• sockerstrumpa

förstoppning och movicol till 6 månaders bebis

hej, har läst här på familjeliv att det finns olika trådar om förstoppning, men jag hittar inte svar på allt. Min son 6 månader har sedan han började äta mer fast föda haft svårt att bajsa, riktigt jobbigt har han haft det ibland och jag brukade då köra in termometern tills han bajsar vilket har funkat ibland men gjort skit ont på honom, jag åkte in till barnmottagningen och läkaren där sa att jag absolut inte ska irritera med en termometer att det inte alls är bra och att jag ska ge lavemang istället i nödfall.

Dessutom fick han movicol junior utskrivet och han dricker ungefär en fjärdedel av påsen om dagen, han bajsade då flera gånger om dagen. de senaste dagarna försökte jag dra ner på dosen och det blev problem igen, vet inte om det beror på lite minskad dos eller maten han äter. Det som oroar mig är att det står överallt att den är till för barn från 2 år, varför fick min bebis den??? är det nån som ocskå ger movicol till barn under 2 år? läkaren sa att movicol inte alls är farligt eller vanebildande och att jag inte ska oroa mig, men det gör jag ändå :(

Jag ammar fortfarande flera gånger om dagen och försökt massa huskurer så fattar inte hur han kan bli förstoppad, jag ger honom bra mat som inte bör orsaka förstoppning. ifs fick han majskrokar igår och det var nog inte så smart :(

hoppas hoppas på svar.

• Svar på tråden förstoppning och movicol till 6 månaders bebis
  • ams82

Hej!
    Min son är 10 månader och har också fått det utskrivet.
    Googlade därför och kom in här.
    Men eftersom läkaren skrivit ut det så måste det vara ok..eller?

Blir förbryllad när det hela tiden står att det är från 2 år..hmmm... 

• sockerstrumpa

ja man tänker liksom att det finns nån  anledning till att det står "från 2 år", men man är ju på nåt sätt tvungen att lita på läkare.. pfff... jag har verkligen försökt med ALLA huskurer och stackarn va ändå hård, nu de senaste dagarna har inte ens movicol varit så hjälpande. Vilken dos fick din lilla pojk utskrivet? min fick 1/4- 1/2 påse om dagen..

• Seka

Hej

det är ingen fara att ge movicol till småbarn. Det ges ofta över lång tid och är inte farligt. Det fungerar ju så att det håller kvar vätskan i avföringen så att den förblir lös. Det tas ej upp av kroppen. Viktigt förstås att barnet får tillräckligt med vätska och vätskerik, lösande mat, frukt i massor till exempel. 

Du gjorde rätt i att minska dosen, men jag tror du gick för fort fram. Du ska minska lite lite i taget, typ ett kryddmått. och ligga stilla på samma dos i en vecka innan du ändrar igen.  Du kan inte tänka "dagar" när det gäller movicol du måste tänka i veckor och tom kanske månader beroende hur stora problemen är. Det är ganska valigt upplever jag att både läkare och föräldrar tror att M är ett "quick fix", det är det inte.

• sockerstrumpa

nu har jag gett nästan halva påsen i några dagar+ massa frukt (päron, katrinplommon) massa massa vatten, och gröt o välling i mycket mindre mängder och ändå så bajsar han inte och krystar jätte mkt och verkligen lider av sin förstoppning... fattar inte mer vad jag ska göra.,.,. jag går o undrar om det kan vara gluten eller vete allergi och borde kanske ta bort välling och gröt och allt liknande för att se om det blir bättre.. någon som vet om gluten intolerans och veteallergi kan ge dessa besver??? fast å andra sidan tror jag inte det är gluten han går ju fortfarande upp i vikt...pffff.. jobbigt som bara den.... det ser nästan ut som om att han föder barn när han ska bajsa, han trycker o trycker o skriker men ingenting.. jag pratade med bvc igår och hon tyckte att det är jätte normalt när bebisar börjar äta mer att de får dessa problem, men verkligen ska det vara så jobbigt fast han får mycket lösande föda+movicol????

• Seka

Att det är "jättenormalt" att ha det SÅ jobbigt som ditt barn, det undrar jag faktiskt...

När det gäller förstoppning är det tyvärr väldigt svårt att bli tagen på allvar av typ bvc. Och visst, man kan väl förstå dem också, vi föräldrar är ju bra på att överdramatisera ibland.

Du måste ta detta tipset för vad det är, jag är ingen doktor utan bara en vanlig mamma med en kroniskt förstoppad son, men med mina erfarenheter skulle jag inte tveka att ge barnet Resulax några dagar i följd kombinerat med movicol + frukt+mycket vätska. Resulaxet är milt och inte vanebildande på samma sätt som Microlax (vilket du aldrig ska ge...). Det smörjer upp den där sista lilla biten så att barnet själv kan trycka ut.

Grundregeln är att bajset ska ut, varje dag, för att tarmen skall "lära" sig att göra rätt på sikt. Om du blivit tillsagd att "vänta ut" osv skall du förhålla dig skeptisk. I värsta fall kan det byggas upp en stor klump längst ned som snart blir omöjlig att få ut utan mycket smärta. 

Och för att svara på en av dina andra frågor, ja, gluten kan ge förstoppning i sällsynta fall. men där skulle jag råda dig att begära att få göra ett blodprov och kolla detta, istället för att experimentera med maten. det kommer ändå vara väldigt svårt att bli säker. Och även om gluten är problemet så är det inte säkert att förstoppningen reder ut sig hux flux bara för att du byter kost från en dag till en annan.

• sockerstrumpa

pff verkligen jobbigt att en sån naturlig grej som att bajsa ska va så svår.. men, men...
    Han har igår och idag fått plommonpure i mängder och movicol som tidigare idag har han bajsan 7 gånger men han är fortfarande hård i magen och krystar, som att det sitter en klump i magen och det bara är plommonen som kommer ut...knasigt...

Tack för tipset seka, jag blir nog tvungen att prova om det inte bättrar sig snart... man blir ju lite galen av detta...

• LforLove

Hej!
    Hur går det för din lille kille? Börjar det reda ut sig?
    Min tjej är idag drygt 7 månader, hon blev klassad som att ha det något difusa kolik.

Jag misstänkte från det att hon var tre månader att hon var delvis förstoppad och att bara det lösa kunde rinna förbi. Istället för "vanliga" BVC så gick vi till BVC-sköterskan på neonatal eftersom hon var inskriven där av olika anledningar. ALLA jag frågade (hade ju undersökt saken saken på nätet) där, och det var olika sjuksköterskor som olika läkare gav samma entydiga svar: nej nej, förstoppad kan hon INTE vara, så små som ammar så pass mycket kan inte vara förstoppade osv..... YEAH right... Läste bla att bebisar som har mjölkproteinallergi och som helammade visst kan bli förstoppade. Vänninans tvåmånaders bebis fick microlax av sin BVC-sköterska, då gjorde jag samma och gav lavemang på eget bevåg. STACKARS stackars lilla tjej, det var svart och hårt och stort det som kom ut.

Sen läste jag att resulax är mycket skonsammare och vi gick tack och lov över till det. Men det är jätteklurigt, nu går vår tjej till vanlig BVC, och hon försvarar kollegorna på neonatal att det äääär väldigt ovanligt. Men det är det ju inte, tycker jag, inte när man kikar runt.

Sedan två månader äter hon movicol junior, halv påse per dag. Fortfarande ger vi i snitt 5-6 resulax i veckan.  Idag har vi höjt movicol dosen till en påse per dag, eftersom konsistensen på avföringen har blivit hårda korvar.

Detta är en djungel! Men prio är att våra barns magar ska må bra. Så gå på din mammainstinkt. Har du testat ge resulax? 

• Findusfideli

Jag har Movicol till min tvååring och önskar att jag kunde få det till min niomånaders, men nej sa min doktor. Så vi testar laktulos. Precis som med din lilla så fungerar inte magen fastän han inte får något stoppande och det går länge emellan. Min tvååring var förstoppad som bebis och det blev bra när vi slutade med mjölk. När han börjaade på förskolan förra sommaren fick han mjölk och blev gradvis förstoppad- därför äter han nu movicol. Så det jag ville komma till- har ni någonsin uteslutit mjölk? Min pojke visar inte det på några prover, utaan det enda är förstoppningen. Tyvärr är det inte lika enkelt med min bebis. Där verkaar det inte spela någon roll vad det är han äter.

Funderar på klyx eller resulx till honom när han inte bajsar, men ingen vill ordinera det trots att det går fyra fem dagar emellan med mycket smärta. Hur mycket ger ni?

• sockerstrumpa

Hej Findus :D

varför ville inte läkaren skriva ut movicol? min läkare sa att det absolut är heeelt ofarligt och att det går att använda från födseln och i resten av livet utan några som helst biverkningar, knas att alla läkare ska ha olika åsikter... men han är mjölkallergiker och har haft eksem pga av att jag konsumerat mjölk men det är inte mjölken som spökar för den har vi uteslutit helt i flera månader... jag fortsätter ge movicol dagligen o han bajsar OK nu, men jag undrar faktiskt när jag ska sluta med movicol, läkaren sa bara att jag ska fortsätta... men om det nu inte är så farligt lika bra att ge så att han bajsar... men om det är helt ofarligt varför ville inte din läkare ge det.?

och konstigt att din bebis måste gå så långt utan att bajsa och att ingen gör nåt.. jag använde resulax rätt ofta ett tag och bvc sköterska sa att det är bättre att ge resulax än att han blir rädd för att bajsa för det gör ont och då håller de sig mer... men vi ger en halv påse movicol varje dag, du kan ju alltid testa ge movicol ändå, fråga bara nån annan läkare om råd... det går olika uppfattningar om allt tydligen-

lycka till

• Josefines

Min dotter har haft movicol sen hon var 5 månader och då hade hon två påsar nu är hon snart två år och har tre påsar, hon sköter magen flera gånger om dagen med dessa, men som sagt bättre att bajsaa  flera små än att inte göra det alls. läkarna skulle ju inte skriva ut det om det ej var ok för en bebis att ta det. Många som får movicol under 2 år =) lycka till!

• Findusfideli

Sockerstrumpa: >Oj, glömde att jag skrivit. Min doktor ville inte skriva ut det just för den där 2 årsgränsens skull. Jag tror inte heller det är farligt, fattar inte hur det kan vara så olika. Min tvåårings förstoppning togs inte heller på allvar till en början, så jag är inte ett dugg förvånad vad det gäller min lillgosse.

Min tvååring är också mjölkallergiker och vi har uteslutit mjölk länge, men fått fortsätta med movicol i ca ett halvår efter uteslutningen då det tar lång tid för tarmen att läka. Jag har dragit ner på movicolen när jag märkt att han börjat bajsa mycket och lösare. Då har det känts som rätt läge helt enkelt. Nu kör vi på i liten dos och så får vi se.Så om det går bra för ditt barn på en dos så skulle jag fortsätta att ge, eftersom det ska vara ofarligt och inte vanebildande.

• Sanfal

Hej! Jag ger också movicol till min dotter. Hon är bara 9 månader och läkaren skrev ut 2,4,6, och 8 påsar om dagen. Börjar med 2 och sedan 4 osv. Tycker att 8påsar låter jättemycket till en flicka på 9 månader men man får väl lita på läkare och tro att det är den dosen hon behöver.

Svar på tråden förstoppning och movicol till 6 månaders bebis