• Ulaninen

3-åring som klockrent kissar och bajsar på potta/toa men inte riktigt verkar känna när det är dags, erfarenheter??

Hej!
    Finns det någon som varit i liknande situation som vi?

Vår son är 3 år och har sedan förra sommaren/hösten klockrent kissat eller bajsat i potta/toa OM han väl gått med på att sätta sig där. Vi hoppades kunna sluta med blöjor då men hans intresse var väldigt svalt, men när han som sagt väl satt på plats, så har det alltid kommit kiss/bajs, så han har ju länge kunnat styra det där. Han har dock haft blöjor hela tiden med några kortare perioder då vi testade blöjfrihet men det inte funkade alls.

Nu för några veckor sedan sa han själv att han ville ha kalsonger och vi blev såklart superglada. Och vi har märkt att han inte är någon "småskvättare" utan håller sig oftast ca 2 timmar och kissar sen ordentligt. MEN han säger i princip aldrig till att han behöver gå på toa/potta, och vill sällan gå när vi tycker det är dags. Vi har tänkt att han kanske tycker vi är alltför tjatiga, så vi försöker att inte säga till så ofta och liksom vänta ut honom.

Då blir det i princip alltid så att han säger till först när han verkligen kissar, dvs det kommer i kalsonger och byxor. Det känns som att han har blivit aningen mer medveten och kan knipa en stund medan vi förflyttar oss till toan, så att han får kissa färdigt där.

Men det jag nu funderar på är om han inte är "redo" eller "mogen", eller om det kan ta många veckor att lära sig känna igen hur det känns INNAN det blir akut. Har försökt fråga honom, men han förstår nog inte riktigt vad jag menar. Någon mer som upplevt att det tagit tid för barnet att själv hinna känna att det är dags?

Usch, vad långt det blev. Hoppas någon orkar läsa och svara :)

• Svar på tråden 3-åring som klockrent kissar och bajsar på potta/toa men inte riktigt verkar känna när det är dags, erfarenheter??
  • Lena

jag var ganska stor innan jag kände det självmant om jag lekte eller sysslade med annat, det är så att jag väl minns det själv. Torr på natten var jag dock tidigt. Jag tror på att gå på toaletten som en del i dagsrutinen då för att det ska funka, tex efter och innan man har sovit och ätit.

• Ulaninen

Tack för ditt svar. Jo, vi tycker att det hade varit bra att gå på toa rutinmässigt, men sonen vägrar ofta, och det känns helt fel att "tvinga" - då kanske vi förstör så att han bara vill ha blöja igen...

Och på många sätt vore det ju ännu bättre om han inte rutinkissade (tänker att det kanske bidrar till att han just inte själv lär sig känna igen signalerna), utan får styra mer själv... Men som det är nu, funkar det ju inte så bra...

• Lena
    Ulaninen skrev 2011-05-08 10:16:27 följande:
    Tack för ditt svar. Jo, vi tycker att det hade varit bra att gå på toa rutinmässigt, men sonen vägrar ofta, och det känns helt fel att "tvinga" - då kanske vi förstör så att han bara vill ha blöja igen...

Och på många sätt vore det ju ännu bättre om han inte rutinkissade (tänker att det kanske bidrar till att han just inte själv lär sig känna igen signalerna), utan får styra mer själv... Men som det är nu, funkar det ju inte så bra...
    Man kan behöva bli mycket äldre för att känna signalerna i tillräckligt god tid när man sysslar med skojiga saker.

Ni kan ju pröva att göra samma rutin som honom, dvs sätta sig på toaletten. Och glöm inte berömma oavsett om han gör något där eller ej
  • Ulaninen

Jo, vi försöker ju med alla möjliga sätt för att få med honom till toan, och sitter han väl där så kissar/bajsar han ALLTID, så han vet ju hur han ska göra. Känns ju tråkigt att sätta på blöja när vi vet att han klarar blöjfrihet om han bara accepterar at gå på toa/potta.

• Kalikå å jag

Jag känner verkligen igen mig! Vår son nu 3år och 7 mån har varit utan blöja (dagtid) sedan 8 mån (!) tillbaka men det är först nu han går själv/säger till. Det har varit 8 mån av evigt tvättande och en hel del "nu-är-det-dags-att-gå-och-kissa-tjat"! Och äntligen!! Sedan en vecka går han själv och ingen olycka överhuvudtaget! Jag är mållös!! Än en gång är jag övertygad - allt kommer då det är moget! Däremot tror jag att ifall man väntar för länge att ta bort blöjan så blir barnet lätt bekvämt. Även om det innebär en hel del tjat och införande av rutiner!

• Ulaninen
    Kalikå å jag skrev 2011-05-18 23:41:49 följande:
    Jag känner verkligen igen mig! Vår son nu 3år och 7 mån har varit utan blöja (dagtid) sedan 8 mån (!) tillbaka men det är först nu han går själv/säger till. Det har varit 8 mån av evigt tvättande och en hel del "nu-är-det-dags-att-gå-och-kissa-tjat"! Och äntligen!! Sedan en vecka går han själv och ingen olycka överhuvudtaget! Jag är mållös!! Än en gång är jag övertygad - allt kommer då det är moget! Däremot tror jag att ifall man väntar för länge att ta bort blöjan så blir barnet lätt bekvämt. Även om det innebär en hel del tjat och införande av rutiner!
    Åh, tack för ditt svar!! Jag har börjat inse att det nog kan ta längre tid än några veckor, så det var skönt att höra att man är inne på rätt spår. Nu är det närmare en månad han varit helt blöjfri dagtid och det skulle kännas helt galet att gå tillbaka till blöja. han har själv helt kommit in i att det är kalsonger som gäller, och det är vi ju såklart glada för :)  Det har även lossnat att få med honom på toa/potta. Inte så att han alltid vill men det går ändå relativt smidigt med lite skoj och bus, samt väldigt effektivt att låta honom välja om han vill kissa före eller efter någonting som ska hända :) Han har även accepterat rutinkissande av typen kissa innan vi går ut, innan vi ska iväg med bilen och direkt på morgonen. Så det går ju snabbt framåt ändå. På förskolan funkar det också fint att han kissar på deras rutintider.

Men det händer de flesta dagar någon olycka (för att vi inte vill tjata och även vill se OM han kommer självmant) då han plötsligt säger "jag kissar" och så kommer det i kalsonger och byxor. Han gillar ju inte det blöta men verkar ändå inte särskilt motiverad att själv gå till badrummet... Men men, tvätta kan vi ju göra :)
  • MizzTez

Våran son är så! Speciellt märker man det när han sitter och spelar eller är trött.. Då funkar det inte alls! Nu har han dock börjat springa och sätta sig på "stora pottan" helt själv så det blir ju bättre och bättre men fortfarande kommer det niagarafall lite här och där.
    En sak som jag tänkte prova om det inte blir bättre är att ha en kiss-klocka! Låter kanske lite dumt men jag har en väckarklocka med hästar på som jag tänkte ta och använda som så att jag ställer den att ringa ca 2 timmar efter han kissat sist, en timme efter middag och en halvtimme ca innan sängen och sen när den ringer så blir det att kissa, oavsett vad man gör! Mina förhoppningar är att skapa en toalett rutin åt honom, först att han vänjer sig vid klockan och tillslut utan klocka.

• Ejja och Enon

Vi frågade vår dotter HELA tiden kändes det som. Sa hon nej och det hade gått några timmar sedan sist så gick vi dit tillsammans och provade. Men för oss var tricket att hela tiden fråga om hon behövde gå på toaletten. Förra sommaren fick vi dock kapitulera då hon inte alltid orkade gå utan istället valde att kissa på sig, varje gång hon kissade på toaletten utan påminnelse fick hon en prick, vid 15 prickar fick hon en glass. Funkde klockrent och efter ett par veckor kunde vi plocka bort prickarna.

Svar på tråden 3-åring som klockrent kissar och bajsar på potta/toa men inte riktigt verkar känna när det är dags, erfarenheter??