• Thaleya

Vad händer med jobb om man blir gravid?

Jag har jobbat på ett företag nu i några månader som timanställd (men jobbar mer än heltid), jag kommer nu att gå över tilll vikariat 100 procent, + extra om jag vill lägga in övertid ibland.

Jag undrar bara hur blir det om man blir gravid, får man sparken då eller?

• Svar på tråden Vad händer med jobb om man blir gravid?
  • Stinky

De kan inte sparka dig för en graviditet, det är olagligt. Däremot behöver de inte förlänga din vikariat. Vikariat är ju för att fylla någon annans plats så länge den personen är borta från arbetet.

Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några. Alltså: en sminkad gris är fortfarande en gris!
  • Thaleya
    Stinky skrev 2011-05-14 00:55:36 följande:
    De kan inte sparka dig för en graviditet, det är olagligt. Däremot behöver de inte förlänga din vikariat. Vikariat är ju för att fylla någon annans plats så länge den personen är borta från arbetet.
    jaha jaa men det är inte ett sånt vikariat, det här är mer ett vikariat för att man ska jobba varje dag och inte tacka nej till pass. Man kan inte tacka nej när man går på vikariat som man kan när man är timmis.
  • Thaleya

men vikariaten är ju oftast inte längre än två-tre månader, så om de säger tack och hej när vikariatet är slut så är ju det ungefär samma sak som att bli avskedad.

Svar på tråden Vad händer med jobb om man blir gravid?