Theodors Mamma skrev 2011-10-06 14:29:35 följande:
Jag har inget intresse av att delta i en diskussion om huruvida jag bör amma mitt barn eller inte!
Jag vill amma mitt barn så länge som möjligt då JAG anser att det är det bästa för honom! Då ammning är det mest naturliga anser jag också att det är det bästa för honom. I och med att jag även vet att jag inte kommer att kunna amma honom så många månader till vill jag amma honom så länge det bara går. Jag har massa mjölk, han går upp i vikt och är för det mesta väldigt nöjd vid bröstet! Så varför skulle jag inte fortsätta amma bara för att han krånglade igår? Ska man verkligen ge upp så lätt? Barn är ju individer och har bra och dåliga dagar de också och enligt BVC är ju detta ett vanligt beteende hos barn - att de till och från blir arga vid amning.
Jag förstår mycket väl att ammning inte fungerar för alla och att ersättning då är ett alldeles utmärkt alternativ, men i vårt fall fungerar amningen alldeles för bra för att ge upp och gå över på ersättning!
Tips och erfarenheter kring "arga barn i samband med amning" mottages tacksamt, men diskussionen kring att jag ska gå över till ersättning istället kan vi lägga ner!!!
Jag skrev tidigare i tråden men jag upprepar mig.. Jag tror verkligen det löser sig! Och eftersom du vill att dt ska fungera så säger jag Kämpa på! Jag blev tokig stundvis i början (första månaderna) jag ammade, men är så glad idag att jag inte gav upp.
Jag kunde inte amma min dotter pga diverse problem och alldeles för dåligt stöd, samt för lite kunskap. Därför kände jag den här gången att det var otroligt viktigt för mig att verkligen försöka, jag ville verkligen amma. Men i början var det jobbigt...första två veckorna åt han hela tiden, dygnet runt, sen kom den här "arga" perioden. Han bökade, stökade, skrek, sprattlade, ja allt! Jag provade ju som sagt att ge ersättning för jag trodde att han inte fick i sig ordentligt trots att mjölken sprutade... Han blev dock varken gladare eller nöjdare av det och inte sov han bättre heller ;)
Idag (han är 4 mån) fungerar amningen jättebra!! Och jag som haft både bebis uppfödd med flaska och bebis uppfödd med amning kan inte säga annat än att amningen är superpraktiskt! Och mysigt! Visst, att mata med flaska är också mysigt men jag föredrar ändå att amma nu när jag fått prova på det på riktigt också :)
Jag vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget mer än att peppa dig!! Jag önskar dig lycka till & jag tror på att de flesta kan få en fungerande amning om man bara kämpar lite. För inte är det enkelt alla gånger, det är jag ett levande exempel på, men det går oftast! Lycka till!!