• GrönaDruvan

Vem räddar du i din familj?

Blev lite nyfiken då jag såg en annan tråd.

Om din familj hamnar i ett brinnande hus, och du hade lika stor möjlighet att rädda en av dom, vem skulle du välja tror du?

Du kan bara rädda EN.

Din familj består av din äkta hälft, en son och en dotter, samt en hund.

Det är hemskt att behöva hamna i en sån här situation, och jag tror ingen vet hur man egentligen skulle gjort.

Det ända jag vet är att jag inte hade räddat min andra hälft och hunden.

Jag tror jag hade räddat sonen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-13 18:32
    Som sagt... det handlar INTE om min riktiga familj, utan detta är en låtsasfamilj. Så vem jag skulle välja av mina söner, eller varför är inte intressant. Nu är ju dessutom mina söner nästan lika gammla, därför skrev jag barnen i låtsasfamiljen i olika åldrar, för då är det iaf lättare för mig att tänka på ett annat sätt, kanske inte för någon annan... vad vet jag.
    Men ni kan vara lugna, jag älskar mina barn lika mycket.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem räddar du i din familj?
  • Pallas

Å fy fan, det enda jag vet är att jag inte hade räddat något husdjur.

• Matillin

Det är ju totalt omöjligt att svara på.

Jag har två döttrar som jag älskar lika mycket och i en sån situation så skulle jag antagligen inte välja någon, utan offra mitt eget liv för att försöka rädda båda två även om det innebar att jag brann upp själv!

• Pepparfrun

Dottern, jag har en dotter.

• VirrigaVerna

Det här är en fruktansvärd fråga att svara på. Jag tror att jag inte skulle tänka speciellt mycket i det läget utan försöka rädda den jag först kunde komma åt. Då räknar jag inte med hunden.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Linda1976

Jag skulle ALDRIG får för mig att skaffa mer än ett barn, så jag kan inte föreställa mig....

Men irl skulle jag rädda min dotter. 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Mamman till två

Jag har ju den familjesammansättningen & hade aldrig kunnat välja mellan mina barn, aldrig..

Jag hade försökt rädda båda samtidigt om det så innebar att jag eller vi allihop brann inne..

• Faile

Jag hade räddat det av barnen som fanns närmast till hands och helt enkelt hoppats att det fanns tid att rädda även det andra

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Boel1

Jag tror att man i en sån situation ganska självklart hade sprungit efter något av barnen, antagligen det yngsta. Tack och lov hamnar man ju troligen aldrig i en sån situation att man måste välja, och att man vet att man inte kan rädda mer än ett barn. För det är naturligtvis omöjligt att välja mellan barnen!

• BlommyNess12
    Sveasson skrev 2011-05-13 18:30:22 följande:
    Men du har ju en tanke om hur man gör, även när dina egna barn kommer på tal, det står i inlägget jag citerade. Det är naturligtvis ditt val, blev bara lite chockad.
    Har själv två barn, tre och sex år och jag kan inte ens snudda vid en tanke på hur jag skulle göra om det gällt dem, det finns liksom inte att jag skulle ta den ena framför den andra. 
    Så vadå, du skulle hellre inte rädda nåt av dina barn än att rädda ena? Snyggt..
  • BlommyNess12

Jag skulle rädda det barn som hade minst möjlighet att rädda sig självt, alltså  tvååringen, en tioåring har ändå en chans att kunna ta sig ut för egen maskin, en tvååring är chanslös, så genom den handlingen så är det ju större chans att båda barnen överlever.

• Bottis

Det är inget jag kan svara på, ett omöjligt val känns det som.

• Sveasson
    BlommyNess12 skrev 2011-05-14 09:10:20 följande:
    Så vadå, du skulle hellre inte rädda nåt av dina barn än att rädda ena? Snyggt..
    Jag skulle hellre dö medans jag försökte rädda båda än att svara helt solklart att jag skulle rädda det ena barnet. Om det är snyggt eller inte enligt dig bekommer mig inte det minsta, jag älskar mina killar precis lika mycket och hade ALDRIG ens i tanken kunnat välja vilken av dem som skulle leva och vilken som skulle dö. Det är helt absurt att ens ta upp ämnet.
  • BlommyNess12
    Sveasson skrev 2011-05-14 19:50:00 följande:
    Jag skulle hellre dö medans jag försökte rädda båda än att svara helt solklart att jag skulle rädda det ena barnet. Om det är snyggt eller inte enligt dig bekommer mig inte det minsta, jag älskar mina killar precis lika mycket och hade ALDRIG ens i tanken kunnat välja vilken av dem som skulle leva och vilken som skulle dö. Det är helt absurt att ens ta upp ämnet.
    jag skulle hellre försöka se till att alla hade någon chans att räddas, än att alla skulle dö. Jag vet inte, men det är väl normal självbevarelsedrift.
  • SoStylish

Jag tycker att man är ganska konstig om man ens kan ge ett svar på den här frågan.

• BlommyNess12
    SoStylish skrev 2011-05-14 20:08:50 följande:

Jag tycker att man är ganska konstig om man ens kan ge ett svar på den här frågan.

det är ganska lätt om man är enbarnsförälder, man kan inte öht sätta sig in i den ordentligt.
  • busgrodan

är tyvärr helt omöjligt att svara på, skulle aldrig kunna välja ett av mina barn över det andra,, älskar dom bägge för mycket..

• Bonanza

Det barn som jag bedömer att jag har störst chans att rädda. Sedan skulle jag självklart ge mig in igen för att försöka rädda det andra också, men jag tror att "närmast vinner" i ett sånt fall.

Det är ju rent hypotetiskt så klart. Det enda jag kan svara säkert är att jag inte ens skulle fundera på att rädda ett husdjur eller min man.

• Dohgon

jag kan inte välja. har två pojkar på 4 månader. skulle ta båda under armen samtidigt som jag biter tag i foten på sambon och drar med honom ut och sparkar ut hunden framför mig. ^^ nej usch, vill inte ens tänka i sådana banor

• Uncle Frank

Hade själv aldrig kunnat välja vilket av mina två (Fiktiva) barn som jag skulle rädda.
    Därför hade jag istället räddat min partner.

• Sveasson
    BlommyNess12 skrev 2011-05-14 19:59:51 följande:
    jag skulle hellre försöka se till att alla hade någon chans att räddas, än att alla skulle dö. Jag vet inte, men det är väl normal självbevarelsedrift.
    Du får bara rädda EN. Du tycker det är mer konstigt att man inte kan välja ett av sina barn än att man kan det vilket jag finner ganska skrämmande faktiskt. Jag hade aldrig kunnat springa förbi min sexåring i ett brinnande hus för att han är äldst, jag hade kastat ut det barn som var närmast, oavsett ålder och sen fortsatt leta efter det andra. Deras ålder är för mig totalt oviktigt om båda befinner sig i ett brinnande hus, sexåringen är inte mindre viktig eller oumbärlig för att han råkar vara äldre.
Svar på tråden Vem räddar du i din familj?