ett förstort gluten intag + att det ka bli för mycket fibrer. Stämmer detta?

Skulle man kunna ge någon annan gröt ibland istället för den köpta havregröten? Kan man ge egen risgröt eller ska man köpa risgröt?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Ska jag byta till välling?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min uppfattning är också att man inte bör erbjuda mer än tre gröt/vällingmål per dygn, av den anledning att det blir för mycket fibrer, gluten och för lite variation helt enkelt.

Jag tycker absolut att du kan byta ut morgonmålet till välling. Därefter kanske du kan erbjuda något annat mellanmål innan det blir dags för välling till kvällen igen. Du skulle kunna erbjuda frukt- eller grönsakspuré. Så småningom kan hon förmodligen även äta små smörgåsbitar. På smörgåsen kan man ha leverpastej, avokado eller messmör till exempel.

Generellt är berikade barngrötar mer innehållsrika än de hemmagjorda, vilket gör dem mer lämpliga för barn.

Då din dotter verkar ha svårt att upprätthålla vikten, kan det vara bra att tillsätta en tesked flytande margarin eller olja, i hennes huvudmål varje dag.

Lycka till!

MVH Christine

• VirrAnna

Tack för ditt svar!

Läkaren på BVC tyckte inte att frukt var ett tillräckligt mellanmål utan att jag borde ge gröt,ersättning eller välling men om jag byter ersättningen mot välling blir det i så fall gröt/välling 4 gånger/dag. Ska jag i så fall fortsätta med ersättningen? Hur länge kan man fortsätta med den?

Skulle jag kunna variera gröten med sån risgröt från barnmatstillverkarna? Hörde dock att det förekommit arsenik i risgröten och det känns ju inte riktigt bra att ge...

Jag tillsätter lite fett både i huvudmålet och gröten.

• BVC Sköterskan

Hej igen!

Fram tills att ni introducerat middag så verkar gröt vara det bästa alternativet som mellis, då läkaren inte anser att frukt eller grönsakspure är tillräckligt. Var dock uppmärksam på hennes mage och gör gärna en plan för hur du skall fortsätta introduktionen, så att ni inte "fastnar" i gröt och välling.

Ersättning skall som namnet antyder ersätta amningen. Då din plan dock är att sluta amma och er dotter verkar behöva mycket energi för att växa, så är det förmodligen bättre med välling. Ni kan ju variera vällingen. Det finns ju både majs, havre och risvälling.

I dagsläget skulle jag vara noga med att kontrollera innehållet, speciellt om du väljer risgröt.
    Kolla med livsmedelsverket vilka mängder som anses ok. Jag håller verkligen med om att det är helt sjukt, att barnmat kan innehålla för höga halter av farliga ämnen :(

Lycka till!

/Christine

• VirrAnna

Tack återigen för ditt svar.

Jag har mailat en av barnmatsproducenterna och de säger att deras risprodukter håller sig inom ramarna för vad som är tillåtet men det finns ingen gräns för hur mycket arsenik barnmat får inehålla (vilket är helt galet). De säger dock att de gör sitt bästa för att hålla det nere. Det känns lite så där men de menar att jag med gott samvete kan ge deras risgröt.

Majsvälling törs jag inte prova eftersom hon har en tendens att bli hård i magen det är också det som gör mig lite "rädd" för att ge för mycket gröt och välling. Antar att tanken är att de ska äta två mål mat om dagen sen lunch och middag, men när ska jag börja introducera det?

Inser nu att det var väldigt mycket enklare när lillan helammades

• BVC Sköterskan

Hej!

Hur snabbt man går över på mat är bäst om barnet får bestämma. Min erfarenhet är dock att det brukar ta mellan två till fyra månader, från att gå från bröstmjölk/ersättning till att barnet äter enbart mat. Ofta börjar man med lunch-målet, sedan frukost och kvällsmål innan middagen kommer på plats och slutligen ger man "fast föda" även som mellis.

Man kan till viss grad hjälpa magen på traven med päronpuré, katrinplommon, messmör och så vidare. Trög mage kan dock också vara en anledning, att ta det lugnt med introduktionen. Detta är en avvägningsfråga som du bäst pratar med er BVC-sköterksa om. Hon känner er dotter förmodligen så pass bra, att hon kan bedöma om ni kan köra på eller inte Obestämd

Hoppas att det löser sig till det bästa snart,

{#emotions_dlg.flower}  Christine

• VirrAnna

Tack så mycket för dina svar.

Tyvärr har vi haft väldigt strul med vår BVC sköterska och vi har hunnit träffa 5 olika på lillans snart 7 månader i livet så det känns inte som om någon av dem känner lillan, men det ska nog ordna sig ändå

Svar på tråden Ska jag byta till välling?