• Avva

Obekväm arbetstid, ekonomi och annat praktiskt

Hur tänker ni som är ensamma föräldrar när det är dags att börja jobba igen, har ni mött motstånd från arbetsgivare? Jag jobbar både kvällar och helger men kan styra mycket av min arbetstid - dock ingår alltid 2-3 helger i månaden och 1 kväll i månaden. Inte mycket men mina föräldrar bor 60 mil bort och det går ju inte att be mina få vänner att passa så regelbundet - att dom ska binda upp sig så många helger. Jag har dessutom två hundar som ju inte kan vara ensamma mer än 6 timmar vilket har resulterat i att jag ofta delat upp min arbetstid för att det ska passa - jag har oreglerad arbetstid - eller så kallad förtroendearbetstid. Men med dagistider så kan jag ju inte längre göra så.

Sen undrar jag hur det funkar för er med ekonomin - vad får ni för pengar från FK, någon som får bostadsbidrag eller underhållsstöd (då pappan inte finns med i bilden och/eller ej betalar underhåll) Jag är inte alls lågavlönad men inser att det blir tufft då det finns lån på huset och även studielån.

Är det något annat praktiskt som någon insett och tycker är viktigt?

Ni får gärna också berätta positiva saker -blir så lätt man fastnar i det negativa.

TAcksam för svar!!!

• Svar på tråden Obekväm arbetstid, ekonomi och annat praktiskt
  • madamezzaj

Jag har fått hjälp av kommunen genom att en anställd barnvakt får betalt på dessa obekväma arbetstider. Det var inte lätt att få reda på att det fanns denna möjlighet men efter lite sökande så gick det vägen. Har mina föräldrar på helt annan ort och var nyinflyttad där vi nu bor. Efter några år (och underbara grannar) är det bra mycket lättare att organisera knasiga arbetstider även om barnvakten inte har möjlighet. Den där delen med att be andra om hjälp är svår men jag lär mig långsamt . Fast det handlar nästan alltid om jobb.
    Sedan har jag turen att ha en kompis som bor över de dagar hon jobbar i stan. Då åker jag iväg och rider efter nattning

Får underhållsstöd, inget bostadsbidrag. Har eget hus vilket är underbart men rätt dyrt.

• Avva

tack för ditt svar! Det kan ju vara ide att kolla med kommunen då... fast det är säkert olika i olika kommuner. Jag har också hus och som du säger så är det underbart med dyrt! Vart söker man underhållsstöd?

• madamezzaj

Precis - kan vara mycket olika i olika kommuner och vad jag har förstått så är det inget man flaggar med, inte där jag bor iallafall. Det var rätt svårt att hitta tag på personen som skötte detta.
    Här fungerar det så att jag anmälde mitt intresse, fick godkänt och sedan fick jag hitta en person som kunde anställas (om det inte finns fler barnvakter som har tid över). Det var inte helt lätt när jag var nyinflyttad och inte kände en kotte men det löste sig efter att ha frågat runt och fått tips.
    Denna tjej (i mitt fall) blev då checkad och godkänd och sedan var det bara att köra på. Fungerar oftast bra men det är, som sagt, lättare när jag kan komplettera med snälla grannar och några kompisar. Det där med kontaktnät är oersättligt (säger dumsnuten som helst ordnar allt själv).

Hos försäkringskassan ordnar man med underhållsstöd.

• mia maria

Jag är ensamstående på heltid med två barn o jag arbetar skift (kvällar o helger).

Jag har haft tur att få plats på ett kvälls- o nattöppet dagis, som även tar emot min 7-åring efter att fritids har stängt, så på så vis kan jag jobba kvällar utan problem.

Jag hämtar barnen strax efter 20.00, o då har de nattat lillkillen så han sover oftast vidare i bilen på vägen hem så det är bara att lägga honom i sängen när vi kommer hem sen

Helgerna är det värre med, o det har jag varit på arbetsgivaren om från det att lillkillen föddes.

Just nu arbetar jag 75%, vilket i princip tar bort åtminstone en helgdag varannan vecka. Men då vi lägger våra scheman själva så lägger jag de helger jag kan - o sen hoppas jag på att schemat går igenom.
    Jag har min mamma samt en väninna som barnvakt - o så länge det funkar för dem så går det ju bra att jobba helg.
    Jag bävar dock för den dagen då min väninna inte kan eller min mamma inte orkar.

Men så länge det funkar så funkar det iaf bra!

Ekonomiskt så funakr det helt okej; jag ahr underhållsstöd från FK samt bostadsbidrag så länge jag jobbar 75%.
    När jag jobbar heltid så vet jag inte om jag är berättigad till något bostadsbidrag, det var jag iaf inte när jag var ensam med ett barn (har ju nu två).

Svar på tråden Obekväm arbetstid, ekonomi och annat praktiskt