• Jouy

Byta till NAN 2 när killen är 3 månader?

Just nu använder vi NAN 1 och vi ger 210 ml varje 2e och halv timmar. Tänkte om NAN 2 skulle fungera bättre och göra honom mätt länge?
    NAN 2 är ju till dom som är 4 månader gamla och uppåt.
    Vad tror ni?

• Svar på tråden Byta till NAN 2 när killen är 3 månader?
  • thegoddess
    Jouy skrev 2011-05-15 20:11:37 följande:
    BVC har sagt att det är ok att börja med gröt men jag tvekar lite ibland. Vad är det värsta som kan hända när man ger gröt tidgare?
    man kan blanda i lite katrinplommonpure i gröten. ronja är just nu jäkligt hård även av ersättningen mn hon är förkyld med kanske därför men därför ger vi ingen gröt nu. hon blir ännu hårdare av gröten. så börja kanske med inte mer än en halv port om du ska prova.
  • Jouy

Ja, jag tror att vi provar med rapsolja först. Blir han ej nöjd, då får vi prova med gröt.

Nu har han sovit sen klockan 2. :) Måste vara hans längsta tid utan mat på 1 månad.

• Kallfront

Vet inte om det är skillnad på olika ersättningsmärken, men skillnaden mellan Hipp 1 och 2 är inte bara att det är mer järn i tvåan utan att det dessutom är mycket mer fibrer i den. Och andra mineraler än järn. Så tvåan borde ju rimligen mätta bättre än ettan?

• Scarlett77
    Jouy skrev 2011-05-10 10:45:23 följande:
    Ja, min son har alltid varit så. Äter mycket. :) Testar man ge honom lite mindre gnäller han hela tiden.
    Synd att NAN 2 inte mättar mer.. Gröt sade någon. Får man ge "mat" redan nu? Jag är rädd att sabba hans mage.

Nan pro 1 mättar bättre eller?
    Jag började med smakisar av gröt och milda pureer runt 3-3,5 månad, gick jättebra :) Man kan även ta i lite grötpulver i ersättningen så mättar den bättre.
  • Höstbebis2010
    Höstbebis2010 skrev 2011-05-15 20:44:32 följande:
    Risk att bli hård i magen, så börja försiktigt med små smakportioner först och se om magen klarar av det.
    Tänka annars om du kanske kunde ha i lite fett/olja i ersättning för lite mer mättnadskänsla. Vi började hälla i nån matsked rapsolja i varje flaska ersättning och kunde efter ett tag börja ge var 3:e timma dagtid och inget på nätterna.
    Såg jag skrivit fel.. en tesked rapsolja hade vi i, inte en matsked..
  • sarsparis

När jag gav ersättning till min son, det är typ 3 år sen nu, sa bvc att skillnaden mellan 1 och 2 är förutom järnhalten även fetthalten. Hon sa att ju äldre barnet blir ju mer fett måste de ha. Hon rekommenderade dessutom att ge nan 2 redan från början, man måste alltså inte vänta tills de är 4 mån.

Ang kräkningar, har själv haft ett riktigt kräkbarn, det avtog nästan helt och hållet när han bara åt fast föda. Nu hade vi turen att han älskade mat. Så när han var runt 5 mån tyckte bvc att vi kunde ge bara mat och ersättning innan läggdags. Och gud vilket himelrike!!! Ingen mera kräk!

Det som kan hända när man börjar ge smakportioner är väl egentligen att det uppstör någon slags känslighet mot vissa saker eller att de blir dålig i magen. Men det lär ni märka.

• Jouy

Vi provade ge lite gröt för någon timme sedan och han åt kanske 2-3 teskedar. Sedan ville han ha ersättning istället. Skulle vara jätteskönt att slippa torka bort när han kräks + byta kläder varje timme. :)

Vi skyndar långsamt :)

• sasty

Min son spyr i tid och otid.. han är 5 månader.
    Vi börja med gröt 3,5 månader..  risgröt med lite katrinplommon i.
    han spydde iaf..     den är rätt lös.
    Sen nu äter han mild havregröt 4 mån.  m katrinplommon i.
    dock får magen jobba mera, men han spyr inte av den.

lider med er.. men våra barn har lärt oss att tvätta iaf..

En annan sak är också att jag har fått förtjockningsmedel att ha i ersättningen.
    Visst de spyr.. men inte i samma bemärkelse och han blir mer mättas :)
    kanske nått ?

• Jouy

Vi gav honom risgröt förut.. Skulle kanske ha tagit havregröt?
    Och nu har han spytt minst 10 gånger. :) Han är iallafall mätt nu och sover.

Vad är förtjockningsmedel för något? Låter lite "farligt".

• sasty
    Jouy skrev 2011-05-18 22:03:39 följande:
    Vi gav honom risgröt förut.. Skulle kanske ha tagit havregröt?
    Och nu har han spytt minst 10 gånger. :) Han är iallafall mätt nu och sover.

Vad är förtjockningsmedel för något? Låter lite "farligt".

jag tyckte också det var läskigt med förtjockningsmedel..  vi fick det på barnakut och sen gick jag till bvc och rådfråga innan jag använde det.

Man blandar ut det i ersättningen så att de blir mer trögflytande och ska stanna i magen.  Man slutar inte spy hellt inte vår kille iaf, men betydligt mindre.   Ersättningen är fortfarande drickbar. 

Havregröten är prima,  iaf vår !  Sen är ju alla barn olika. 

Är det magmunnen som är öppen så kan man bara vänta ut, eller så är det reflux och då får man helt enkelt vända sig om hjälp.  Vilket jag gjorde.  Vi bytte var timma kläder på honom, alltid blöt och vi var/är nerspydda.  Nu har har vi även börja med mat ( smakportioner ) och då är de ers, efter och han spyr.   Även i vattenflaskan har vi förtjockningsmedel.

Förtjockningsmedlet heter thicken up..      fråga din bvc.     Det hjälper lite mot kräket.

Går han upp i vikt och följer sin kurva?     för om man spyr mycket är det lätt att de inte får i sig all näring det behöver.

• Jouy

Han ökar massor i vikt. När vi var och vägde honom förra veckan vägde han 7250 gram. (födelsevikten var 3580 gram)
    Trots att han spyr galet mycket.
    BVC sade att han växer fort och därför behöver han mer mat så det kan vara bra att börja smått med gröt.
    Idag har han ej bajsat fast han har gjort det varje dag i två veckor nu. Misstänker att det beror på gröten så idag har vi ej gett gröt.

Han har spytt mer idag och velat ha mat med 1,5h emellan så jag får maila till BVC och fråga lite om thicken up och några råd. :)

• Jouy

Vi är fortfarande på 210 ml. Det låter rätt mycket om man matar varje 1,5e h. :)

• sasty

Ja, hör med dom vad dom tycker. 
    Och gröten gör dom hårda i magen, helt plötsligt får magen jobba lite hårdare.
    Har du katrinplommon i?

Jag sluta också med gröten för de tog stopp... och magknip kom.
    Men då sa min bvc att jag ska fortsätta för de är magen som jobbar och lär sig.

Men åh andra sidan, alla säger olika och de på din bvc känner ju till ditt barn och er histora också.
    såå hör med dom :)

Här funkar gröten att de inte kräks iaf..    liiite, men inte mycket.. som en vanlig bebisspya.
    vilket man är ovan med när de bara är kaskader ständigt.

fråga om thicken up.  Och be att få komma dit och prata med dom i lugn och ro.
    kolla så de inte är reflux och ditt barn behöver behandling.

• Jouy

Vi provade med katrinplommon + gröt och killen älskade det. Han åt en matsked ungefär och han bajsade normalt. :) Får ge gröt på kvällarna eftersom han spyr galet mycket på sin kudde. Jag hoppas att gröten gör honom mätt och då blir det ju lite mindre ersättning.  Då blir kudden ej så hemskt blöt. :)

Glömde bort att maila till BVC men skall maila på måndag.
    Känns lite konstigt att säga att han spyr jättemycket när sjuksköterskan på BVC frågade om allt hade gått bra etc. Vi trodde att det var normalt att bebisar spyr såhär mycket.
    Men nu har vi insett att killen är en kräkbebis. :)

Tack för tipset, sasty! Killen är mycket gladare nu.

• MammaLindaa
    annroll skrev 2011-05-10 07:37:42 följande:
    Jag tycker det verkar mkt, att äta så mkt 2.5 timme mellan? Asså inte mkt mat men ofta.. menar inte att han får för mkt, men som du säger så borde han kanske få ngt som håller honom mätt lite längre. 
    Vår son, nu är alla olika, det vet jag, men han äter ca 150 ml var 4 de timme.. En gång per dag äter han 180 ml.. Men han är nöjd så. ;) Kan du inte börja med gröt? Det finns ju för 4 månader...  
    hur gammal är din son?
Svar på tråden Byta till NAN 2 när killen är 3 månader?