vittra skrev 2011-05-10 12:54:12 följande:
Jag kan svara på din faktiska fråga och inte det som du frågar om i omröstningen (för jag har eg inte fått någon prematur). Enligt beräkningarna så föddes båda mina i v 37+1, men den andrra var 1 kg tyngre och 5 cm längre. Första på 2600 g gjorde dödens ont och jag sprack en del och fick sy. Andra gjorde minimalt ont och jag hade inte en enda spricka, gjorde inte ens ont att pissa efteråt!
Min teori enligt vad jag läst och hört i efterhand är att det beror på om bebisen roterar under förlossningen. Prematura gör ofta inte det, och jag ser min första som prematur även fast hon enligt schemat räknades som fullgången, det var hon inte i mina ögon. Hon var inte färdig. Och hon roterade heller inte vilket jag tom minns att någon kommenterade under förlossningen.Andra däremot var extremt välmående och mycket redo att möta omvärlden, stor för tiden och hon roterade precis som de ska göra för att underlätta passagen = mycket mindre smärtor.
Precis så var det med min prematur som kom i v. 33. Han kom "vidöppet" (med ansiktet upp) eftersom han inte roterade alls... så själva utdrivningsfasen med krystvärkar blev väldigt utdragen. Bäckenet är liksom format för att ungen ska komma ut åt rätt håll - så jag gissar att en stor som hamnar lätt är smidigare att föda än en mindre som kommer åt fel håll. Då töjs man ju mer för det sas - och kroppen följer inte med lika smidigt.
Men min andra är inte född än - så jag lär få se jag med