• kokos

Håller sig

Alltså min grabb är lite drygt 2 år och är långa stunder utan blöja. Ibland 3 timmar, men han går och håller sig känns det som....

Nu innan var han utan blöja i ca 2 timmar sedan började han gnälla, hålla sin hand runt snoppen, knipa med benen osv. Jag satte honom på toan och höll (vi har ingen barnsits). Så ville han ner och fortsatte gnälla. Då visade jag pottan men han reste sig direkt. Efter ca en halvtimma började han gråta (kisset kom droppandes) och då satte jag honom gråtandes på sin potta och efter 2 minuter så kom det MASSOR av kiss.

Jag berömde honom och han fick hälla och spola i toan själv efter.

Gör jag fel? Han hämtade ingen blöja heller, men däremot hämtade han en efter...

• Svar på tråden Håller sig
  • Flickan och kråkan

Låter som han tycker det är lite läskigt att kissa utanför blöja. Testa att ha pottan på ett ställe som inte är så kopplat till kiss, bajs och toalettgående. När han verkar kissnödig, försök att få honom att sätta sig på pottan någon annanstans - lekrum, framför TV:n eller vad som nu kan locka och avleda er lille kille. Här var det bajset som var lite läskigt. Vi satt i lekrummet och bygde med duplo och så kom bara bajset .Avledning. Dröjde inte många gånger förrän det inte var minsta läskigt att bajsa på pottan .

• kokos

Ja det kan säkert vara så.... Fast bra att han kan hålla sig så länge om man nu ska se det positiva Vi får väl fortsätta köra på bara. Ska försöka avleda mer (så gott det går med en nyfiken lillebror ) Tack för rådet!

Måste bara fråga hur ni gjort... När ni började med att vara utan blöja dagtid... Lät ni barnet vara utan även ute då eller fick han/hon ha blöja??

• Flickan och kråkan
    kokos skrev 2011-05-09 19:50:48 följande:
    Ja det kan säkert vara så.... Fast bra att han kan hålla sig så länge om man nu ska se det positiva Vi får väl fortsätta köra på bara. Ska försöka avleda mer (så gott det går med en nyfiken lillebror ) Tack för rådet!

Måste bara fråga hur ni gjort... När ni började med att vara utan blöja dagtid... Lät ni barnet vara utan även ute då eller fick han/hon ha blöja??
    Vår äldsta gick överhuvudtaget inte att potträna. Vi hade potta att leka med etc. från det att han var mellan 1-1½ och den var kul att provsitta (MED blöja) under ungefär en vecka sedan var det bara "NEEEEEJ!!!" när potta (eller toalett för den delen kom på tal). Han ville inte heller gå utan blöja. Han blev helt förtvivlad. Så plötsligt en dag när han var 2 år + 8 månader så sa han själv en kväll att han ville kissa å potan när vi frågade, och morgonen efter ville han inte ha blöja mer. Ingen blöja efter det dagtid. En stor och tå små olyckor första månaden. Han skötte det hela själv så att säga . Det var liksom aldrig aktuellt med blöja någonstans förutom på natten från dag ett.

Vi hade däremot lite bekymmer med bajset. Han tyckte att det var läskigt och ville INTE bajsa på potta eller toalett. Han ville inte heller bajsa i blöja. Han gick helt enketl och höll sig så länge han bara kunde tills han bajsade i byxorna.....och blev helt förtvivlad. Efter 1½ vecka så kände vi att vi behövde göra något eftersom han blev så fruktansvärt förkrossad av att bajsa på sig och inget bra att gå och hålla sig så jag lyckades få honom att sätta sig på pottan i lekrummet samtisigt som vi bygde med lego. Det fungerade. Han glömde bort bajset och pottan och så kom det bara. Lycklig liten kille . Gjorde så cirka 3 gånger, sedan gick det fint att bajsa på pottan.

Din sons kisserier låter lite som min pojkes bajs"rädsla". Det var därför jag tänkte att samma "metod" kunde fungera .

Min yngsta har precis fyllt 2 år. Han har en lite annan personlighet. Kommer nog helt enkelt att börja låta honom gå blöjlöst mycket här nu på dagarna och ta det efter hand. Försöka passa på nu när det är bra säsong vädermässigt. Vet faktiskt inte riktigt hur vi kommer att göra, vi får ta det som det kommer .
  • kokos

Satte honom nu efter att han gnällt lite precis som igår... Han fick sitta med sin musiktv och säga vad djuren heter och han bajsade men kissade inte Förvånad

Jag ska köra på och inte erbjuda blöjan på dagtid såvida han inte hämtar själv liksom.... Är på ÖF på förmiddagrna och där får han ha blöja men när vi är hemma får han vara utan.

Svar på tråden Håller sig