• annawestergren

Strattera i kombination med Ritalin?

Jag har varit på möte idag med BUP och överläkaren ang medicinering på min son som snart blir 9 år och har Damp, Tourettes och autistiska drag.  Läkaren har svårt att ge honom medicin som kommer att passa då han har bland-diagnos... Jag vill gärna testa medicin för att göra det lätare för honom i skolan osv. Men biverkningarna skrämmer mig, hon sa att aptiten blir sämre och att hungerskänslan i vissa fall helt kan försvinna. 

Han har ju energi som 500 barn och äter som en oxe idag eftersom han gör av med så mycket energi och behöver påfyllnad ofta - men han ser ändå ut som en pinne och det oroar mig hur det då komer att bli utan aptit! Han är ju en väldgt bestämd pojke, svår att rubba (även om jag är envisare) så jag ser problem vid matstunden om jag ska behöva bråka med honom för att få i honom mat Gråter  Matstunden ska ju vara lugn och ett sätt för familjen att umgås och prata om dagen som varit osv... 

Är det någon som har samma kombination av medicin och råd ang just matsituationen - hur får ni i era barn mat? Vad är dom vanligaste biverkningarna? Hur hanterar ni allt? Bättre med eller utan medicin? Många frågor som far runt i huvudet!

Jag frågar mig själv om det verkligen är värt det, behöver era erfarenheter och tankar! 

• Svar på tråden Strattera i kombination med Ritalin?
  • Mallews

Jag har inga barn utan har bara erfarenhet dels av mig själv, men också ett syskonbarn som har Damp samt en bror med ADHD. Medicinen gör så att man bli sänkt, jag kände tydligt av effekten själv. Visst blir det lite lättare att koncentrera sig men med det så försvinner stora delar av förmågan till kreaktivitet.
    Jag har problem med mat, så även mitt syskonbarn. Vi är båda pinnar och på ingen av oss var medicin särskilt lämpligt. Det som händer är att hungerskänslorna försvinner så att man behöver sätta rutin på måltiderna, snarare än kunna äta för att bli mätt. Själva njutningen försvinner helt, maten blir bara en rutin med syfte att lagra energi.
    Vanlig biverkning går att läsa om här; www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2
    samt här; www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Jag fick själv illamående, hög puls samt huvudvärk.
    Bättre med eller utan? Bättre utan.

• annawestergren

Hmm, ja det låter onekligen jobbgt om det blir så... Jag har vänner som beskriver motsatsen men det är ju precis som läkaren säger - alla reagerar olika - jag har sån ångest över om jag ska eller inte ska! Tack för att du delar med dig!!!! Behöver verkligen få fler synvinklar!

• Mallews
    annawestergren skrev 2011-05-12 16:25:42 följande:
    Hmm, ja det låter onekligen jobbgt om det blir så... Jag har vänner som beskriver motsatsen men det är ju precis som läkaren säger - alla reagerar olika - jag har sån ångest över om jag ska eller inte ska! Tack för att du delar med dig!!!! Behöver verkligen få fler synvinklar!
    Du kan väl prova, fungerar det inte så är det bara att avbryta men fungerar det så är det ju jättebra. Sedan är det olika mellan Concerta, Ritalin och Strattera hur kroppen reagerar. Vissa kombinerar också.
  • annawestergren
    Mallews skrev 2011-05-12 16:45:23 följande:
    Du kan väl prova, fungerar det inte så är det bara att avbryta men fungerar det så är det ju jättebra. Sedan är det olika mellan Concerta, Ritalin och Strattera hur kroppen reagerar. Vissa kombinerar också.
    Ja, det som är bra med Ritalin är ju att det går ur kroppen ganska fort men med Strattera tar det längre tid, där måste man trappa ner o så... Jag får väl hålla tummarna för att det passar honom =/ testa tänker jag göra, vill veta vad jag har att vänta mig iaf... Suck, läkaren sa att han skulle bli värre när han varvar upp efter Ritalin går ur kroppen på eftermiddagen och det vet jag fan inte om jag orkar med - som det ser ut nu utan mediciner så funkar det ju hemma iaf, jag klarar av honom och vi har ganska bra rutiner... Skolan gör det jävligt bra dom med men det är ju det här med inlärningen och frågan om han kommer att klara målen =(
  • lars petersson

Hej!Jag är 51 år och äter ritalin (hög dos 320mg)och det är väldigt individuellt från person till person vad man behöver så tänk inte på min höga dos.....
    Det var ett rent helvete att sätta in rätt dos och efter lång lång tid (flera flera månader)så har ju nu nått mitt mål.Och mår idag bra!Hade länge 240 mg men kroppen bande sej så nu äter jag 320 mg.Misstänker att man kanske ska hoppa över ett par dagar medicin då man känner att medicinen slutar att ge effekt för man kan ju inte höja i all oändlighet.......!Håller man upp ett par dar fäster ju ritalinan bättre.Har även tourett.i början så åt jag nästan inte alls och gick ner 20 kg men det var det värt för jag vägde nästan 100 kg och är 178 cm lång.Idag äter jag och har inte mkt ticks under dagen men det kan komma på kvällen då medicinen går ur!OBS!!!NÄR MAN SÄTTER IN RITALIN SÅ KAN TICSEN BLI MKT VÄRRE SÅ DDET ÄR EN JÄVLIG RESA ATT BLI INGÅDD IAF FÖR MEJ!.Tar 160mgx2 kl 11 och kl 14! Idag slipper jag trötttheten och alla coffeintabletter behöver inte heller hästdoser imovan.Behöver det inte alls!!!!Tar ibland direktverkande melantonin (på lisens)och har ett bra liv,men tveksamt om jag skulle rekomendera ritalin till höger och vänster?Därför den resa jag hade inann jag blev inställd var inte att leka med.Periodvis paranoid åxå,men i dag mår jag bra!!!

Svar på tråden Strattera i kombination med Ritalin?