• Cupere

Colobom/Kolobom - någon mer som har barn med detta?

Hej!

Vi har en underbar liten kille som precis blivit tre veckor.
    Redan på BB tyckte jag att hans pupiller såg anorlunda ut, men tänkte inte mer på det. När jag, för övrigt på min 30-års dag, besökte bvc så frågade jag om dem varpå skötermskan tyckte att vi skulle kolla med en ögonläkare.

Vi fick komma nästa dag och läkaren konstaterade direkt att hans pupiller inte såg normala ut. Efter mer undersökning konstaterdae hon att vår lillkille hade colobom på båda ögonen.

Nu följer först en remiss till barn för vidare undersökning ovh remiss till synrehab.

Jag tror att jag fortfarande är i chock efter beskedet. Det värsta är ovissheten, att inte veta hur detta kommer att påverka honom i framtiden. 

Det står så lite skrivet, men jag tänker att vi inte är ensamma om detta så det kanske finns någon som vill dela med sig av sina erfarenheter?!

• Svar på tråden Colobom/Kolobom - någon mer som har barn med detta?
  • Mamma Louise

Hej på er,
    Vill bara berätta att jag har det på båda mina ögon. Så om ni har några funderingar är det bara att fråga.

• Cupere

Det är värst vad tiden springen iväg...

När vi fick beskedet om vår sons ögonskada kändes det som om "allt var omöjligt" å nu, när han passerat ettårsdagen känns "allt möjligt" :)

En mycket pigg och glad ettåring springer nu runt och "lever rövare"  :)     

• Mamma Louise

Toppen, va kul. Har du några frågor är dom välkomna :)

• Cupere
    Mamma Louise skrev 2012-06-24 22:52:39 följande:
    Toppen, va kul. Har du några frågor är dom välkomna :)

Jo, om du läser beskrivningen på min sons colobom, är det något liknande du har? Å hur upplever du "att du ser"?
    En annan fråga, som iofs ligger en bit bort, men har du möjlighet eller har körkort?

Om jag förstått våran läkares beskrivning så har vår som synbortfall, typ som "tårtbitar" upptill. Det är svårt att idag få en uppfattning om hur mycket han ser, men han beter sig inte som om det påverkar honom så mycket. (Ja, han böjer ex inte huvudet bakåt för att se "uppåt" typ..) Samtidigt får jag uppfattningen att han har lite svårare att få en uppfattning om "rummet", om jag jämför med min andra son. Han är jätteduktig  på att se detaljer nåra men svårigheter om man pekar och ska visa något på håll.

Tack för att jag får fråga  :)   

• Mamma Louise

Hej igen :)
    Jag har på båda mina ögon som din son. Jag ser bra tycker jag men får använda solglasögon när det är för ljust ute. Bär glasögon som jag nästan får perfekt syn med. Jag har körkort och har sportat hela mitt liv.
    Sen jag var liten har läkare både tyckt det ena eller det andra men som vuxen har jag inget problem som någon utav mina läkare trodde när jag va som din son. Det ända är ljuset men även det löser jag med solglasögon.
    Jag älskar mina ögon och har aldrig haft problem med att någon retat mig som liten. Bara en massa komplimanger :) men man får höra det ganska ofta av folk som man träffar, det finns vissa dagar där man inte orkar förklara.
    Jag har även samma ögonfärg som din son :)

• Cupere

Hej, och tack för ditt svar!

Det är skönt att höra att du har bra syn! :)

Det är så svårt att veta hur det kommer att bli för B, å som förälder, och totalt ovetande om att något som heter kolobom ens existerade för ca ett år sedan,  är det kanske lätt att man "målar fan på väggen"...att man lätt sörjer och tror att det blir mer problem än vad det behöver bli.
    Det är så skönt med "framgångshistorier", det känns så mycket bättre i mammahjärtat då, så tack! 

När det gäller ljuset så är det samma för B, märker att han är känslig för direkt solljus och nyser väldans när vi vistas i solen. Dock så är han svårövertalad när det gäller solglasögon, de åker av innan de är på  ;)

Just nu så försöker vi få bukt på en skelning han har på vänster öga. Vi "lappar" honom och hoppas att det går till sig.  

• AidH

Hej, min systerdotter är 7 månader och har kolobom på båda ögonen. Vi upplever att hon ser väldigt bra och det har även läkare konstaterat men hon har väldigt svårt för solljus. Speciellt sedan hon började sitta upp i vagnen har hon inte klarat av att vistas i solljus då hon i princip inte kan öppna ögonen för att det är för ljust för henne. Är det någon som har tips på några solglasögon som är extra bra för små barn i sådana här situationer för de vanliga som man köper i affären verkar inte hjälpa speciellt mycket. Vi har även provat Baby banz men de hjälpte inte heller hon har fortfarande problem. 

Vore så tacksam om någon kunde dela med sig av tips om ni har det. Tack på förhand. 

• AnnaSannie

testar att puffa lite till, hoppas att någon fortfarande läser ;)
    Min son har Papill kolobom, eller opticus kolobom som dom också kallar det.
    Upptäcktes när han var 5,5 månad då han inte sökte ögonkontakt som andra barn i hans ålder. Sökte akut för kramper som visade sig vara en fix idé, hysterisk mamma här ;)
    En tuff resa har han gjort sedan upptäckten. Ultraljud på ögonen, ultraljud på njurar, ultraljud hjärta (ett litet blåsljud), MR hjärna gjordes för ett halvår sedan, öronundersökningar (upprepade öroninflammationer) och regelbundna kontroller hos astmaläkare.
    En helvild grabb numera som är strax över två år. En charmknutte och våran lilla goding. Har sökt med ljus och lykta efter andra barn/vuxna med samma diagnos för att dela tankar och erfarenheter :)

• Cupere

AnnaSannie skrev 2016-03-13 21:41:54 följande:

testar att puffa lite till, hoppas att någon fortfarande läser ;)
    Min son har Papill kolobom, eller opticus kolobom som dom också kallar det.
    Upptäcktes när han var 5,5 månad då han inte sökte ögonkontakt som andra barn i hans ålder. Sökte akut för kramper som visade sig vara en fix idé, hysterisk mamma här ;)
    En tuff resa har han gjort sedan upptäckten. Ultraljud på ögonen, ultraljud på njurar, ultraljud hjärta (ett litet blåsljud), MR hjärna gjordes för ett halvår sedan, öronundersökningar (upprepade öroninflammationer) och regelbundna kontroller hos astmaläkare.
    En helvild grabb numera som är strax över två år. En charmknutte och våran lilla goding. Har sökt med ljus och lykta efter andra barn/vuxna med samma diagnos för att dela tankar och erfarenheter :)

Hej!

Det var år och dar sedan som jag var in på FL och läste.
    Var på en träff igår tillsammans med andra föräldrar med synskadade barn och kom på att jag skapade den här tråden, för läääänge sedan.
    Har du funderingar/frågor får du gärna höra av dig. Som sagt var så har det gått ett par år sedan jag startade tråden men...  :)

• alicejarme

Hej! Jag är 12 år och har en colobom på ena ögat, Är halvt blind på det ögat också, dvs att jag ser men det är som blandat med svart som när man har legat ner och ställer sig upp för snabbt, jag kan inte läsa när jag håller för det ögat, men jag ser på det andra ögat superbra!

Svar på tråden Colobom/Kolobom - någon mer som har barn med detta?