Nyarbetslös o gravid...
Måste fråga er andra som sitter i samma sits som jag hur ni gjort/gör/tänker....
Jag blev den 22 april arbetslös, det var alltså min sista arbetsdag den 21 april. Blev uppsagd tillsammans med 14-15 personer till så dte berodde inte på min graviditet, det vet jag.
Nu till mitt dilemma, fick ett jobberbjudande för 1½ vecka sen hos en av konkurenterna till min gamla arbetsgivare. Det jobbet kunde jag alltså redan så det hade varit max en dag för att lära mig deras rutiner.
Nu var detta ett vik på MINST ett år för en tjej som skulle ha (komiskt...eller ironiskt nog) barn i slutet av sommaren. Hon ville dock gå hem snarast då hon har svåra foglossningar o jobbet är ett fysiskt tungt jobb.
Jag ville inte ljuga o föra en ev ny arbetsgivare bakom ljuset så jag sa som det var redan på telefon, att jag satt i samma sits som henne men att jag inte ksulle ha förrän okt/nov.
Det blev knäpptyst i luren så jag fråga hallå...
Då fråga killen (som är grossistchef på företaget) om jag OCKSÅ var gravid?
Ja svarade jag men jag ser det inte som ett problem fortsatte jag utan snarare som en väldigt bra möjlighet för er.
Sen presenterade jag mitt förslag: Jag kunde börja jobba dagen därpå om det var så, har nystartsjobb o 7 månader till som de kan utnyttja om de ville, ha mig under hela sommaren fram till senhösten o under tiden hitta en BRA ersättare som jag sedan lär upp innan jag avslutar min tid hos de.
Han var fortfarande väldigt tveksam men sa att han skulle fundera men ville helst ha någon som INTE var gravid...
Visst förstår hur han tänker men ska man behöva ljuga för att få ett jobb som gravid??
Va F*N (på skitig svenska), jag måste väl fortsätta försörja mig o jobba så länge jag bara kan?! Bara för att jag är gravid slutar jag inte leva o vara människa o ha en bostad o matutgifter osv osv...
Varför ska det vara så förbannat svårt att få ett jobb bara för att jag väntar barn?!
Nån i liknande sits?
PS. Är i mitten av v16...