• Lagerbäck

Mata min orm med kaniner och marsvin?

Hej alla på Familjeliv!

Jag är en kille som har ett problem. Jag har en pytonorm hemma som inte vill äta och jag förstår inte vad som kan vara fel eftersom jag givit den kött. Ormen är väldigt stor, men ligger mest i sitt hörn i buren och rör inte maten ett dugg.

Jag pratade med en vän i USA som är en ormexpert och han sa att problemet kan vara att jag måste ge ormen levande föda. (jag hade tidigare lagt in döda möss, men det fungerade inte heller)
    Ibland kan nämligen en orm inte vilja äta om den inte dödat sitt byte själv.

Den här killen rekommenderade kaniner och marsvin eftersom de är i perfekt storlek, så därför undrar jag här ifall man kan hitta dessa någonstans till ett rimligt pris. Eller finns det kanske någon speciell som föder upp kaniner till framtida föda för olika reptiler?

Tack på Förhand. 

• Svar på tråden Mata min orm med kaniner och marsvin?
  • lunkentuss

Har du provat att hålla musen/råttan i en lång pincett o skaka framför ormen? Det behövs ibland lite rörelse för att trigga igång ormen...

Annars brukar det finnas marsvin o kanin som foderdjur i djuraffärer -där du köper möss/råttor... =)

• lunkentuss
    Guilliotine skrev 2011-05-12 19:49:45 följande:
    Är relativt säker på att det är förbjudet att ge ormar levande föda. Om du ger fryst mat nu så kan det funka att tina dem först, sen vifta lite med dem framför nosen på ormen så jaktinstinkten sätter igång. 

www.dn.se/nyheter/sverige/ingen-levande-mat-t... 
    Det är iaf förbjudet när det gäller tex djurparksdjur -för hemmabruk vet jag inte, men oavsett så är levande föda inte att rekommendera eftersom dom kan skada ormen. Ger man levande får man aldrig lämna terrariet, utan hela tiden ha koll på djuren så marsvinet inte river eller börjar tugga på ormen.
  • Pyris

Har för mig att djuraffärer säljer dom kaniner som dom inte blir av med som ormmat.

• Miss Idan

Hej !!!

Pyton ormar är väl kända mat vägrare, det kan ta ett par månader utan att det fungerar med maten.
    Det är bara att fortsätta en dag så äter den.

Hur stor är den, dom flesta som har ormar upp till 2 meter matar bara med råttor eller möss.

jag har själv majsormar hemma som vi matar med levande möss.
    Jag föder själv upp möss för det ändamålet.

Att äta levande möss är naturligt för ormarna och "jakten" är ren instinkt och den enda aktivitet som som dom
    ägnar sej åt i fångenskap. Ormarna är inte dumma dom lär sej efter en gång att dom ska ta bytet i  ansiktet för att inte bli bitena själva!
     Det finns mycket bra tips och fakta på www.repti.net  om pyton och andra arter finns även artiklar specifikt om pytonens relation till mat.

Rådfråga gärna din djuraffär dom har säkert bra tips!!
    Lycka till med din orm!!

• Dovakin

Det är inte förbjudet att ge levande. Det är inte heller förbjudet i djurparker. DOCK! finns det lagar som reglerar omständigheterna. så det är upp i betraktarens ögon (de e ganskaludiga saker som att bytet inte får bli utsta för onödigt stress eller lidande) Varför testar du inte att dingla med dom lite? stick håll på dom. eller försökt få in doften av levande marsvin/kanin i dom. Se till att dom är varma.

Kom ihåg, att värme och doft är de 2 mest aptitliga sakerna för en orm

Svar på tråden Mata min orm med kaniner och marsvin?