Fick du några problem efter att du tagit EDA?
Vad?
Ångrar du att du tog den?
Vad?
Ångrar du att du tog den?
Jag tog också EDA, gjorde helt sjukt ont. det var den värsta smärtan någonsin.. ska det verkligen göra så ont att få en EDA?
gjorde mina värkar korta och smärtlindrade endast i 2 timmar sen slutade den fungera :( fick mer men det hjälpte inte, gjorde bara mig trött..
Ångrar inte att jag tog den, men vet inte om jag skulle vilja ha någon om jag skulle blir gravid igen..
Jag tappade känseln i höger ben.
Kunde gå, om än konstigt, men jag kunde inte lyfta upp benet i sängen när jag skulle upp i sängen och lägga mig.
Jag fick lyfta benet med mina armar, eller så hjälpte gubben mig, när jag skulle byta position.
Själva bedövningen höll oxå bara i sig i ca 15 minuter, och sen försvann effekten HELT och jag hade lika ont igen.
Jag visste ju inte bättre, och trodde att det skulle vara så, och därför sa jag inte till.
Ångrade det, ordentligt, när de sedan drar ut dottern med sugklocka, i tron om att jag hade EDA-bedövning...
Så såhär i efterhand så skulle jag bett om att få en till EDA.
Men nej, jag ångrar inte att jag tog den, eftersom de 15 min då den verkade va SJUKT effetivt, och om det är så effekten är (ska vara) hela tiden, så skulle jag lätt ta den igen, men då säga till om den inte tar ordentligt =)
Lycka till!
Jag tog EDA när jag födde min första son. Jag tyckte inte alls att den gav särskilt mycket effekt, och jag ångrar mig absolut så här med facit i hand. Jag skulle aldrig någonsin ta EDA igen.
Värkarna blev för svaga och jag fick värkstimulerande dropp vilket innebar att värkarna blev fruktansvärda. När jag var fullt öppen hände ingenting mer och de fick efter dryga fyra timmar dra ut bebisen med sugklocka och yttre press. Jag fick inga riktiga krystvärkar, så jag kände inte när jag skulle trycka på, allt kändes som en enda lång värk.
Jag kunde inte kissa, varken under eller efter förlossningen, så de fick tappa mig på urin och sen fick jag kateter i tre dygn.
Jag upplevde förlossningen som fruktansvärd, och när jag nu 7 år senare blev gravid igen fick jag gå på Aurorasamtal för att bearbeta den och för att våga föda igen.
Jag har nu precis fått min andra son, och han kom till världen utan någon smärtlindring alls. Förlossningen gick snabbt och smidigt och var mycket "lättare" på alla sätt. Det var otroligt häftigt att känna riktiga krystvärkar. o såklart, men på ett annat sätt. Det kändes som att kroppen hade en helt annan kontroll den här gången jämfört med första förlossningen.
Den här förlossningen upplevde jag som fantastisk!
Tog EDA... Guds gåva till födande kvinnor om du frågar mig! Inga bekymmer allls efteråt...
Jag använde eda under andra förlossningen. Det gjorde att värkarbetet helt stannade av, jag fick värkstimulernade dropp, fick sen krysta i en timme forcerat, bebisen hamnade i CPAP och jag fick tillbringa första dagen på BB i rullstol eftersom benen inte bar.
Jag har inte gjort om det misstaget.
Fick EDA då jag hade väldigt ont. Smärtan försvann inte, men lindrades rejält.
En timme efter den satts så kom krystvärkarna och dottern var ute på en kvart.
Så för mig funkade det alldeles utmärkt, inget dropp.
Ja jag ångrar att jag tog EDA. Fick den ändå så sent att den inte hann hjälpa speciellt mycket.
Efteråt fick jag en fruktansvärd huvudvärk och stora spänningar i hela underkroppen. Jag kan ju såklart inte vara säker på att det är EDA: ns fel men jag tror ändå så och kommer inte ta EDA igen vid framtida förlossningar.
Både och..
Med dottern kunde jag inte kissa efteråt så då blev det kateter och vi var tvungen att vara på BB i 2 dygn.. Men jag ångrar inte att jag tog den det var det bästa.. det var det som gjorde att jag orkade förlossningen
Med sonen fick jag EDA när jag var fullt öppen vilket var lite försent (trots igångsättning, det gick alltså väldigt fort) men själva krystningsskedet gick väldigt bra och jag hade inte alls lika ont som med dottern så BM sa att EDAn hade nog bedövat lite mer.. men så fort moderkakan (och självklart sonen) kommit ut å jag blev ihop sydd så var jag på benen
Ja, eller vi tror det är EDAn kan vara spinalbedövningen också, men jag har nedsatt känsel i foten/benet där en nerv går. Har mycket ont till och från och konstig känsel så lätt beröring kan göra skitont.
Jag fick EDA som smärtlindring efter operationen som skulle rätta till felet vid KS, så jag fick 2 ryggbedövningar på 1 vecka och sen EDA timmen efter operationen.
Fast jag skulle ta det igen för det var guld värt och hjälpte mot smärtorna.
Har genomfört 2 förlossningar med EDA och en utan. Tyckte EDAN helt klart hjälper mot smärtan då 3e drogfria förlossningen var klart mest smärtsam men också väldigt snabbt överstökad och jag kände mig pigg och allert efteråt.
Men visst är EDan effektiv och jag skulle ta den igen om jag hade valet.
Fick dock spinalhuvudvärk efter första förlossningen då spinalvätska rann ut i ryggraden när de drog ut EDAN.... den huvudvärken var hemsk och höll i sig i 10 dagar så jag var sängliggande - tur att det var 1a barnet så jag kunde utan problem tillbringa tiden liggande..
Kan lägga till att jag hade min insatt i 4dygn så det kan också ha påverkat, vid förlossning har man den ju sällan så länge.
Jag har fått min EDA påfylld med starkare medel efter varje förlossning eftersom jag har behövt sys på operation. Det har gjort att jag inte har kunnat stå på benen efteråt. Men det är beror ju på något annat än EDA:n, och det var skönt att de bara kunde fylla på den istället för att sätta en ny bedövning eller söva mig.
EDA - är det epidural? I så fall, det tog jag och är väldigt glad för det. Jag haft en långdragen förlossning och väldigt långa värkar, så det behövdes verkligen och det gjorde sitt jobb. Fick stimulerande dropp i samband med epidural och allt gick som det skulle, inga problem varken då eller nu.
Inga besvär alls av EDA. Bästa som hände mig under hela förlossningen! Ja, fram tills att barnet väl kommit ut då.