• HelenaMaria

Ni som fött ett stort andra barn..

Jag väntar mitt andra barn som beräknas bli stort, runt 4,5 kg. Första barnet vägde nästan 4,1 kg när han föddes en vecka före BF. Vid UL i vecka 33+1 var andra barnet +27% så det kan ju bli en stadig bit..

Ni vars andra barn var större än det första -hur var förlossningen? Jag börjar bli orolig men jag har ju lyckats föda ut ett barn på 4 kg så jag hoppas på det bästa. Dock vet man ju inte var ens egen gräns går.

Första barnet hade ett huvudmått på 36-37 cm och det lyckades jag pressa ut utan allvarligare skador och några riktigt bredaxlade finns inte i släkten som tur är. Dock kände jag inga krystvärkar men det hoppas jag blir bättre denna gång.

Vill gärna höra era erfarenheter av ett stort andra barn!

• Svar på tråden Ni som fött ett stort andra barn..
  • Koffie

Jag har fått fyra rätt stora barn. Ettan vägde 4200 g, tvåan 4500g och de födslarna gick snabbt, på bara någon timme. Trean var 4400 g, men plockades ut med kejsarsnitt i förtid för han satt fast i sätesbjudning. Fyran vägde 4970g  - och även den förlossningen gick snabbt, när den väl kom igång.

De vaginala förlossningarna har jag fixat utan smärtlindring (ja, om man bortser från någon alvedon jag tog i ett desperat läge) och jag har spruckit lite, men det berodde mest på att jag inte ville invänta krystvärkarna ordentligt. Jag ville helt enkelt ha ut bebisen NU, så jag bara tryckte ut dem på viljekraft.

• Familjen L

Mitt andra barn vägde 4590g och var 53cm, 37cm i huvudomfång då han föddes. En rejäl skillnad andra barnet mot första, som var 3740g och 49cm, 35cm i huvudomfång.

Med andra barnet blev jag igångsatt, då jag var i vecka 42+0. Dom tog hål på fosterhinna och jag tycker inte att denna igångsättning var jobbig. Men att han var så stor då han kom ut, det trodde jag inte. Jag blev paff när BM sa hur lång han var och vad han vägde. Men själva förlossningen gick bra, förutom att han hade navelsträngen runt halsen och runt kroppen, men annars gick det bra. 5 timmar från att dom tog hål på fosterhinna, tills han var ute. Sprack ingenting.

Emelinda 071218 och Birk 110221
  • Tudor 05

min första vägde 3808 och tvåan vägde 4505. Kan helt ärligt säga att det var rätt lika att föda ut dem. Jag sprack på båda, men barnmorskan trodde tvåan skulle bli aningen mindre än första barnet (med tanke på kurvan och så). men icke. Blev jätteförvånad när de sa att han var så pass mycket större.

• Tudor 05
    Gizzie skrev 2011-05-10 11:00:51 följande:

Det verkar som barn nr 2 blir alltid större än ettan, det är jag mest rädd för. Just för att ettan vägde 4,5 så vad kan tvåan väga? Men att förlossningarna verkar gå bättre för de har ju passerat ett barn och kroppen vet ju vad som händer

min systers första vägde nästan 4600, och hennes andra 3800-nånting. Så det är inte säkert att andra måste bli större.
    Och sen beror det ju mycket på om de går över tiden eller inte också. Kommer bebisen före BF så är den ju säkert mindre än nån som går över tiden, då den hinner växa lite till i magen.
    Och tvåan brukar ju komma tidigare än första så.... (tyvärr stämde inte det för mig ;) ettan kom före BF och tvåan efter BF ;)
  • ThereseX

H vägde 4160, det tog 15 timmar från första värken, han satt fast med skuldrorna så dom fick rotera han och dra fram hans ena arm för att han skulle komma ut.

A vägde 3855 och det tog 6 timmar från första värken, hon satt inte fast alls, jag önskade mig faktist en under 4 kilo.. Och det fick jag.. : )

Men jag undrar är pojkar vanligtvis större än flickor kanske?

• frk Carlsson

(Ettan förlöstes med planerat snitt och vägde 4755 g i v 39+1)

Dom vaginala förlossningarna:
    Tvåan vägde 4 235 g, 52 cm, 37 cm i huvudomfång - vaginal förlossning dvs min första (v 39+6)
    Trean vägde 4 635 g, 54 cm, 39 cm i huvudomfång - vaginal förlossning i v 41+0 - dvs min andra vaginala förlossning.

Bägge vaginala förlossningarna var ganska långdragna - med ettan lång latensfas, men även lång aktiv fas - ca 14 tim- som fick avslutas med EDA, värkdropp och en timmes krystning där jag till slut klipptes för att hon skulle komma ut.

Treans förlossning var oxå långdragen, men eftersom jag slapp värkdroppet så upplevde jag inte alls den aktiva fasen som lika hemsk eftersom det var kroppens egna värkar. Kom in på förlossningen kl 08 och då var jag öppen 8 cm och hade ont men var vid mina sinnes fulla bruk iallafall.Gick INTE att jmfr med att ha värkdropp.

Bm tog hinnorna kl 9.30 och 10.27 föddes han.Krystade i 27 min, han fastnade på vägen ut och fick pillas loss etc , hade han inte fastnat hade det gått snabbare. Använde enbart lustgas, det hjälpte fram till att jag började krysta, sen var det bara pannan in i kaklet, vrålade som en stucken gris hela tiden.Tack vare att det ändå gick så snabbt så klarade jag mig bra rent mentalt. Fick klippas även denna ggn, men det blev bara ett par invärtes stygn, inte farligare än så. Mådde sjukt bra efteråt Fattar inte hur det gick till! Jag trodde de DREV med mig när de berättade vad han vägde och huvudomfånget..var övertygad om att eftersom jag fått ut honom utan ngn eg bedövning så måst han vara "pytteliten" Så - det GÅR

Tuva 060524 ,Vilda 080422 ,Sigge 100609
  • Nafrung

Hade också på tillväxtul fått beräknat att tredje bebisen skulle väga 4,5 kilo, men ut kom en 5-kilosflicka. Så ul- beräkningen kan slå väldigt fel.

Första barnet: pojke 4400 g, huvud 39 cm (igångsättning 42+0)
    Andra barnet: pojke 3985 g, huvud 37 cm
    (naturlig start 40+2)
    Tredje barnet: flicka 5000 g, huvud 37 cm
    (igångsättning pga stort barn 40+1)

• Nafrung

Glömde skriva att ettan var hemskt besvärlig att få ut, sugklocka och yttre press krävdes, och det höll inte på att gå ändå.
    Tvåan lätt, kom in 10 cm öppen och krystade ut honom på 40 minuter.
    Trean besvärligt eftersom hon fastnade och de var tvungna att dra ut ena armen för att få fram henne. Resulterade i en plexusskada i hennes axel. Jag klarade mig dock med 2 stygn.

• Hanna36

Mitt andra barn vägde 5380 g och var 58 cm lång. det var ingen rolig förlossning, den var urjävlig och jobbig på alla sätt och vis. =(

~ Mamma till 3 goingar ~
  • ladysoul77

Vår andra dotter vägde 4,3 kilo och det var en drömfölossning! Tog 4 timmar från första värken. Blev igångsatt p.g.a att jag gick över 15 dagar. Första vägde 4,3 kilo och då blev det sugklocka efter 20 timmars värkarbete. Det var INTE kul.

• Ewima

Mitt andra barn vägde 4780g o var 58cm lång och huvudmåttet 38cm. Förlossningen var 48h+ lång och jag sprack i hela underlivet (en sk. Sfinkterruptur grad 3) o fick opereras. Men jag hade gjort om det!

• Tre små grodor

Mina barn är inte så stora, men andra var iaf större än första och den förlossningen var ändå mycket lättare.

Med första sprack jag lite och fick värkstimulerande dropp, men andra skötte sig självt. Båda har dock tagit lång tid, 50 resp. 36 timmar.

Första vägde 3,5 kg, var 51 cm och 33 cm runt huvudet. 
    Andra var 4,4 kg, 54 cm lång och 35 cm runt huvudet.

• Pernillaa

Mitt första barn vägde 4430g, var 53cm lång och hade ett huvudomfång på 35cm.

Blev igångsatt med honom på bf+20.

Dock förslöstes han med akutsnitt.

Andra barnet föddes på bf+7 efter en igångsättning.
    Han vägde 4580g och var 51cm samt ett huvudomfång på 36.5cm.

Han kom även i ansiktsbjudning men det var aldrig några problem. Fick sy ett yttre stygn och jag hade själv inga besvär utav det efteråt.

Alexander 050528 - Lucas 100221
Svar på tråden Ni som fött ett stort andra barn..