• Alexe

Roligt att kissa på golvet

Säkert har ni andra ec:are lite tips att komma med. Vi har en 14-månaders som vi har light-ec:at (mest rutin, nästan alltid blöja på) med vad jag tycker rätt stor framgång sen han var 7 v. I vanliga fall har vi kanske 2-3 kissmissar om dan, bajset kommer alltid på toan om han inte är magsjuk.

Så nu börjar jag tycka att det är dags att sluta med blöjorna - det är sommar och han fryser inte om han går naken, han kan själv gå till pottan när han behöver, det blir så mycket lättare att kissa ute om han inte har blöja på... Har då låtit honom vara naken hemma några dagar.

Men det funkar inte. Så fort han blir naken sätter han sig och kissar, även om han nyss varit på toan. Det kan gå 10-15 minuter mellan pölarna och igår satte han sig minsann och bajsade på golvet också. Och i morse vägrade han pottan, men gick direkt bakom toadörren och kissade på golvet.

Phu. Känner mig kass, borde kört naket från början så att han varit van vid det, borde letat efter mer signaler så att han varit bättre på att säga till istället för att han fått kissa "på beställning" när vi tagit honom till pottan. Borde borde borde... Men nu har jag ju inte. Så - hur ska jag gå vidare? Härda ut med pölarna och hoppas att han slutar? Eller gå tillbaka till blöjor och ha honom nåtsånär torr? Köra ett mellanting med kalsonger (har jag inte provat) och se om det kan funka? Vad tycker ni andra?

• Svar på tråden Roligt att kissa på golvet
  • miljarden

Jag skulle inte gå tillbaka till blöja på en gång utan prova att sätta på honom kalsonger och byxor. Om han har kläder på sig kanske han märker att det blir besvärligt att hålla på och byta kalsonger och byxor och bli tvättad varje gång han kissar på golvet och väljer att kissa på pottan för att slippa böket.

Vad gör ni nu när han kissar på golvet?

• Alexe

Jag säger nej, inte kissa på golvet med allvarlig röst (som när han gör nåt annat han inte får, men som inte är farligt), tar honom till pottan och säger glatt att här kissar vi.

Idag har vi bara haft en pöl hittills så kanske blir det mindre roligt med tiden. Glömde skriva det i TS, men det är som att han tycker att det är roligt att han kan kissa och att det blir en pöl att leka i (om jag inte hinner se i tid). Håller ut naket nån dag till och provar med kalsingar om det inte blivit bättre. Är mest rädd för soffan som är ganska ny och som han just lärt sig klättra upp i på egen hand.

• Loreena

Min son blir ett snart och han gör på ett liknande sätt. Han kissar och bajsar på pottan på morgonen, sitter där länge och väl och bläddrar i en bok med mig, sedan kryper han iväg, kissar en skvätt, ställer sig upp på något lämpligt ställe och bajsar en hög till på golvet!
    Varför bajsar han inte klart allt på pottan istället? Vi tycker inte att det är någon stor grej om han bajsar lite på golvet utan vi sätter honom bara på pottan igen och plockar upp bajset utan att göra någon affär av det. Har ni andra liknande erfarenheter? Hur har ni gjort då?

• Alexe

Såhär tre månader senare har det där gått över. Nu kissar han inga lekskvättar längre, men har istället börjat hävda sin egen vilja och totalvägrar ibland potta och toa för att istället gå iväg och kissa på golvet, i sängen eller i blöjan (som vi har återgått till att ha på för det mesta).

Så Loreena: allt går väl i perioder antar jag. Jag har slutat hoppas på att bli av med blöjorna tidigt (eller ja, det blir kanske fortfarande tidigare än snittet, men absolut inte rekordtidigt på nåt sätt) och är istället glad att slippa nästan alla bajsblöjor och trots allt de flesta kissblöjor. Och överlycklig de få gånger sonen springer mot toan och ropar memma memma för att han vill bajsa :)

Svar på tråden Roligt att kissa på golvet