• Millene

Hur ska jag gå till väga?

Vet inte alls hur jag ska gå till väga.
    Är timanställd på en hamburgekedja (21 tim/veckan, 15 tim/vecka från 1 juni).
    Mitt arbete är väldigt fysiskt ansträngade med många monotona rörelser och tyngre lyft (som jag kan slippa om jag frågar en arbetskamrat).
    De senaste veckorna har kroppen sagt i från ordentligt (ryggen, benen och fötterna) redan efter 3 timmars arbete, då vi inte får någon rast om vi inte jobbar mer än 5 timmar så har jag ingen möjlighet att sätta mig ner.
    Har tagit upp detta med min chef och bett om att få gå ner till 15 timmar i veckan, vilket inte var något problem. Bad också att bara få korta pass 3-4 timmar, men detta var något han inte kunde lova.

Vi har även nattöppet på helger, då är det alltid lite smått panik i köket/kassan.
    Sist jag jobbade natt var jag tvungen att be en av våra vakter att köra mig hem efter nattens arbete då jag inte kunde gå efter 5 timmars arbete.

Till råga på detta så har vårta rutiner när det gäller öppningar och stängningar ändrats.
    Förut var vi alltid två stycken som kunde hjälpas åt, men nu ska det sparas pengar och vi ska vara ensamma vid både öppning/stängning.
    Det finns inte en möjlighet att jag klarar detta fysiskt, men inte heller detta vill min chef lyssna på.

Saken är den att jag vill undvika att bli sjukskriven då det går att anpassa mitt arbete så pass mycket men snart vet jag inte vad jag ska göra.
    Har ingen aning om vad jag har för rättigheter, och vet heller inte var jag ska vända mig. 

Tacksam för alla sorts svar!

• Svar på tråden Hur ska jag gå till väga?
  • eilien

Vet inte rikigt hur du ska gå till väga men din chef är skyldig att anpassa jobbet så det funkar för dig som gravid, enligt arbetsmiljölagen. Är du med i facket? Isf borde de kunna hjälpa dig genom att prata med chefen.
    Hur långt har du gått? Du kan ju vara berättigad till graviditetspenning, det söker du hos försäkringskasssan med det får man inte förens 2 mån innan beräknad förlossning.

Sjukskrivning kan ju vara ett alternativ kanske 50% så du får kortare pass. prata med din  BM vad hon tror om dina chanser att få igenom en sjukskrivning hos Försäkringskassan.

• eilien

Ang nattarbete, tror det finns en gräns för hur länge man får jobba natt som gravid.

• Millene

Är ju bara 17+4, men har som sagt väldigt ont, även när jag inte jobbar.
    Var med i facket men valde att gå ur, tyvärr.
    Har försökt att prata med min barnmorska men hon har inte tid förens nästa kontroll efter midsommar.

Har försökt att kolla upp regler ang. nattarbete men hittar inga tydliga svar.

• Mirella85

Du kan alltid söka havandeskap penning och se om du får det gokännt imed sitt fysiska jobb. Om inte det går så får du nog tyvärr prata med BM och läkare och bli sjukskriven. det är dom ända allternativen som finns.
    jag önskar dig lycka till för det kommer nog blir tyngre för dig. Men mitt råd är prata med BM om det.

jag är i v18 nu och ska berätta för min chef nu nästa vecka om att jag ska söka havandekap imed har ett jobb som är hotfullt och fysiskt anstängaden och obekväma arbetstider.

• Millene

Lämnade in papper till min chef den 5 maj ang. riskbedömning som du måste skicka med ansökan,
    men jag har inte fått tillbaka dom än.
    Har tjatat en hel del men det verkar inte gå in.

Men just nu ser det ut som jag kommer förlora jobbet p.g.a. arbetsvägran.
    Har förklarat för min chef att jag max klarar av 4 timmar om dagen, men nu när jag fick det nya schemat så fanns det bara 8 timmars pass på de.
    Skrev då ett mejl till honom i fredags (27 maj) och förklarade att jag inte kommer att kunna arbeta dessa pass, (gick då heller inte till jobbet) men jag har inte fått något svar.
    Det är ingen annan från jobbet som hört av sig heller.

Situationen känns väldigt konstig just nu.
    Men ska ringa till BM imorgon och se vad hon kan göra ang. sjukskrivning, så jag i alla fall får ett papper på min arbetsförmåga.

• Piff

Blä, låter jobbigt ju! det är inte lätt när man inte har något att säga till om ang schemaläggning heller...
    och inför sommaren blir det väl ännu svårare.

Jag känner igen detdär om att man inte ens klarar att gå hem från jobbet när man jobbat klart. Har legat i sängen och gråtit för att det gör så ont att resa sig upp och gå till toan att jag inte ens klarat av det. Inte kul när man har en bulle som klämmer över kissblåsan :P hehe.
    Jag ringde i måndags och sa att jag inte kunde jobba då, hade jobbat (lyft, burit, gått) hela helgen, och tom börjat få rejält ont i/runt magen.

Vilken vct har har du? Konstigt att du inte får hjälp med dethär!? Ring igen och berätta hur det känns tycker jag!
    Jag ringde igår till BM, och berättade hur jag har det, hon tyckte inte att det lät bra, så jag fick läkartid så fort det gick. Hoppas bara att läkaren tycker att det behövs en sjukskrivning, vet inte vad jag gör annars...

• Millene

Vad skönt de känns att veta att jag inte är ensam om att må såhär.
    Har hittills bara fått höra att jag gnäller.

Ja de är inte alls roligt att knappt kunna gå efter 3 timmar på jobbet.
    En natt när jag kom hem fick min stackars kille tappa upp ett varm bad åt mig och sen bära mig o lägga mig i badkaret.
    Där låg jag sen i 2 timmar, då mådde jag i alla fall så pass bra att jag kunde somna av utmattning.

Jag tillhör Olaus Perti.
    Ska ringa dit imorgon tänkte jag, och tjata lite till.
    Hoppas på att någon lyssnar denna gång.

• Piff

Haha, ja det är ju alltid kul att höra om andra som mår skit  ;) skojade bara, jag förstår vad du menar.

Klart att man ska få gnälla om man inte mår bra, speciellt när man är tvungen att göra saker som man vet att man bara blir sämre av. Vi har ju halva graviditeten kvar nästan, så det är ju dumt om vi är helt utslitna och trasiga redan nu. Det värsta ligger väl ett par månader fram i tiden :/

Berätta för BM precis hur det är, säg att du inte kan gå.
    Jag klarar knappt att plocka ur diskmaskinen här hemma, igår kunde jag knappt klä på mig (stå på ett ben och dra på sig byxor -nää) Har varit hemma från jobbet i två dagar nu och det värker och ömmar än. Känns dumt att gå och jobba då, och slita på kroppen ännu mer. Man behöver ju vila ut innan man kan belasta mer.

Lycka till med vct imorgon, och stå på dig om de inte tar dig på allvar!!! :)

Svar på tråden Hur ska jag gå till väga?