• sujji

När slutade ni jobba när ni var gravida?

Är lite nyfiken på när mammor brukar sluta jobba när man är gravid?
    Många som sjukskrivit sig? Haft havandeskapsersättning?
    Berätta gärna vilken typ av jobb ni har/hade och i vilken vecka ni tog ledigt i?

Tacksam för alla svar Glad

• Svar på tråden När slutade ni jobba när ni var gravida?
  • mammsilon

hej jag jobbar fortfarande och har 8 veckor kvar till bf. planerar att jobba minst 3 veckor till sen tar jag ut med gravidpenning men vill försöka jobba så länge det går. Det funkar bra för mig...

• Maariiia

Jag har BF 1 juli och slutade jobba igår, alltså två veckor innan BF. Hade nog kunnat jobba en vecka till då jag inte har ett fysiskt ansträngande jobb (kontor) men eftersom jag inte sover på nätter är jag alldeles för trött för att klara av jobbet.

• MD77

Jobbade heltid tills i torsdags (16/6) och har BF 10/7, hade kunnat jobba längre men eftersom att jag jobbar i skolans värld så var det slut vare sig jag ville eller inte Glad

• Mrs Ella

Med första jobbade jag tills vattnet gick och med andra jobbade jag torsdagen och födde på fredagen.

• aaaaa

Provanställning = det behövs inget skäl för att man inte skall få vara kvar.

• aaaaa

Första två veckor innan.
    Andra tre veckor innan.
    De kom ganska punktligt.
    Var väldigt trött på jobbet från v 34 ungefär.

• Mimmi86

Jobbar inom vården, på ett äldreboende (Väldigt tungt, stressigt och psyk avd.)
    Går på semester nästa vecka och 2v frammåt, sen har jag fått beviljad hp (graviditetspenning) fram till BF i sept..

_-*-_BF 110911<3
  • MrsElvisPresley

Med första barnet slutade jag jobba i vecka 20 för min foglossning var alldeles för jävlig....
    Fick sedan sluta på jobbet då chefen tyckte att jag inte klarade av att sköta arbetsuppgifterna tillräckligt bra (jobbade på ett bageri/konditori med tunga lyft och allt vad det innebär), underförstått fick jag sluta bara för att han fick reda på att jag var gravid.... För så fort han fick reda på det la de ut en jobbannons på min plats där de sökte en "mer erfaren bagare/konditor med stor passion för jobbet", men sedan anställdes min vän som inte var ett dugg mer erfaren än vad jag var... Ursäkta för lite OT, men är fortfarande jävligt förbannad pga det. Obestämd

Den här gången tänkte jag köra på så länge jag orkar, är i vecka 20 nu och känner inte av foglossningen alls när jag jobbar, utan den kommer fram först när jag kommit hem och märks av då jag tar det lugnt!

• älskarlivet81

Jag blev halvtidssjukskriven fr.o.m vecka 20. Jobbade därefter halvtid fram till 2,5 vecka innan bf. Borde väl dock blivit heltidssjukskriven på slutet, med facit i hand.

• AnkaVanka

Sjukskriven från v 32 pga foglossning.

• narie24

Jag gick helt två veckor innan BF, samt gick ner till halvtid när det var tre veckor kvar. Kändes ganska lagom. Jobbade då i förskoleklass. Den här gången känns det som om jag vill/behöver gå tidigare. Är bara i v21 men tycker det mesta känns tyngre den här gången...

• Vintergatan

Jag jobbade fram till 2 maj. Hade sedan min sommarsemester 4 veckor och sedan en beviljad graviditetespenning från 2 juni- 20 juli. Bf 31/7. Kändes jätte bra att få bli ledig. Har ett krävande och tungt jobb inom vården på 2 st olika arbetsplatser. Mycket ensam arbete och oregelbundna arbetstider dag, natt, kväll, helg. Det kan också förekomma att man hamnar i obehagliga situationer där man kan få slag, knuffas eller få saker kastade på sig. 

• Parvelsson

Jag jobbade fullt ut fram till två veckor innan mitt planerade snitt. Då tog jag ut två veckors semester. Jag hade inga speciella problem med graviditeten, mer än tokgravidma (sammandragningar och allmant obehag) så det gick bra att jobba. Jag har inget tungt arbete heller.

• hansdotter

Med första barnet jobbade jag till den 9e juni och var beräknad till den 26e. Tog semester från mitt dåvarande jobb på Make Up Store.

Med denna graviditet fick jag graviditetpenning 60 dagar innan beräknad nedkomst. Jobbar som personlig assistent. Hade varit väldigt tungt att jobba vidare.

Svar på tråden När slutade ni jobba när ni var gravida?