• Dirtyhabits

Röka på kyrkogården?

Jag var på kyrkogården i dag och mötte då 5 stycken tjejer, som alla gick och rökte.
    Jag har ingenting emot rökare i samhället då jag själv varit en, Men jag tycker inte det passar sig på en kyrkogård. Kan inte svara rikitgt på varför. Kanske för att hedra alla de som avlidit av cigaretterelaterade sjukfomar eller för att respektera anhöriga.
    Tycker också det är en fin plats med alla växter och blommor, En plats man ska slippa få en massa oönskad rök på sig.

Det finns i våran kommun inget förbud att man inte får röka där, men jag tycker det "säger sig självt" lite

Vad tycker ni?

Är det okej att röka på en kyrkogård?

Motivera gärna=)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Röka på kyrkogården?
  • Genghis

Det är inte mindre ok än någon annanstans. Jag tvivlar på att de döda bryr sig.

• Nancie

Så länge man tar hand om skiten efter sig så ser jag inga som helst problem med det!
    Kasta fimpar eller tomma cigarettpaket borde det däremot vara spöstraff på...

• Noxigen

Jupp de e ok, brukade dela en cigg med min kompis som dött....Jag rökte ciggen han pasivt rökande spöke Bara man inte kastar fimpen på marken eller askar på andras gravar är det ok.

• GalvaG

Det är ju knappast så att någon av döingarna bryr sig. Så länge folk inte står och blåser rök i ansiktet på andra besökare finns inget problem.

• evaoregon
    Lindir skrev 2011-05-11 09:11:03 följande:
    En kyrkogård måste då vara en av de platser där det torde vara helt riskfritt att röka. De flesta som vistas där är rätt döda redan.
    Om röken irriterar andra besökare så tycker jag inte det är ok, men det gäller inte bara kyrkogårdar utan överallt i samhället.
  • Selfish Geene

Njae, inte för de dödas skull isf.

Döda människor störs nog bara i undantagsfall av tobaksrök, jag ser hellre att rökarna avstår från att röka bland de levande 

• evaoregon
    Selfish Geene skrev 2011-05-11 21:51:05 följande:
    Njae, inte för de dödas skull isf.

Döda människor störs nog bara i undantagsfall av tobaksrök, jag ser hellre att rökarna avstår från att röka bland de levande 
    Jo, precis.  Jag tänker på de levande som är på kyrkogårdar och andra ställen.
  • grind

Det var väl några fjoritsar. De brukar inte bry sig om omgivningen.

• Selfish Geene
    evaoregon skrev 2011-05-11 21:52:34 följande:
    Jo, precis.  Jag tänker på de levande som är på kyrkogårdar och andra ställen.
    Rökare är ett problem, där jag bor kan man inte gå tillräckligt långt ifrån en rökare utan att hamna alldeles för nära nästa bolmare. 
    Vill jag gå på stan så måste jag stå ut med att andas in deras rök.

Det är inte rätt, men tills vidare får vi leva med det, tids nog blir det förbjudet att röka på allmän plats och då är problemet löst på kyrkogården såväl som på storgatan
  • evaoregon
    Selfish Geene skrev 2011-05-11 22:09:56 följande:
    Rökare är ett problem, där jag bor kan man inte gå tillräckligt långt ifrån en rökare utan att hamna alldeles för nära nästa bolmare. 
    Vill jag gå på stan så måste jag stå ut med att andas in deras rök.

Det är inte rätt, men tills vidare får vi leva med det, tids nog blir det förbjudet att röka på allmän plats och då är problemet löst på kyrkogården såväl som på storgatan
    Jag bor i USA och här har man mer regler runt rökning, t ex att man inte får röka utomhus nära simhallar, butiker och liknande.  Så här behöver jag inte andas in rök speciellt ofta.  När jag är tillbaka i Sverige på besök så märker jag att rökare visar mycket mindre hänsyn där.  Rynkar på näsan 
  • Dirtyhabits
    grind skrev 2011-05-11 21:54:08 följande:
    Det var väl några fjoritsar. De brukar inte bry sig om omgivningen.
    Jo det var det förvisso. det ligger en högstadieskola precis nedanför. Och kyrkogården är deras "rökruta" :P
  • evaoregon
    Dirtyhabits skrev 2011-05-11 22:48:35 följande:
    Jo det var det förvisso. det ligger en högstadieskola precis nedanför. Och kyrkogården är deras "rökruta" :P
    Trevligt.  Rynkar på näsan
  • Tom Araya
    evaoregon skrev 2011-05-11 22:43:12 följande:
    Jag bor i USA och här har man mer regler runt rökning, t ex att man inte får röka utomhus nära simhallar, butiker och liknande.  Så här behöver jag inte andas in rök speciellt ofta.  När jag är tillbaka i Sverige på besök så märker jag att rökare visar mycket mindre hänsyn där.  Rynkar på näsan 
    Jag håller. Ett jävla ovett att stå precis utanför ingång/utgång. Det är så jävla enkelt och gör så stor skillnad att bara gå 5 meter därifrån.
    Jag är själv rökare och försöker visa hänsyn men ibland är det svårt.
  • Eisa

Nej gravstenarna är brandsäkra.

• Eisa
    Eisa skrev 2011-05-12 06:27:29 följande:
    Nej gravstenarna är brandsäkra.
    Jag menar JA, inte nej.
  • evaoregon
    Tom Araya skrev 2011-05-12 02:20:31 följande:
    Jag håller. Ett jävla ovett att stå precis utanför ingång/utgång. Det är så jävla enkelt och gör så stor skillnad att bara gå 5 meter därifrån.
    Jag är själv rökare och försöker visa hänsyn men ibland är det svårt.
    Bra att det finns rökare som visar lite hänsyn!  Glad
  • Lindir
    Nettiiz skrev 2011-05-11 09:22:33 följande:
    Nu har jag bara läst ts!
    Men varje dag hem och från jobbet genar jag igenom en kyrkogård och jag har aldrig rökt på den vägen genom kyrkogården, jag tror för mig handlar det om respekt och sen även vad andra ska tycka när man springer och röker där..

Även om det inte skulle störa mig om andra gjorde det så måste jag ändå säga att när jag rökte så gjorde jag aldrig det på kyrkogårdar. Jag skulle heller aldrig gå runt där och mumsa godis eller ha picknick eller något annat nöjsamt. Det handlar även för mig troligen om respekt för platsen och för de sörjande som besöker gravarna. 

Svar på tråden Röka på kyrkogården?