• Mysgrodan

När berätta för chefen om graviditeten?

Hej, 
    Jag jobbar heltid på kontor och har fast jobb. Kommer försöka jobba så länge det går.
    När bör man berätta för sin chef att man är gravid. Man vill ju vara schysst så att han får god tid på sig att hitta en vikarie för min tjänst. Samtidigt vill man ju inte berätta för tidigt heller. Berätta gärna hur ni gjorde!

• Svar på tråden När berätta för chefen om graviditeten?
  • BejbyBoo

Jag blev sjukskriven för illamående tidigt i graviditeten och blev mer eller mindre tvungen att berätta då. :-/ Hade helst väntat till efter KUB-testet i v 12+0, men så blev det inte.

♥ Älskade E, född december 2008 - Älskade liten, beräknad december 2011 ♥
  • Mysgrodan

Oki, ja det finns ju omständigheter som gör att man måste berätta. Ingen fler som vill dela med sig av sina erfarenheter och tankar?

• eilien

Berättade ganska tidigt för min närmsta chef, i v10 tror ja. Sen fick övriga kollegor reda på det i v12 då vi var på konfrens så det märktes ganska tydligt då.

• Sweet life

Du måste berätta senaste 2 månader innan du ska gå på föräldraledighet...

• jennsa84

Jag berättade för min chef strax innan semestern förra året. Och hade BF i mitten av dec. Detta var iofs för att det efter semestern skulle synas trodde jag (fast det gjorde det inte...) och för att jag visste vilken tid det skulle ta att få ut annons, ta ut kandidater, hitta tid för intervju för alla i rekryteringsgruppen (jobbar kommunalt som chef inom äldrevården) och att personen skulle hinna få inskolning. Sen hade nog ryktena redan börjat gå då det är en liten ort jag jobbar i. Jag berättade det på telefon "tänkte bara berätta att jag är gravid och går på mammaledighet i december". Och hon var faktiskt nästan den som lät mest glad av alla jag berättade för.

• jennsa84

Fast du behöver inte berätta förrän 2 månader innan. Men ur ett chefsperspektiv vill man ju veta så tidigt som möjligt, iaf jag. Du kan väl be din chef att behålla det för sig själv ett tag tills du är redo att berätta för kollegor?

• Sparven11

Hej Mysgrodan! Jag har också grubblat på detta, men bestämt mig nu. Jag är i v 13 (BF slutet av november) och tänkte berätta för min chef imorgon. Kanske är tidigt (?), men de har just börjat lägga schema för nästa läsår...

Du skriver att du vill jobba så länge det går. Så tänker jag också. Har du funderat på hur länge du vill vara hemma? Jag jobbar halvtid och vill tillbaka ganska snart. Tror jag kommer bli galen om jag ska gå ensam hemma med barnet hela dagarna. Och maken har möjlighet att lägga om schema alternativt ta ut pappaledighet för att täcka upp resten av 50%.

• C R

Jag berättade jättetidigt., redan i  v 7. Jag vet att chefen uppskattar det jättemycket. Givetvis berättar hon inte för mina kollegor.

• Mirella85

Hej,  Jag är i v18 idag och har inte berätta det än för min chef. Men ska göra det nästa vecka för nu kan jag inte dölja det längre. har ett yrke där jag måste ha unifrom så nu e det svårt o knäppa byxorna så det är dag o berätta. ville helst inte berätta för tidigt imed ville veta att e okej med barnet men nu känner jag att jag e redo,
    tycker alla ska berätta när dom känner sig redo. detta e mitt första barn och vi har inte så många kvinnor i vårt företag så e lite nervös över hur min chef kommer ta det.

Men låt det ta den tid det tar och berätta när du känner för det
    lycka till

• miapia

Jag berättade för min chef redan i v9. Vi skulle åka utomlands med jobbet då och det kändes bra att någon visste om det. Nästa gång kommer jag nog vänta till v12.

Svar på tråden När berätta för chefen om graviditeten?