• gnuttenn

Ni som har fått ett prematur barn och ett full gånget barn, vilket gjorde ondast?

Ni som har fått ett prematur barn och ett fullgånget barn, vilket tycker ni gjorde ondast att föda ut?
    ni som har gjort vaginala förlossningar vill säga..

Väntar nu barn nummer två och är lite orolig att det kommer göra ondare att trycka ut ett större barn om jag går hela tiden, då dottern inte alls va så farlig.. :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som har fått ett prematur barn och ett full gånget barn, vilket gjorde ondast?
  • gnuttenn

Fler som vill svara?

Än så länge verkar det göra ondare att föda ett större barn vilket min barnmorska sa att det inte gör, fast hon sa nog bara så för att lugna mig..

• Dimitra
    gnuttenn skrev 2011-05-09 08:47:39 följande:
    Än så länge verkar det göra ondare att föda ett större barn vilket min barnmorska sa att det inte gör, fast hon sa nog bara så för att lugna mig..
    Det borde ju beror lite på hur tidigt prematurbarnet föddes. Ju senare barnet föds, desto bättre är det på att hjälpa till.
    The Dimitra universe.
  • gnuttenn
    Dimitra skrev 2011-05-09 08:51:14 följande:
    Det borde ju beror lite på hur tidigt prematurbarnet föddes. Ju senare barnet föds, desto bättre är det på att hjälpa till.
    Jo det är sant, men det känns ändå som att större barn gör ondare, för de är ju större och då måste man ju töjas ut mer eller vad man ska säga..
  • bohusbebis

Fick mitt första barn i v 32+6, kände inga förvärkar och var öppen 5 cm när jag kom in. Själva förlossningen gick på ca 15 min, 3 krystvärkar, när det väl satte igång (försökte stoppas)
    Blev igångsatt med barn 2 efter för tidig vattenavgång i v 37+6 tror jag det var. Var ju lite andra förutsättningar, men även denna förlossning gick väldigt snabbt och smidigt. Ca 45 min från det att det satt igång på riktigt, tror jag. Visst, det gjorde skitont i en kvart kanske. Men det ska det väl göra, det gjorde det ju vid första förlossningen också. Kort men intensivt.
    Det kommer gå jättebra, oroa dig inte. Var inte rädd för att be om smärtlindring bara. Jag läste på massor inför barn 2 (den första förlossningen hann jag ju liksom inte förbereda mig på) och bad om något som kallas västerviksmetoden ifall det skulle bli aktuellt. Läkaren kom in och gjorde det, och var väldigt nöjd med mitt val. Men han hann knappt lägga den förrän bebisen var ute, så jag vet inte om jag verkligen hade behövt nån smärtlindring alls... Barn 1 kom med bara lustgas.
    Barn 1 vägde 2125 gr. Barn 2 vägde 3000 gr.

• bohusbebis

kan ju tillägga att de "klippte" lite vid barn 1s födsel, men barn 2 klarade sig ut helt utan ingrepp, sprack inte ens.

• Written Fiction

Jag har förvisso hört att vaginal prematurfödsel gör ondare än fullgången. Just för att prematurbarn inte kan "hjälpa till" och vissa delar av kroppen inte är redo för förlossning.
    Men om det stämmer vet jag inte. Jag tror iofs inte att storleken på barnet avgör smärtnivån. Det gör ont att föda barn oavsett.

Min premis är född med snitt och så jag kan inte jämföra honom med hans storasysters förlossning som var vaginal och fullgången.

• Nanook

Jag tyckte inte att det var så stor skillnad mellan att föda ett barn på 3900g (v. 37) eller ett barn på 2400g (v. 33), däremot var det lättare att föda ett barn på 760g (v. 25).  

Mamma till fem ♥ o2, o3, o5, o8 och 11 ♥
  • vittra

Jag kan svara på din faktiska fråga och inte det som du frågar om i omröstningen (för jag har eg inte fått någon prematur). Enligt beräkningarna så föddes båda mina i v 37+1, men den andrra var 1 kg tyngre och 5 cm längre. Första på 2600 g gjorde dödens ont och jag sprack en del och fick sy. Andra gjorde minimalt ont och jag hade inte en enda spricka, gjorde inte ens ont att pissa efteråt!

Min teori enligt vad jag läst och hört i efterhand är att det beror på om bebisen roterar under förlossningen. Prematura gör ofta inte det, och jag ser min första som prematur även fast hon enligt schemat räknades som fullgången, det var hon inte i mina ögon. Hon var inte färdig. Och hon roterade heller inte vilket jag tom minns att någon kommenterade under förlossningen.Andra däremot var extremt välmående och mycket redo att möta omvärlden, stor för tiden och hon roterade precis som de ska göra för att underlätta passagen = mycket mindre smärtor.

• augustisten
    vittra skrev 2011-05-10 12:54:12 följande:
    Jag kan svara på din faktiska fråga och inte det som du frågar om i omröstningen (för jag har eg inte fått någon prematur). Enligt beräkningarna så föddes båda mina i v 37+1, men den andrra var 1 kg tyngre och 5 cm längre. Första på 2600 g gjorde dödens ont och jag sprack en del och fick sy. Andra gjorde minimalt ont och jag hade inte en enda spricka, gjorde inte ens ont att pissa efteråt!

Min teori enligt vad jag läst och hört i efterhand är att det beror på om bebisen roterar under förlossningen. Prematura gör ofta inte det, och jag ser min första som prematur även fast hon enligt schemat räknades som fullgången, det var hon inte i mina ögon. Hon var inte färdig. Och hon roterade heller inte vilket jag tom minns att någon kommenterade under förlossningen.Andra däremot var extremt välmående och mycket redo att möta omvärlden, stor för tiden och hon roterade precis som de ska göra för att underlätta passagen = mycket mindre smärtor.
    Precis så var det med min prematur som kom i v. 33. Han kom "vidöppet" (med ansiktet upp) eftersom han inte roterade alls... så själva utdrivningsfasen med krystvärkar blev väldigt utdragen. Bäckenet är liksom format för att ungen ska komma ut åt rätt håll - så jag gissar att en stor som hamnar lätt är smidigare att föda än en mindre som kommer åt fel håll. Då töjs man ju mer för det sas - och kroppen följer inte med lika smidigt.

Men min andra är inte född än - så jag lär få se jag med
Svar på tråden Ni som har fått ett prematur barn och ett full gånget barn, vilket gjorde ondast?