• Sophy80

GI-recept för oss med PCO(s) och barnlängtan

ÄppleSom rubriken lyder, här kan vi dela med oss av våra bästa GI-recept.Äpple

För den som undrar varför PCO(s):are ska äta färre och långsammare kolhydrater:
    Ett av grundproblemen vid PCO(s) är överproduktion av insulin. Det, i sin följd, ger en överproduktion av androgener vilket leder till störd ägglossning.
    Att äta GI-kost håller nivån av blodsocker - och därmed insulin - jämn. Det leder till minskad produktion av androgener. Även träning är viktigt för att hjälpa kroppen att hålla blodsockret på en jämn nivå.
    Förklaras utförligt av PCO-läkaren Jan Holte i följande video (se i synnerhet del 2):
    media.medfarm.uu.se/flvplayer/anovulation/vid...

GI står för glykemiskt index. Det mäter hur jämförelsevis snabbt blodsockret stiger efter att man ätit ett livsmedel som innehåller kolhydrater. Med GI-kost byter man till livsmedel som håller blodsockret på jämn nivå istället för att få det att åka berg- och dalbana.
    Även GL, Glychemic Load, kan vara bra att hålla koll på. Ett livsmedel som innehåller väldigt mycket energi från kolhydrater kan vara sämre än ett med mindre, men något snabbare kolhydrater.

Huvudtråden för denna tråd är www.familjeliv.se/Forum-7-133/m54012164.html
  • Svar på tråden GI-recept för oss med PCO(s) och barnlängtan
  • Sommarlöv

Jag gör egen musli, med korn, linfrön, pumpakärnor, solrosfrön och nötter av olika slag. Jag rostar den i ugnen med kanel och kademumma. blir super gott.

Till muslin äter jag keso och jordgubbar.

Det jag alltid har hemma nu när jag äter GI är:
    Keso
    Ägg
    Avokado
    Nötter
    Turkisk yoghur
    Kyckling
    tunnt hårt knäckebröd
    en god ost

Tycker med det är svårt att varierar maten, och veta vad jag ska köpa hem. Jag klarar absolut inte av att äta ägg och baccon til frukost. Jag har väldigt svårt för varm mat till frukost överhuvudtaget. Desutom så har jag inte tid med att stå och göra den typen av frukost på morgonen. Snabbt ska det gå!!! Jag tycker egentligen det tar för lång tid att äta andra "GI-grejer", med till frukost. Men det är ju bättre mat, och dessutom så äter jag frukost med min man och min son nu varje dag.

• Sophy80

Är det någon som har kollat på om det finns en poäng i att gå över till LCHF?
    Jag brukar sträva efter så lite kolhydrater som möjligt, tillåter mig främst de som finns i bönor, frukt och grönt. Och ett par teskedar socker i kaffet, någon mörk chokladbit ibland och nu på sommaren slinker det ned glass då och då ;) 
    Uppnår man bättre resultat med kolhydratsvält eller inte - någon som prövat? Tittat på vetenskapliga studier?

• Yrja M
    Sophy80 skrev 2011-05-29 11:33:05 följande:
    Jag brukar sträva efter så lite kolhydrater som möjligt, tillåter mig främst de som finns i bönor, frukt och grönt. Och ett par teskedar socker i kaffet, någon mörk chokladbit ibland och nu på sommaren slinker det ned glass då och då ;) 
    Uppnår man bättre resultat med kolhydratsvält eller inte - någon som prövat? Tittat på vetenskapliga studier?
    Jag tror lågkolhydratkost är jättebra för oss med PCOS. Här är några studier som tyder på det (fler studier behövs):

Crosignani PG, Colombo M, Vegetti W, Somigliana E, Gessati A, Ragni G. "Overweight and obese anovulatory patients with polycystic ovaries: parallel improvements in anthropometric indices, ovarian physiology and fertility rate induced by diet." Human Reproduction. 2003 Sep;18(9):1928-32.

Farshchi H, Rane A, Love A, Kennedy RL. "Diet and nutrition in polycystic ovary syndrome (PCOS): pointers for nutritional management." Journal of Obstetrics and Gynaecology. 2007 Nov; 27(8):762-73.

Kate A Marsh, Katharine S Steinbeck, Fiona S Atkinson, Peter Petocz and Jennie C Brand-Miller. "Effect of a low glycemic index compared with a conventional healthy diet on polycystic ovary syndrome." The American Journal of Clinical Nutrition. Vol. 92, No. 1, 83-92, July 2010.

Kate Marsha1, Jennie Brand-Millera1. "The optimal diet for women with polycystic ovary syndrome?" British Journal of Nutrition. 2005, 94:154-165

Jag passar även på att tipsa om boken "LCHF för tjejer : supermaten på medelhavsvis av Cathrine Schück, Lars-Erik Litsfeldt". 
    Och: "Spis dig gravid av Charlotte Hartvig Bjarne Stigsby" Glad

• Irmeline

Jag har kört GI och plussat :)
    Det kan ha bidragit. Fått smalare mage också :)
    Men den lär ju bli större snart igen...

• Sophy80

GI har jag käkat i hur många år som helst. Nu hoppas jag att lchf ska ta mig till samma plats som Irmelie ;)
    Har prövat i ett tiotal dagar nu. En av de första dagarna tränade jag rätt hårt - fick jordens kramp! Kunde knappt gå för träningsvärken sen, höll i sig i tre dagar. Helt galet! Sen läste jag om magnesiumtillskott för att slippa kramperna och det verkar funka.
    Det är fantastiskt! Jag har lyckats sluta med socker i kaffelatten. Det trodde jag aldrig skulle vara möjligt! Har inget sötsakssug, äter mig mätt och belåten, har jämn energinivå och mår bra. Fast jag blir fortfarande skakis om jag anstränger mig för länge i solen. Får jag för lågt blodsocker prövar jag nu att låta bli frukt. Istället tar jag en ostbit och väntar tills det går över. Tydligen kan proteinet hjälpa kroppen att producera eget glukos. Men det tar tydligen en kvart att bli kvitt blodsockerfall. Ungefär som när man äter sig mätt - det tar ett tag innan kroppen hinner ikapp. Att ta en frukt vid blodsockerfall har jag läst är att göra kroppen en björntjänst. Det behövs inte mer än 5 gram socker för att fylla blodet med socker. En frukt gör alltså att man för sockeröverskott och nytt blodsockerfall ett par timmar senare.
    Jag har svårt för dietgurur, det är mitt enda problem med lchf. Alltför många frälsare. Jag föredrar hårda fakta.

• Tessan1980
    Det här med LCHF är jag ganska skeptisk mot. Min lillasyster som även hon har PCO och är mer överviktig än mig började prova LCHF. Tror hon testade i 4 veckor och gick då UPP 5kg. Så jag vågar mig inte på den utan kör GI i stället.
  • Irmeline

Hej tjejer,
    Tänke bara tillgägga en sak som jag läst.
    Att GI-kost minskar risk för mf hos oss som har PCO.
    Så jag kör på med det trots att jag fått plus, långt ifrån i mål ännu..

• Sophy80

Nu har det gått två veckor. Jag har gått ner 1 kg och stannat där. Då har jag knappt varit på gymmet på sistone och dessutom hunnit med excesser på bröllop och med gäst i helgen. Har mindre magkatarr och får inte så svullen mage som vanligt. Brukar ha problem med hård mage, det har varit bättre på sistone. Förutom senaste dagarna som jag verkligen lidit, men det kan vara för att jag stoppade i mig en del friterat häromdagen.. Eller så är det ÄL som ställer till det? Tror jag led förra månaden med. Vet att mina mamma brukar säga att man kan ha problem runt mens, kanske det gäller ÄL med?

• Tessan1980

Har inhandlat massa kokböcker inom GI. Fanns ett recept på sk ungspannkaka. Detta var det värsta jag ätit. Vad är KESO för ngt egentligen?

• Irmeline
    Tessan1980 skrev 2011-07-04 22:58:22 följande:
    Har inhandlat massa kokböcker inom GI. Fanns ett recept på sk ungspannkaka. Detta var det värsta jag ätit. Vad är KESO för ngt egentligen?
    Keso är färskost med lågt fettinnehåll och högt proteininnehåll.
  • Tessan1980
    Irmeline skrev 2011-07-05 12:14:42 följande:
    Keso är färskost med lågt fettinnehåll och högt proteininnehåll.
    Aha ja många säger att det är gott och det kanske det är förutom i ungspannkakan vi gjorde igår.
  • Sophy80

keso i ugnspannkaka? näe, det låter asäckligt!

• ÄrlaPärla
    Enligt de PCO-böcker jag har så är det inte nödvändigt dvs du får inte bättre resultat men en del har lättare att hålla sockersuget borta på LCHF andra inte. Dessutom så kvarstår det fortfarande en debatt om animaliskt fett är bra eller inte för kroppen. Själv har jag en tendes att överäta mjölkfett och blir kass av det. Jag funkar helt enkelt inte på LCHF jag börjar överäta fett i stället för socker och då blir det ingen skillnad eftersom kaloriintaget blir för högt ändå. Jag har dock en kompis som gått ner 40 kilo på LCHF och för henne funkar det utmärkt. Man måste prova sig fram.

Jag funkar bäst på GI och att utesluta bröd. Lyckas jag hålla det eller LCHF (även om jag överäter) så sätter min mens och ägglossning i gång efter cirka två veckor. Det är bara det att jag har lite svårt att hålla det....
  • ÄrlaPärla
    Tessan1980 skrev 2011-07-04 22:58:22 följande:
    ha ha det är en slags färskost jag i alla fall älskar men många har svårt för den. Jag gissar att din pannkaka snarare blev mer som ostkaka men inte söt. Man kan för övrigt göra keso själv men det gissar jag inte att du är intresserad av. Modigt att prova i alla fall!
Svar på tråden GI-recept för oss med PCO(s) och barnlängtan