förstoppning och movicol till 6 månaders bebis
hej, har läst här på familjeliv att det finns olika trådar om förstoppning, men jag hittar inte svar på allt. Min son 6 månader har sedan han började äta mer fast föda haft svårt att bajsa, riktigt jobbigt har han haft det ibland och jag brukade då köra in termometern tills han bajsar vilket har funkat ibland men gjort skit ont på honom, jag åkte in till barnmottagningen och läkaren där sa att jag absolut inte ska irritera med en termometer att det inte alls är bra och att jag ska ge lavemang istället i nödfall.
Dessutom fick han movicol junior utskrivet och han dricker ungefär en fjärdedel av påsen om dagen, han bajsade då flera gånger om dagen. de senaste dagarna försökte jag dra ner på dosen och det blev problem igen, vet inte om det beror på lite minskad dos eller maten han äter. Det som oroar mig är att det står överallt att den är till för barn från 2 år, varför fick min bebis den??? är det nån som ocskå ger movicol till barn under 2 år? läkaren sa att movicol inte alls är farligt eller vanebildande och att jag inte ska oroa mig, men det gör jag ändå :(
Jag ammar fortfarande flera gånger om dagen och försökt massa huskurer så fattar inte hur han kan bli förstoppad, jag ger honom bra mat som inte bör orsaka förstoppning. ifs fick han majskrokar igår och det var nog inte så smart :(
hoppas hoppas på svar.