• Enya70

    Madagaskar

    Jag och min man har fått erbjudande om att få sätta igång att sammanställa papper till Madagaskar för syskon. Egentligen står vi i kö till colombia men fick nu detta derbjudande. Finns det någon här med erfarenhet av Madagaskar? Skriv gärna och berätta

  • Svar på tråden Madagaskar
  • Enya70
    chatnoir skrev 2011-05-17 19:40:12 följande:
    Åh, jag önskar att vi kunde åka till Madagaskar!! Vi var på väg dit, men valde Kina istället pga den långa vistelsetiden. Vi har hus och katter och jag ser inte hur vi skulle kunna vara borta så länge...annars hade det varit helt perfekt eftersom min man är fransman och vi talar franska hemma. Underbart att höra om hur bra det har gått för er!  
    Kul att höra från dig också. Har ni varit iväg till Kina än eller väntar ni på barnbesked?
    Kramar {#emotions_dlg.flower}
  • chatnoir
    Enya70 skrev 2011-05-17 20:14:39 följande:
    Kul att höra från dig också. Har ni varit iväg till Kina än eller väntar ni på barnbesked?
    Kramar {#emotions_dlg.flower}
    Vi var i Kina 2009, skickade papper hösten 2008. Vi blev erbjudna att var pilotfamilj till Madagaskar, men valde Kina eftersom det passade oss bättre f a gällande vistelsetiden. Men jag hade länge drömt om Madagaskar eftersom det stämde bra in på oss som är fransktalande och vi har vänner till familjen i Frankrike som är engagerade i olika biståndsprojekt på Madagaskar. Roligt att höra om familjer som har varit där eller är på väg dit!
  • Ethi

    Spökdjuret, tack för svaret! Det låter ju faktiskt som ett riktigt smidigt land att resa till och få barn ifrån, om man bortser från det första boendet då Fast jag förstår att ni valde det, det lät ju liksom tryggt i namnet...

  • Enya70
    Spökdjuret skrev 2011-05-17 18:27:59 följande:
    Vår dotter pratade franska och malagassy när vi fick henne, men hon släppte det efter typ 2 dagar!
    Jag vet inte om vi har haft en enorm tur, men hon började snappa upp svenska direkt och när människorna där nere pratade franska med henne så svarade hon inte alls.
    Vi pratade själva bara svenska med henne och" rättade" henne så fort hon sa något på franska så hon har lärt sig enormt fort. Glad

    De andra som vi träffat som adopterat därifrån har vad jag vet heller inte haft några problem med språket.
    Jag var själv orolig eftersom hon ju skulle vara 3 år när vi kom ner, och en 3 åring pratar ju en del....
    Jag var rädd att jag inte skulle förstå vad hon sa och att hon skulle vara rädd eftersom hon i sin tur inte alls skulle förstå oss, men det har gått fantastiskt bra! Skrattande

    Nej, vad jag vet så har inga syskonpar kommit under 2010, och under 2011 har vad jag vet inga barn alls kommit från Madagaskar.

    AdoptionsCentrum har en fantastisk representant på plats som hjälper till med översättningar och tolkar vid alla formella kontakter, så det hade vi inga som helst problem med.

    Stor Kram och Lycka till!
    Vad skönt att det gått så bra med språket. Jag tror jag såg på AC:s hemsida att det kommit 2 barn i mars och april från Madagaskar i år. Er dotter är väl ett av dem antar jag Glad
  • Enya70

    Idag har vi pratat med AC igen och vi ska bestämma nu vilken dag som helst hur vi ska göra.
    Svårt det där att veta vilket som blir bäst.

    Colombia: 54 barn per år varav 7 syskonpar
    Madagaskar: 0-2 barn per år och 1 syskonpar hittils

    Colombia: skicka papperna i höst sedan 6-12 månader på barnbesked
    Madagaskar: skicka papperna nu ca 12 månader till barnbesked

    Chansen att få ett tvillingpar som då är lite yngre är nog större från Madagaskar.

    Men om det inte dyker upp ngt syskonpar alls på ett år på Madagaskar så får vi byta till ett barn och det vill vi ju inte. För vi måste få barnbesked inom 1.5 år för då går vårt medgivande ut och då jag då är 42 år får vi bara förlängt om vi har barnbesked.

    Hur göra???

    vad tänker ni om detta? Synpunkter? Förslag?
    Hur skulle ni gjort?

    Kramar Hjärta

  • chatnoir
    Enya70 skrev 2011-05-23 14:06:04 följande:
    Idag har vi pratat med AC igen och vi ska bestämma nu vilken dag som helst hur vi ska göra.
    Svårt det där att veta vilket som blir bäst.

    Colombia: 54 barn per år varav 7 syskonpar
    Madagaskar: 0-2 barn per år och 1 syskonpar hittils

    Colombia: skicka papperna i höst sedan 6-12 månader på barnbesked
    Madagaskar: skicka papperna nu ca 12 månader till barnbesked

    Chansen att få ett tvillingpar som då är lite yngre är nog större från Madagaskar.

    Men om det inte dyker upp ngt syskonpar alls på ett år på Madagaskar så får vi byta till ett barn och det vill vi ju inte. För vi måste få barnbesked inom 1.5 år för då går vårt medgivande ut och då jag då är 42 år får vi bara förlängt om vi har barnbesked.

    Hur göra???

    vad tänker ni om detta? Synpunkter? Förslag?
    Hur skulle ni gjort?

    Kramar Hjärta
    Jag tänker spontant att Colombia verkar säkrare. Lycka till med ert beslut!
  • Enya70
    chatnoir skrev 2011-05-23 16:18:05 följande:
    Jag tänker spontant att Colombia verkar säkrare. Lycka till med ert beslut!
    Tack för svar!
    Jo, det lutar nog åt det men kräver lite mer eftertanke innan vig er det definitiva beskedet.
  • villsågärna38
    Enya70 skrev 2011-05-23 14:06:04 följande:
    Idag har vi pratat med AC igen och vi ska bestämma nu vilken dag som helst hur vi ska göra.
    Svårt det där att veta vilket som blir bäst.

    Colombia: 54 barn per år varav 7 syskonpar
    Madagaskar: 0-2 barn per år och 1 syskonpar hittils

    Colombia: skicka papperna i höst sedan 6-12 månader på barnbesked
    Madagaskar: skicka papperna nu ca 12 månader till barnbesked

    Chansen att få ett tvillingpar som då är lite yngre är nog större från Madagaskar.

    Men om det inte dyker upp ngt syskonpar alls på ett år på Madagaskar så får vi byta till ett barn och det vill vi ju inte. För vi måste få barnbesked inom 1.5 år för då går vårt medgivande ut och då jag då är 42 år får vi bara förlängt om vi har barnbesked.

    Hur göra???

    vad tänker ni om detta? Synpunkter? Förslag?
    Hur skulle ni gjort?

    Kramar Hjärta
    Svårt. Hur ser det ut med ålder på barn ifrån Madagaskar. Själv är jag född -71 och vi har helt valt bort Colombia för att vi som vi förstått det bara kan få ett rätt stort barn därifrån. Nu ser jag ju att ni är ute efter syskon men det kan ju vara något att ta hänsyn till också. Hur brukar det se ut med åldrar på syskon ifrån Colombia? Berätta gärna hur ni resonerar, ni ligger några månader före oss i processen så alla input man kan få här är ju bra att ha Kram och lycka till!
  • Enya70
    villsågärna38 skrev 2011-05-24 17:23:36 följande:
    Svårt. Hur ser det ut med ålder på barn ifrån Madagaskar. Själv är jag född -71 och vi har helt valt bort Colombia för att vi som vi förstått det bara kan få ett rätt stort barn därifrån. Nu ser jag ju att ni är ute efter syskon men det kan ju vara något att ta hänsyn till också. Hur brukar det se ut med åldrar på syskon ifrån Colombia? Berätta gärna hur ni resonerar, ni ligger några månader före oss i processen så alla input man kan få här är ju bra att ha Kram och lycka till!
    Jo, jag är ju född -70 (min man -74) så vi hade också valt bort Colombia först.
    Men pga av att vi har syskonmedgivande så går man på åldern på det äldre barnet och när det gäller syskon så är AC:s rekommendationer oavsett land att man har medgivande möjligen 0-48 månader men säkrast 0-60 mån.
    Så då går det ju bra med Colombia.

    Jag vet faktiskt inte hur det ser ut med åldrarna på syskon från Colombia. Det ska jag ringa och fråga om.
    Vad gäller Madagaskar har det bara kommit ett syskonpar, ålder för mig okänt. Men det finns potential att få ganska så små tvillingar därifrån.

    Då det är ju såklart anledningen till att vi ändå funderar på Madagaskar trots att Colombia känns säkrare.

    Hur ser det ut för er då? Har ni fått ert medgivande? Vi fick vårt i januari
    Kramar Hjärta
  • Ålen returns

    Svåra funderingar!

    Jag inboxar dig med några tankar jag har

  • Enya70
    Ålen returns skrev 2011-05-24 19:35:13 följande:

    Svåra funderingar!

    Jag inboxar dig med några tankar jag har


    Tack så jättemycket för det. Jag ska strax läsa Glad
  • villsågärna38
    Enya70 skrev 2011-05-24 17:49:09 följande:
    Jo, jag är ju född -70 (min man -74) så vi hade också valt bort Colombia först.
    Men pga av att vi har syskonmedgivande så går man på åldern på det äldre barnet och när det gäller syskon så är AC:s rekommendationer oavsett land att man har medgivande möjligen 0-48 månader men säkrast 0-60 mån.
    Så då går det ju bra med Colombia.

    Jag vet faktiskt inte hur det ser ut med åldrarna på syskon från Colombia. Det ska jag ringa och fråga om.
    Vad gäller Madagaskar har det bara kommit ett syskonpar, ålder för mig okänt. Men det finns potential att få ganska så små tvillingar därifrån.

    Då det är ju såklart anledningen till att vi ändå funderar på Madagaskar trots att Colombia känns säkrare.

    Hur ser det ut för er då? Har ni fått ert medgivande? Vi fick vårt i januari
    Kramar Hjärta
    Hej! Ja det är inte lätt det här med val av land, man måste ju tänka på så mkt VI trodde att vi skulle bli klara i maj men jag blev gravid tidigare i vår så vi tog det lite lugnt i utredningen i några veckor men jag fick missfall i v.8 så nu är vi igång med utredningen igen. Blir nog klara efter sommaren som det ser ut nu. Funderar just nu mkt på syskon från Taiwan (BfA) men står även i kö hos AC så kanske Madagaskar skulle kunna vara nåt för oss iaf. Vi är inne på 0-48 månader för äldsta syskonet. Kram
  • Brumelina

    Hej! Jag har läst i tråden och är lite nyfiken på hur det går för alla. Jag och min man får vårt medgivande villken dag som helst och vi är väldigt nyfikna på Madagaskar och kan nog skicka papper inom kort. Det enda vi funderar över är vistelsetiden men det ska nog gå bra.
    Jag är nyfiken på om det är någon som är på gång eller står i kö till Madagaskar. Skulle vara roligt att prata lite. KRAM
       

  • Brumelina

    Hallå! Vill kolla om någon är på g för Madagaskar eller nyligen varit där? Vi kommer skicka våra papper dit. Det vore så roligt att komma i kontakt med någon som kanske är på gång.

Svar på tråden Madagaskar