• Ellieott

Om man har vikariat och blir gravid...

Hej hej!
    Nu är det så här: Jag har ett vikariat som går ut i April 2012 på ett jobb där jag trivs toppenbra. MEN jag funderar på att tacka ja till ett väldigt bra jobberbjudande som enhetschef på ett äldreboende. Det är ett mamma-vik som går ut i augusti 2012.

Men vad händer då om jag skulle bli gravid så att bebisen kommer innan datumet då vikariatet tar slut? Kan de säga upp mig på en gång då, eftersom de vet att jag inte kommer jobba hela tiden ut?

Jag vågar knappt ta det jobbet, för tänk om jag blir gravid och arbetslös?! Det går ju inte.
  • Svar på tråden Om man har vikariat och blir gravid...
  • LisaVäntar

Tror inte att de får lov att säga upp dig - om det står från och med - till och med på ditt kontrakt kan varken du eller arbetsgivaren säga upp dig, står det från och med - DOCK LÄNGST till och med tror jag att både du själv och arbetsgivaren kan säga upp dig (dock är ju graviditet aldrig ett godtagbart skäl, så tror du är säker)..

• Ellieott
    LisaVäntar skrev 2011-05-12 17:28:02 följande:
    Tror inte att de får lov att säga upp dig - om det står från och med - till och med på ditt kontrakt kan varken du eller arbetsgivaren säga upp dig, står det från och med - DOCK LÄNGST till och med tror jag att både du själv och arbetsgivaren kan säga upp dig (dock är ju graviditet aldrig ett godtagbart skäl, så tror du är säker)..
    Nej, det är ju förstås inte ett godkänt skäl. Men om man är provanställd så behöver de ju inte någon anledning. Men det är jag ju inte, jag kommer ju i sådant fall vara visstidsanställd. Men ändå. Det vore så väldigt dumt att gapa efter mycket och sen bli arbetslös...
  • LisaVäntar

Du kan ju ställa som krav för att tacka ja att det inte ska stå "dock längst t.o.m." och att det inte ska finnas någon provanställning. Du blir ju själv låst som tusan, men om du inte vill riskera att bli av med jobbet kan det ju vara värt det?

• Ellieott
    LisaVäntar skrev 2011-05-12 17:32:59 följande:
    Du kan ju ställa som krav för att tacka ja att det inte ska stå "dock längst t.o.m." och att det inte ska finnas någon provanställning. Du blir ju själv låst som tusan, men om du inte vill riskera att bli av med jobbet kan det ju vara värt det?
    Ja, för mig spelar det ingen roll om jag blir låst, jag kommer nog knappast att hitta ett jobb som är roligare eller bättre betalt inom en snar framtid. Det är därför jag verkligen inte vill missa chansen....
  • Carisma95
    LisaVäntar skrev 2011-05-12 17:32:59 följande:
    Man kan inte få en provanställning innan visstidsanställningar. En provanställning övergår alltid tills vidare (fast) om inget annat sägs innan övergången.

TS:
    Som sagt, graviditet är definitivt ingen anledning till uppsägning, så där får arb.givaren svårt att uppske annat skäl utan att det ser "misstänksamt" ut.
    Men hur ser det ut på din nuvarande anställningsbevis? Om det är till april 2012, kan du avsluta den anställningen i förtid?
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Ellieott
    Carisma95 skrev 2011-05-13 09:03:16 följande:
    Man kan inte få en provanställning innan visstidsanställningar. En provanställning övergår alltid tills vidare (fast) om inget annat sägs innan övergången.

TS:
    Som sagt, graviditet är definitivt ingen anledning till uppsägning, så där får arb.givaren svårt att uppske annat skäl utan att det ser "misstänksamt" ut.
    Men hur ser det ut på din nuvarande anställningsbevis? Om det är till april 2012, kan du avsluta den anställningen i förtid?
    Jag har egentligen inte rätt att säga upp mig enligt mitt anställningsavtal. Men min chef har sagt att de har som policy att släppa folk efter en månad, om det går. Det finns fler vikarier på mitt nuvarande jobb som har tjänster som går ut i September men som gärna jobbar kvar, så det BORDE inte vara något problem för mig att få sluta. Men jag kan inte veta det förrän jag frågar... Så eventuellt löser det sig "av sig självt"...
  • Carisma95
    Ellieott skrev 2011-05-13 09:13:17 följande:
    Jag har egentligen inte rätt att säga upp mig enligt mitt anställningsavtal. Men min chef har sagt att de har som policy att släppa folk efter en månad, om det går. Det finns fler vikarier på mitt nuvarande jobb som har tjänster som går ut i September men som gärna jobbar kvar, så det BORDE inte vara något problem för mig att få sluta. Men jag kan inte veta det förrän jag frågar... Så eventuellt löser det sig "av sig självt"...
    I så fall är min personliga uppfattning att du borde satsa på det nya jobbet, om du verkligen vill ha det (och det låter så).
    Men det är ju bara du som kan avgöra det. Omöjligt att säga hur din nuvarande och kommande arbetsgivare kommer att reagera, men som sagt. Graviditet är ju inget giltigt skäl för uppsägning, så just det ska inte påverka någonting.
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Ellieott
    Carisma95 skrev 2011-05-13 09:38:04 följande:
    I så fall är min personliga uppfattning att du borde satsa på det nya jobbet, om du verkligen vill ha det (och det låter så).
    Men det är ju bara du som kan avgöra det. Omöjligt att säga hur din nuvarande och kommande arbetsgivare kommer att reagera, men som sagt. Graviditet är ju inget giltigt skäl för uppsägning, så just det ska inte påverka någonting.
    Tack för svaret! Ja, det är ju vad min magkänsla säger. Men jag vill ju inte att de ska sucka högt och ångra att de anställde mig, det är inget bra för framtiden! Dessutom har jag nog chans på fast jobb där jag är nu, men knappast på det andra...

Men jag måste sluta tänka så mkt på vad alla andra ska tycka, JAG vill ha det jobbet som jag har erbjudits... då borde jag ju ta det....
Svar på tråden Om man har vikariat och blir gravid...