• sommarbarnen

En med ADHD fick 200.000 i ersättning

En nära släkting (14 år) fick 200.000 i ersättningen från barnförsäkringen  efter att föräldrarna gjort en utredning för ADHD.

Mycket pengar :))) Ville bara tipsa er som har barn med ADHD att det finns (beroende på vilken typ av försäkring man har) kan få ut ersättning!

• Svar på tråden En med ADHD fick 200.000 i ersättning
  • Hyperduttan
    2ggrpappa skrev 2011-08-25 01:56:29 följande:
    så du fick ersättning för att du har adhd? fick du diagnosen som barn eller vuxen?

jag fick min diagnos i år och undrar om jag kan få ersättning, för mina föräldrar hade försäkring på mig när jag var barn.
    kanske är svårt att få ersättning i vuxen ålder.

min son har inte fått adhd-diagnos men vi fick pengar för att han har utvecklingsförsening och språkstörning, men jag tror att det innebär att vi inte kan få någon ersättnig för adhd.
    Det är krångligt med försäkringarna
    Jag skadeanmälde innan jag fyllt 25 år, vet inte om det spelar någon roll egentligen, kanske måste man sökt vård innan då? Jag fick ekonomisk invaliditet pga "psykisk ohälsa" har fler diagnoser, men då jag sökte fokuserade jag på adhdn, men mina journaler har ju dom läst och där kan det nog stå en himla massa. För att få engångsbelopp var iaf villkoret att man inte är arbetsför dvs på aktivitets/sjukersättning.

Kolla upp med det bolaget du hade om du besökt vården medans du var försäkrad där borde det gå att skadeanmäla.  
  • 2ggrpappa
    Hyperduttan skrev 2011-08-25 17:58:12 följande:
    Jag skadeanmälde innan jag fyllt 25 år, vet inte om det spelar någon roll egentligen, kanske måste man sökt vård innan då? Jag fick ekonomisk invaliditet pga "psykisk ohälsa" har fler diagnoser, men då jag sökte fokuserade jag på adhdn, men mina journaler har ju dom läst och där kan det nog stå en himla massa. För att få engångsbelopp var iaf villkoret att man inte är arbetsför dvs på aktivitets/sjukersättning.

Kolla upp med det bolaget du hade om du besökt vården medans du var försäkrad där borde det gå att skadeanmäla.  
    skall kolla upp det där.

arbetsför? jag har varit arbetslös sedan 2004,
    gått någon kurs, varit pratikant i 6 månader men inget fast arbete,
    Har haft aktivitetsstöd sedan 2004. fast det kanske inte är samma som aktivitetsersättning...det finns ju så många namn på alla pengar man kan få.
    Har svårt för nya människor så nytt jobb är jobbigt.
  • Hyperduttan
    2ggrpappa skrev 2011-08-29 14:16:23 följande:
    skall kolla upp det där.

arbetsför? jag har varit arbetslös sedan 2004,
    gått någon kurs, varit pratikant i 6 månader men inget fast arbete,
    Har haft aktivitetsstöd sedan 2004. fast det kanske inte är samma som aktivitetsersättning...det finns ju så många namn på alla pengar man kan få.
    Har svårt för nya människor så nytt jobb är jobbigt.
    Aktivitetsersättning/sjukersättning är det som kallats "sjukpension" tidigare... det första är om man är under 30 det andra om man är över, är i princip samma... 

Men man ska ju kunna få basbelopp för att täcka läkarvård, mediciner och inkomstbortfall, jag fick två basbelopp år två och tre efter jag skadeanmält... årsbelopp ligger kring 40tusen tror jag hos de flesta bolagen. 
  • Vintergatan

Vi tecknade en tilläggsförsäkring på barnförsäkringen för dolda funktionshinder hos barn till en viss ålder på trygg hansa. Är det någon som har erfarenhet hur det är med det bolaget? Betalar de ut en engångssumma för t ex adhd?.

• Linnea och Hillevi
    Vintergatan skrev 2011-09-04 21:08:31 följande:
    Vi tecknade en tilläggsförsäkring på barnförsäkringen för dolda funktionshinder hos barn till en viss ålder på trygg hansa. Är det någon som har erfarenhet hur det är med det bolaget? Betalar de ut en engångssumma för t ex adhd?.
    Tror de gör det, i alla fall om man tecknat den där tilläggsförsäkringen innan barnet var 6 månader.
  • Falangist
    Vintergatan skrev 2011-09-04 21:08:31 följande:

Tillägget ska ha betalats före barnet fyllde sex månader och man ska uppbära vårdbidrag från FK med minst 1/4 ersättning, för att ha rätt till TH:s ersättning, som är ett engångsbelopp på 100 000 kronor.
  • Leo03

jag har en fråga ? Om man har försäkrat sig hos folksam sedan får ett diagnos på ADHD o när man är 24 år o tidigare har man bet om det o sagt att man vill bli utred o dom har skit i det helt o inte vill utreda men står ju på papper att man har velat o dom har ej gjort det, sedan till och med att det gick för långt att man åkte in i ungdomshem för massa utbrott o problem har man då rätt till ersättning ? nå får gärna svara på detta mail är ni snälla!!!! Leo 
    [email protected]

• unforgettable

Folksam betalar ut för både adhd och autism. Även lindriga former! Utan varken tilläggsförsäkring eller något. Vi har bara vanlig barnflrsäkring.

• a123

Någon som vet vad som gäller för folksams barnförsäkring? Jag har fått ut pengar, 10% för medicinsk invaliditet, pga aspergers syndrom. Tydligen har man inte rätt till ekonomisk invaliditet med den diagnosen. Men om de begränsningarna inte fanns när försäkringen tecknades då, om de ändrat försäkringsvillkoren genom åren och skrivit dit det senare? Har jag fortfarande inte rätt till ekonomisk invaliditet då om jag inte kan arbeta?

• Severus

100.000 i en klumpsumma för sonen. TryggaBarn Plus försäkring

För dottern som hade gamla försäkringen innan plus kom, får vi samma belopp som vi får vårdbidrag för henne. Lika länge vi får vårdbidrag. Vi har halvt för henne och halvt för sonen.

sonen inom autismspektrumet.

Dottern adhd och asperger

Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • cattus

Om man inte har vårdnadsbidrag på barnet då? Kan man få ersättning ändå? Vad för? Sonen har "lindrig" Asperger

• boppen88

Hej! Ber om ursäkt för att jag drar upp en gammal tråd men det har blivit aktuellt för mig att söka ersättning från Folksam. Jag fick beslut igår att jag får ett engångsbelopp på 89000kr vilket är 10% av 890000 som är max. De tittar på invaliditet och bedömmer efter att en medicinsk rådgivare tittat på alla ens journaler. Jag är 25 år gammal och fick min diagnos när jag var 19 och precis börjat första året i gymnasiet för tredje gången. 

Till min fråga, finns det någon som fått ersättning från Folksam som överklagat sitt beslut eller känt att de är värda mer än 10% då ADHD påverkat livet mer än så?

Jag sitter just nu utan el och skulder upp till öronen pga ADHD. Att jag inte fått hjälp, inte haft råd med medicinen. Jag hoppade av skolan två gånger och har inte kunnat fixa jobb. Ingen på Folksam har ens pratat med mig, utan de går rakt av på vad som står i journalerna.

• Katarina 436
    boppen88 skrev 2013-12-17 13:09:00 följande:
    Hej! Ber om ursäkt för att jag drar upp en gammal tråd men det har blivit aktuellt för mig att söka ersättning från Folksam. Jag fick beslut igår att jag får ett engångsbelopp på 89000kr vilket är 10% av 890000 som är max. De tittar på invaliditet och bedömmer efter att en medicinsk rådgivare tittat på alla ens journaler. Jag är 25 år gammal och fick min diagnos när jag var 19 och precis börjat första året i gymnasiet för tredje gången.  Till min fråga, finns det någon som fått ersättning från Folksam som överklagat sitt beslut eller känt att de är värda mer än 10% då ADHD påverkat livet mer än så? Jag sitter just nu utan el och skulder upp till öronen pga ADHD. Att jag inte fått hjälp, inte haft råd med medicinen. Jag hoppade av skolan två gånger och har inte kunnat fixa jobb. Ingen på Folksam har ens pratat med mig, utan de går rakt av på vad som står i journalerna.

Hej! Jag har precis för någon vecka sedan skickat iväg mina journaler till folksam. Hur lång tid tog det för dig innan beslut?
  • deetour

Jag tänkte bidra tråden med några kunskaper som jag fått genom trial and error.

Jag fick en hjärnskada vid en trafikolycka 2månader innan min 25årsdag.
    Där var turen på min sida till vis del. Skandia barn och ungdomsförsäkring var ju då gällande vilket gav ekonomisk ersättning om 4000sek i månaden under sjuktiden samt medicinsk invaliditet på 6%. För skador i nacke och axlar.

När jag nu 10år senare förrått att mitt beteende förändrades avsevärt den dagen har jag via vårdcentralen fått till stånd en ADHD utredning vid 33års ålder.
    Nu visade utredningen att jag har 67% a ADHD syntom me pga av hjärnskadan jag ådrog mig vi trafikolyckan.  Kogniativa nedsättningar narkolepsi utmattad efter några timmar utanför hemmet , koncentration och uppmärksamhets nedsättning och hjärntrötthet.

Följande regler och lagar bör gälla i mitt fall.
    Den 6% bedömningen gjordes 2007 av skandia. Trafikförsäkringen antog samma linje.  Då besvären är lång mycket mer omfattande skickade jag en ansökan om omprövning 2013-12-01 vilket dom har nu gör.  

Men här blir reglerna och lagarna motståndare.  För skandia BoU har försäkringsregler som regerar, trafikförsäkringen har skadeståndsrättslig utgångspunkt.
    Skandia har gjort gällande att försämring av min hälsa kan göras längs 3år efter att försäkringen slutade att gälla alltså 2007. Detta gäller dock delen om
    medicinsk invaliditet,  Ekonomisk invaliditet har ingen precisering utan anses uppkomma när den visar sig.

Att få ersättning för ADHD som vuxen:
    Detta är en klurig fråga men så som jag förstod skandia blir en sjukdom aktuell den dagen som man för första gången uppsökte läkare för symtomen.
    Detta leder till att om man inte har besökt vårdcentralen i ärrendet innan sista dagen för försäkringens villkor har sjukdomen uppkommit när försäkringens gilltighet.

Vänligen Fredrik Wallin

• camfer

Var detta på Folksam? Har skickat in papper på min son som är 11 och precis fått diagnos adhd och vill gärna veta om någon fått ersättning för detta?

• Fredde104

Ni som har fått ersättning av Folksam, från att ni fick hem brevet där det står hur mycket man kommer få i ersättning, hur lång tid tog det innan ni hade pengarna?

• Allan i brallan

Du kan ansöka om skadestånd för adhd även som vuxen, men du måste ha haft barnförsäkring utan att ha avbrutit den som jag har förstått det.
    Den håller upp tills du är 25 iaf om du har Folksam, gäller förmodligen de flesta försäkringsbolag.

Ring ditt försäkringsbolag och ansök det genom din barnförsäkring om du hade någon, fungerar även om du inte längre går under barnförsäkringen. 

• abdull

Hej jag har en fråga. 
    jag är kille på 24 år. 

idag har jag ingen diagnos ingen försökring ingenting.  jag gick till psyket och dom har en på början utredning. om adhd ashbergas och flera utredningar/ diagnos. hyr kan man få ersätning om man får dom diagnoserna. och vilken försökrings polag ska man ha. för idag just nu har jag ingenting ingen diagnos ingen försökring. jag vill veta hyr det ligger till 

Svar på tråden En med ADHD fick 200.000 i ersättning