• FarbrorKanin

Varför sviker ni oss pensionärer?

Det pratas så mycket om diskriminering och rasism. Att alla ska ha samma människovärde tycker jag är bra fast det gäller inte oss pensionärer. Varför är vi pensionärer mindre värda än er andra?

Här på familjeliv verkar många ha en otäck dubbelmoral. Jag diskuterade med en som påstod sig arbeta med äldre människor och det bästa vi äldre visste var att parkeras på stan där det är liv och rörelse. När jag påpekade att vi pensionärer också är människor med olika behov var jag ett troll som inte skulle matas. Pensionärer skulle man heller inte bry sig om då de bara är ute efter att jävlas. Men den här pensionären tystar ni inte med era billiga härskartekniker som syftar till att marginalisera och förlöjliga oss pensionärer.

Är det verkligen lämpligt att nazisttyper ska få arbeta med gamla människor när de vräker ur sig kränkningar på löpande band? Det här exemplet är heller inget unikt utan det händer på varenda äldreboende dagligen. Empatilösa vårdare som struntar i hur vi äldre har det. Skulle ni som har barn acceptera att personalen på dagis låste in barnen mot deras vilja, var aggresiva och dagligen kränkte era barn? Det skulle förvåna mig om så var fallet.

Frågan är varför vi pensionärer ska finna oss i all skit som ingen annan grupp i samhället skulle acceptera. Och varför blundar alla och slår dövörat till när det gäller pensionärer? Missförhållandena är inte precis okända och nya fall avslöjas hela tiden.

• Svar på tråden Varför sviker ni oss pensionärer?
  • Trollsländan
    Ramborg skrev 2011-05-08 21:05:18 följande:
    Har ni inte strejkrätt alls? Sköterskorna kunde ju strejka för några år sedan, jag trodde dom var ungefär lika samhällsviktiga.
    Det finns viss strejkrätt som utnyttjades för ett antal år sedan, det drabbade inte några brukare men däremot oss personal i form av vikariestop och indragen semester.
  • Jesper f

Det här är en allt för viktig tråd, för att bara låtas gå förbi. Det här är något som vi alla, oavsett ålder, borde engagera oss i. Något är totalt galet i systemet som det är nu, och inte behöver man titta långt innan man inser att resurserna på intet sätt täcker dom behoven som finns. Oavsett anledning. Det finns likväl anhöriga, som man indirekt hoppas sätter skinkan i halsen, när man vet hur dom behandlar sina äldre anhöriga likväl. Och det är heller inte ovanligt.

Jag har inga färdiga svar eller en enkel paketlösning att ge, men att det här är både ett samhälls och attitydsproblem, tycker jag är ganska uppenbart. Det är inte bara samhället ekonomiskt som har gett upp om våra äldre, det verkar vi likväl ha gjort vad gäller inom familjerna likväl?

Nu är jag förvisso långt ifrån pensionär, och pga sjukdom kommer jag aldrig bli det heller, så jag har svårt att säga hur det är att vara "rädd" för att bli gammal. Rent teoretiskt vet jag faktiskt inte ens om jag faktiskt inte ens om jag lever nästa vecka, men tom jag, som då och då också "drabbas" av vården på sjukhus, känner igen beskrivningen som Fabror Kanin ger, och jag är ändå inte fysiskt eller mentalt hindrad som så. Det mesta jag vill fixar jag själv. Sen förstår jag också att det inte är specifik SSK eller USKA:s "fel" att det är så. Men samtidigt undrar jag vad yrkesstoltheten tog vägen. Är man verkligen nöjd att arbeta under dom här förhållanderna dag efter dag? Har svårt att tänka mig att det lämnar en person opåverkad. Själv är jag överlycklig när jag får åka hem, den lyxen har man knappast som vårdberoende gamling.

Att ett helt samhälle är beredd att helt sonika bara "skeppa" en hel generations livs OCH yrkeserfarenhet över kajen, som nått som katten släpat in, är i min värld inte ett bevis på hur framgånsrikt samhället är, utan snarare tvärtom, ett bevis på hur nedgånget och kallt det har blivit. Så länge en enda människa, sitter ensam på självaste julafton, pga nått så simpelt som pengar. Är det verkligen samhället vi VILL ha? När omformaterades människor till pengar? Är det verkligen det enda "värdet" vi är numer? En siffra i komunalpolitikens miniräknare? Och hur all verksamhet för seniorer kan byggas upp från förutsättningen att alla gillar att sitta still i en stol och halv sova hela dagarna i ända kan jag bara inte förstå... Även om kroppen fysiskt inte hänger med, vad är det som per atuomtaik säger att hjärnan inte gör det? Och blir man inte mentalt förslöad av att "vårdas" i instutiotion dygnet runt, dag ut, dag in, vecka ut, vecka in ( oavsett hur gulliga personalen nu än må vara. Men valfriheterna är lika med noll. ) kommer man aldrig bli. Och det är den faktiska verkligheten.

Farbror Kanin - du gör en JÄTTE insats som står upp och är en röst för välldigt många i din generation!! Vad du än gör, FORTSÄTT!! Sådana röster som din behövs verkligen. Förhoppningsvis, att en dag, nån slumrande politiker istället vaknar till...

• FarbrorKanin
    Trollsländan skrev 2011-05-08 21:02:31 följande:
    Du kanske inte vet om det men vi har faktiskt inte strejkrätt och kan således inte bara 'stänga ner'  verksamheten.
    Jag har arbetat på hemtjänsten i över tio år och trivs ypperligt med mitt arbete och 'mina' brukare trivs med mig. Jag har under dessa år endast hamnat i konflikt med brukare ett fåtal gånger, jag behandlar alla lika och med samma respekt som jag själv får. Den som behandlar mig vänligt och inte som en piga/mindre värd gör jag gärna lite extra för om jag har möjlighet. Sen finns det naturligtvis personer inom hemtjänsten som inte borde arbeta i vården liksom det finns i alla yrkesområden.
    Nej jag visste inte att ni inte har strejkrätt. Som jag skrivit tidigare så finns det människor som är olika lämpade för att arbeta med vård av äldre och handikappade. Och visst ska man själv vara respektfull mot både hemtjänst personal och andra människor. Men det fungerar faktiskt dåligt många gånger och jag tycker att man borde göra något åt det.
  • Jesper f
    FarbrorKanin skrev 2011-05-08 21:16:12 följande:
    Nej jag visste inte att ni inte har strejkrätt. Som jag skrivit tidigare så finns det människor som är olika lämpade för att arbeta med vård av äldre och handikappade. Och visst ska man själv vara respektfull mot både hemtjänst personal och andra människor. Men det fungerar faktiskt dåligt många gånger och jag tycker att man borde göra något åt det.
    borde man inte få lämna ett skriflitg betyg på dom som vårdat en när man ligger inne, som dessutom måste registreras nånstans, så oberoende kan läsa, samt givetvis då - obligatorisk namnskylt? Tex.
    Du kanske inte vet om det men vi har faktiskt inte strejkrätt och kan således inte bara 'stänga ner'  verksamheten.
    Jag har arbetat på hemtjänsten i över tio år och trivs ypperligt med mitt arbete och 'mina' brukare trivs med mig. Jag har under dessa år endast hamnat i konflikt med brukare ett fåtal gånger, jag behandlar alla lika och med samma respekt som jag själv får. Den som behandlar mig vänligt och inte som en piga/mindre värd gör jag gärna lite extra för om jag har möjlighet. Sen finns det naturligtvis personer inom hemtjänsten som inte borde arbeta i vården liksom det finns i alla yrkesområden.
    Problemet är bara att vården är en av få arbetsplatser, där man tydligen aktivt arbetar för, att plocka bort "kundens" rätt att klaga. Nu senast vad gäller möjligheten till prickning. Och känner man sig av någon anledning inte till mods med den syster som för ögonblicket dyker upp, brukar resultatet oftast bli att man blir utan hjälp i överhuvudtaget. En metod som fö inte ens får brukas på fängelse. Och det ändå för precis samma skattepengar som betalar dom som har både social och yrkes kunnig kompetens. I min värld, får också den som är bäst lämpad för sitt yrke, bättre löne ökning - för att stanna. Knappast ett fenomen som man märker av inom vården direkt. Eller jo, om man någon gång har turen att bli remiterad någonstans där dom arbetar privat. Då finns det helt plötsligt både kvallitetsmål och kriterier som utlovas och oftast uppfylls. Även om det givetvis händer "fel" där också. Och nej, det är inte den enskildes fel, men medge att systemet i grund och botten inte är det bästa för vad det egentligen ska uppfylla.
  • Anova

Jag har verkligen nästan bara mycket goda erfarenheter av äldrevården och hemtjänsten i min kommun. Jag är närmast anhörig och har ständigt en dialog med hemtjästen, äldreboende och myndighetspersoner på kommunen och jag känner mig fullständigt trygg i att ha mina anhöriga under deras "beskydd".

Jag hyser en stor beudran till all personal som tar hand om våra äldre.

• Trollsländan
    FarbrorKanin skrev 2011-05-08 21:16:12 följande:
    Att det finns flera förbättringsområden är det inte någon tvekan om. Det är dessutom viktigt att inte dra alla över en kam, om jag träffar en otrevlig brukare tror  jag inte automatiskt att alla är det men ibland får jag en känsla av att om någon träffat en lat 'hemtjänstare' så är alla det! Jag tror att ett sätt att komma tillrätta med en del problem såsom oengagenmang vore att höja våra löner ganska drastiskt! Jag får inte mer betalt fast jag ordnar och fixar åt mina brukare än den kollega som inte gör det. Man behöver lyfta hemtjänsten och tala om vad vi egentligen gör - dvs allt som hör till en person och dennes hem. Många gånger är man dessutom psykolog och vän, något som faktiskt, många gånger, tar på krafterna. 
  • FarbrorKanin
    Jesper f skrev 2011-05-08 21:25:41 följande:
    borde man inte få lämna ett skriflitg betyg på dom som vårdat en när man ligger inne, som dessutom måste registreras nånstans, så oberoende kan läsa, samt givetvis då - obligatorisk namnskylt? Tex.
    Problemet är bara att vården är en av få arbetsplatser, där man tydligen aktivt arbetar för, att plocka bort "kundens" rätt att klaga. Nu senast vad gäller möjligheten till prickning. Och känner man sig av någon anledning inte till mods med den syster som för ögonblicket dyker upp, brukar resultatet oftast bli att man blir utan hjälp i överhuvudtaget. En metod som fö inte ens får brukas på fängelse. Och det ändå för precis samma skattepengar som betalar dom som har både social och yrkes kunnig kompetens. I min värld, får också den som är bäst lämpad för sitt yrke, bättre löne ökning - för att stanna. Knappast ett fenomen som man märker av inom vården direkt. Eller jo, om man någon gång har turen att bli remiterad någonstans där dom arbetar privat. Då finns det helt plötsligt både kvallitetsmål och kriterier som utlovas och oftast uppfylls. Även om det givetvis händer "fel" där också. Och nej, det är inte den enskildes fel, men medge att systemet i grund och botten inte är det bästa för vad det egentligen ska uppfylla.
    Tack för dina tänkvärda inlägg jesper f. Nu kommenterar jag inte allt du skrivit då jag är lite trött så här på kvällskvisten. Det här med att vården faktiskt plockat bort kundens rätt att ha synpunkter tror jag är pudelns kärna. I mitt tidigare arbete så var det kundens behov som styrde hela verksamheten och det gällde att vara på alerten för att ingen konkurrent skulle sno kontraktet. Befogad kritik ger trots allt en kvalitetsutveckling som tyvärr helt verkar saknas inom många landsting och kommuner.

Alla lyckade affärsrelationer bygger på ett samarbete där båda parter är nöjda. Det borde vara samma sak inom sjukvård och äldrevården. Men så är det inte.
  • Fru Kwasthilda

Det blir bättre när 40-talisterna bli så gamla så att de behöver vård. De tar för sig och ställer krav. Ingen tröst nu dock. För egen del så hoppas jag ha råd med privatvård när det blir dags.

• FarbrorKanin
    Trollsländan skrev 2011-05-08 21:34:25 följande:
    Att det finns flera förbättringsområden är det inte någon tvekan om. Det är dessutom viktigt att inte dra alla över en kam, om jag träffar en otrevlig brukare tror  jag inte automatiskt att alla är det men ibland får jag en känsla av att om någon träffat en lat 'hemtjänstare' så är alla det! Jag tror att ett sätt att komma tillrätta med en del problem såsom oengagenmang vore att höja våra löner ganska drastiskt! Jag får inte mer betalt fast jag ordnar och fixar åt mina brukare än den kollega som inte gör det. Man behöver lyfta hemtjänsten och tala om vad vi egentligen gör - dvs allt som hör till en person och dennes hem. Många gånger är man dessutom psykolog och vän, något som faktiskt, många gånger, tar på krafterna. 
    Ett problem är faktiskt att det många gånger inte är kvalificerad personal som kommer från hemtjänsten. Dom första åren fungerade fint för mig men sedan började det bli en massa vikarier och praktikanter. I min kommun så verkar hemtjänsten ha tagits över av en massa arbetslösa som roteras i väntan på andra åtgärder. Det känns inte så bra då man känner igen en del alagare och andra från ledighetskommiten på torget som dyker upp i hemtjänstens blå jackor. Men det blir väl billigt för kommunen.
  • Trollsländan
    i den kommun jag arbetar finns det klagomålsrutiner samt komkurens så det gäller att sköta sig så att inte brukaren väljer att byta utförare!
  • FarbrorKanin
    Trollsländan skrev 2011-05-08 21:46:42 följande:
    i den kommun jag arbetar finns det klagomålsrutiner samt komkurens så det gäller att sköta sig så att inte brukaren väljer att byta utförare!
    Jo man kan klaga här också men det händer tyvärr inget. Det är lite som om du skulle köpa sur mjölk på affären och bli utskrattad när man påpekar faktum. Är man inte nöjd så går det inte att handla någon annanstans eftersom det bara finns en affär som har monopol. Så är det för de flesta.
  • Trollsländan
    FarbrorKanin skrev 2011-05-08 21:57:55 följande:
    Jo man kan klaga här också men det händer tyvärr inget. Det är lite som om du skulle köpa sur mjölk på affären och bli utskrattad när man påpekar faktum. Är man inte nöjd så går det inte att handla någon annanstans eftersom det bara finns en affär som har monopol. Så är det för de flesta.
    Tråkigt att det är så för dig men på min arbetsplats tar vi ev klagomål på största allvar. Jag är stolt över det arbete jag utför och har ofta i åtanke att även jag en dag kommer att behöva hjälp. Jag vet att inte alla tänker så och jag vet att det finns de som inte bryr sig, jag vill dock markera att det faktiskt finns bra hemtjänst med! Jag misstror inte dig eller dina problem men vill tala om att det finns bra vård med!

Nu tackar jag för mig för i morgon måste jag ta hand om mina sjuka barn.
  • FarbrorKanin
    Trollsländan skrev 2011-05-08 22:05:02 följande:
    Tråkigt att det är så för dig men på min arbetsplats tar vi ev klagomål på största allvar. Jag är stolt över det arbete jag utför och har ofta i åtanke att även jag en dag kommer att behöva hjälp. Jag vet att inte alla tänker så och jag vet att det finns de som inte bryr sig, jag vill dock markera att det faktiskt finns bra hemtjänst med! Jag misstror inte dig eller dina problem men vill tala om att det finns bra vård med!

Nu tackar jag för mig för i morgon måste jag ta hand om mina sjuka barn.
    Ja du verkar vara en varm och fin människa. Det skulle nog behövas flera som du i vården. Tack för diskussionen och jag hoppas att ditt sjuka barn blir bättre.
  • Familjeliivsfinastenick

Nu var det ca 10 år sedan jag sist var i hemtjänsten men jag minns att jag gick in på toan och grät första gången jag sommarjobbade på ett vårdhem/äldreboende. Senare arbetade jag som vikarie på ett flertal hemtjänstgrupper och det som slog mig var att ingen borde få jobba mer än ett par år på samma arbetsplats i detta yrke.
    Ett mönster stod klart och det var att bitterfittorna som varit i samma grupp en sisså där 20 år ofta var empatiskadade, grova i käften och närmast totalt respektlösa mot de äldre.
    Men oj oj oj så synd det var om dom! Ont överallt och ständigt denna stress hette det.

• FarbrorKanin
    Anova skrev 2011-05-08 21:34:25 följande:
    Jag har verkligen nästan bara mycket goda erfarenheter av äldrevården och hemtjänsten i min kommun. Jag är närmast anhörig och har ständigt en dialog med hemtjästen, äldreboende och myndighetspersoner på kommunen och jag känner mig fullständigt trygg i att ha mina anhöriga under deras "beskydd".

Jag hyser en stor beudran till all personal som tar hand om våra äldre.
    Jag tycker faktiskt att du resonerar ganska korkat nu. Hyser du verkligen stor beundran för alla inom äldrevården som missköter sig?

Det finns flera i tråden som erkänner att det finns problem, också personer som arbetar inom äldrevården. Du låter mest som en politiker som slår dövörat till och låtsas som att allt är bra, trots att vem som helst kan se själv att det inte fungerar.
  • FarbrorKanin
    Familjeliivsfinastenick skrev 2011-05-11 16:18:36 följande:
    Nu var det ca 10 år sedan jag sist var i hemtjänsten men jag minns att jag gick in på toan och grät första gången jag sommarjobbade på ett vårdhem/äldreboende. Senare arbetade jag som vikarie på ett flertal hemtjänstgrupper och det som slog mig var att ingen borde få jobba mer än ett par år på samma arbetsplats i detta yrke.
    Ett mönster stod klart och det var att bitterfittorna som varit i samma grupp en sisså där 20 år ofta var empatiskadade, grova i käften och närmast totalt respektlösa mot de äldre.
    Men oj oj oj så synd det var om dom! Ont överallt och ständigt denna stress hette det.
    Ja det är mycket som är snett i äldrevården. Alla skulle nog inte få arbeta kvar om kommunerna hade någon sorts kontroll av att personalen sköter sig. På ett sätt kanske det är så att många kvinnor blir avtrubbade och bittra när de arbetat länge i hemtjänsten. Tror faktiskt att det här påverkar livslängden för oss pensionärer.

Passa dig bara så du inte blir avstängd. Jag blev censurerad och fick inte skriva här på några dagar, kränkte väl någon hemtjänstare när jag sa sanningen. Man önskar att det skulle gå att stänga av inkompetenta i äldrevården lika enkelt.
  • grind

Orsaken till diskrimineringen ligger i grunden i marknadsekonomin där det är mer åtrovärt att komma åt en yngre publik. Tyvärr så har vi i Sverige övergivit de ideal som givit äldre anständighet i samhället. Feminsmen har spätt på åldersdiskrimineringen och gör sitt bästa för att äldre ska få allt mindre inflytande i samhället. I andra länder där feminismen inte tillåtits få någon makt har äldre en mycket högre status. 

• Ramborg

På vilket sätt har feminismen spätt på åldersdiskrimineringen, menar du, Grind?

• FarbrorKanin
    grind skrev 2011-05-12 11:57:55 följande:
    Orsaken till diskrimineringen ligger i grunden i marknadsekonomin där det är mer åtrovärt att komma åt en yngre publik. Tyvärr så har vi i Sverige övergivit de ideal som givit äldre anständighet i samhället. Feminsmen har spätt på åldersdiskrimineringen och gör sitt bästa för att äldre ska få allt mindre inflytande i samhället. I andra länder där feminismen inte tillåtits få någon makt har äldre en mycket högre status. 
    Ja det handlar faktiskt om anständighet precis som du skriver. Fast det där med feministerna får du nog förklara lite bättre, förstår inte riktigt hur du menar.
Svar på tråden Varför sviker ni oss pensionärer?