• Summerlover

Ni som har vänsterhänta barn....

.... 1) Hur har ni förklarat för dem om varför dom skriver med vänstern?
         2) Hur har ni gjort det lättare för ert barn? t.ex köpt sax för vänsterhänta mm
         3) Finns det ngt man ska tänka på?

Tacksam för svar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-14 11:32
    Vill förklara varför jag ställde dessa frågor, på grund av att vissa skrivit väldigt sarkastiska inlägg tillbaks.

Min dotter som är vänsterhänt är väldigt mycket känslig och en riktig tänkare. Hon har själv börjat fråga varför hon vill använda sin vänstra hand. Då har jag sagt att vissa är vänsterhänta och att vissa är högerhänta och att båda sätten är helt normala och inget konstigt.

Men jag har märkt att när hon spelar ett spel på datorn, så tycker hon det är jobbigt med musen. Samt att klippa tycker hon är besvärligt!

Jag menade detta i all välmening, och för att hjälpa min dotter i den mån jag kan.

Jag vet att det är inget konstigt, inget fel, inget handikapp osv att vara vänsterhänt!!!!

• Svar på tråden Ni som har vänsterhänta barn....
  • vittra

Brorsan har alltid haft problem med datamusen också, han skaffade en mus för vänsterhänta sen när han blev vuxen (han brukade flytta över den men det blir ju ändå inte ergonomiskt riktigt då de är formade och anpssade för en högerhand). Men han jobbar ju med datorer så han sitter ju i princip dygnet runt...

I övrigt håller jag nog med de andra, men förstår helt klart vad du menar. Vi har en 3-åring som nog är vänsterhänt och hon har en sådan personlighet att hon med största sannolikhet kommer grubbla och reflektera starkt över detta så småningom. Nu är hon dock ännu inte medveten om sådana skillnader.

Något jag tänkte på med henne är att det är svårt att få på henne jackan. Det blir alltid fel arm till fel ärm
    Det är lite knepigt men försöker tänka på att börja på hennes rätta sida, dock blir det ju automatiskt "fel" för mig!

• miss77

Min son är vänsterhänt. Han skriver och äter med vänster men han kan använda högerhanden till andra saker ibland.

Min sambo (pappan) är vänsterhänt också så vi har bara sagt att en del är vänsterhänta och andra är högerhänta. Inte konstigare än så. Inget som han ifrågasätter heller.
    Han har haft lite problem med att hålla pennan så vi har en grej han kan ha runt pennan som underlättar. Han har en sax för vänsterhänta i skolan där dom klipper o klistrar mycket men hemma har han inte behövt nån. Han klarar sig med vanlig de få gånger han vill använda sax. Datormusen använder han med högerhhanden.

• Princess84
    La Lola skrev 2011-05-13 19:36:11 följande:
    En sak som jag lagt märke till att en del högerhänta gör är att läsa tidningar baklänges.

Har ni också lagt märke till det?
    Har aldrig tänkt på det men det stämmer ju. Jag gör det ju själv då och då. Tungan ute

Fast jag är iofs inte högerhänt på riktigt utan tränad till det, som liten var jag dubbelhänt men det fick man ju inte vara enligt dagis. Detta fick jag reda på för bara något år sedan, så jag börjar fundera på om min vänsterhänta son verkligen är det då han använder högerhanden en hel del.
  • La Lola
    vittra skrev 2011-05-14 12:27:17 följande:
    Brorsan har alltid haft problem med datamusen också, han skaffade en mus för vänsterhänta sen när han blev vuxen (han brukade flytta över den men det blir ju ändå inte ergonomiskt riktigt då de är formade och anpssade för en högerhand). Men han jobbar ju med datorer så han sitter ju i princip dygnet runt...

I övrigt håller jag nog med de andra, men förstår helt klart vad du menar. Vi har en 3-åring som nog är vänsterhänt och hon har en sådan personlighet att hon med största sannolikhet kommer grubbla och reflektera starkt över detta så småningom. Nu är hon dock ännu inte medveten om sådana skillnader.

Något jag tänkte på med henne är att det är svårt att få på henne jackan. Det blir alltid fel arm till fel ärm
    Det är lite knepigt men försöker tänka på att börja på hennes rätta sida, dock blir det ju automatiskt "fel" för mig!
    Nämen? Vad menar du med jackan? Hajar inte...
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Summerlover
    vittra skrev 2011-05-14 12:27:17 följande:

Ja hon tycker det e svårt med vår sax och dator musen som är anpassad till högerhänta. Så dom två sakerna ska vi köpa hem.

Ja hon grubblar ibland över detta, varför bara hon på dagis är vänsterhänt. Därför har jag skrivit detta inlägg!
  • Mumin80

Jag är högerhänt uppvuxen med två vänsterhänta föräldrar Tungan ute Så som barn var jag lite förvirrad. I skolan fick jag specialträna på att hålla i en penna, för när en högerhänt försöker hålla pennan och skriva som en vänsterhänt (fast med höger hand) så blir det lite konstigt... 

Eftersom jag är av en ålder att första datorn dök upp i hemmet i sjuårsåldern, och mössen var inte så ergonomiska då (så det spelade ingen roll på vilken sida man hade den), så har jag vant mig vid att använda musen på vänster sida (eftersom föräldrarna lade den där). Så numera är jag helt tvåhänt med datormöss. Saxarna i hushållet minns jag inte om dom var vänster- eller högerhänta men jag höll dem nog i alla fall väldigt konstigt (samma förvirring som med pennan).

Överlag så har min uppväxt (eller möjligtvis gener) gett mig en viss förvirring och svårighet att skilja höger från vänster (eller den ANDRA höger som det också heter).  Samt lämnat mig med en innerlig önskan om att dottern ska visa sig vara högerhänt eftersom jag är så trött på att vara i minoritet (maken är också vänsterhänt). Fast hon lär ju bli ganska tvåhänt i alla fall med blandningen av höger- och vänsterhänthet hon utsätts för. 

• bananflugan82

Jag är vänsterhänt och har aldrig någonsin, i någon ålder, reflekterat över att jag varit "annorlunda" jämfört med kompisar som var högerhänta. Men som någon annan skrev, försök lära henne att använda saker som är för högerhänta. Jag har alltid använt "vanliga" saxar, osv, och jag kan använda min högerhand lika bra som vänster, förutom när det gäller att skriva då. Det där med att smeta ut bläcket när man skriver har faktiskt jag aldrig råkat ut för, jag håller liksom handen nedaför pennan, svårt att förklara.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • iolanthe

Jag håller med om att fråga nr 1 är knepig, men vi har det motsatta problemet. Storasyster som blir 4 om en månad sitter och tränar på att bli vänsterhänt, hon vill vara som lillasyster, mamma och mormor. Och då är det inte så lätt att förklara varför hon inte är det och aldrig kommer att bli...

• Romantik
    La Lola skrev 2011-05-13 19:36:11 följande:
    En sak som jag lagt märke till att en del högerhänta gör är att läsa tidningar baklänges. 

Har ni också lagt märke till det? 
    Haha, det tror jag inte är en högerhänt grej. Jag läser alltid tidningar baklänges (utom dagstidningar, de läser jag framifrån) och jag är då vänsterhänt så det förslår!
    katalysator skrev 2011-05-13 18:57:50 följande:
    Något av det jag minns från när jag var liten och just hade börjat skolan är hur läraren skulle trilskas om att jag höll pennan på fel sätt och försökte lära mig att hålla den på ett annat sätt, för annars skulle jag minnsann få jätteont i handen när jag blev stor. Icke.  Låt barnet hitta sitt eget sätt att göra saker på. :)
    Samma här, inte fasen fick jag några problem jag heller!

Till frågorna.
    Det GÅR att klippa med högersax, visst. Men är det ett pyssligt barn du har så köp en vänstersax, så mycket enklare att klippa precist och fint. 
    Det där med datorn och så det kommer, övning ger färdighet och det kommer bli så mycket enklare för henne resten av livet om hon lär sig det på det vanligaste sättet direkt. 

När jag var liten la jag alltid pennan i det jag skrev om jag skrev längre texter. Med åren lärde jag mig att hålla handen en bit ovanför pappret. Men jag skriver fortfarande alltid adressen först om jag skriver vykort, för att undvika att hamna med handen i hälsningen jag skrivit. =) 
  • iolanthe
    IngvarIsbjorn skrev 2011-05-13 19:09:03 följande:
    Haha, kikade på sidan... Men alltså... Kortlek för vänsterhänta? Penna för vänsterhänta? Disktrasa...? Cool
    Kortlek för vänsterhänta är inget konstigt alls. Är korten märkta i bara 2 hörn märker jag ofta när jag plockat upp och soterat efter färg att jag satt dom fel och täckt över hörnen med märkningen.
  • Josebosse
    Rosa30 skrev 2011-05-13 19:16:39 följande:
    Har aldrig haft speciella verktyg eller nåt, men det tog rätt lång tid för mig att lära mig att hälsa med höger hand,sträckte alltid reflexmässigt fram vänster...
    Haha! Jag sträckte alltid fram vänstern med.... Var alltid nån viktigpetter som skulle kommentera att:" Hälsar gör man med den handen man skriver med." JA, DET VAR JU DET JAG GJORDE!!!!
Svar på tråden Ni som har vänsterhänta barn....